/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Maksimum ram i forhold til Mhz CPU
Fra : tukols
Vist : 794 gange
200 point
Dato : 16-11-02 21:28

Har lært at der gælder nogle regler omkring maksimal mængde ram til antal Mhz processor.
Eksempel:
AT bundkort ikke over 128 MB ram til en processor på 400 MHz
ATX bundkort ikke over 512 MB til en processor på 1000 MHz

Jeg kan bare ikke finde nogen bekræftelse på dette nogen steder. Er der nogen der sidder inde med viden eller henvisninger?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-11-02 21:55

Hej tukols,

nope det er bundkortet der afgør, hvor mange Mb eller Gb ram den understøtter...

du ka' sagtens ha' 750 Mb ram eller mere sammen med en Cpu på 400 Mhz sålænge bundkortet understøtter det... så hvis det er fordi du ska' ud og investere i et nyt bundkort, vil jeg foreslå dig at læse specifikationerne igennem, da der står hva' max værdien er... idet det ikke er Cpu'en der afgør Max værdien på mængden af ram... men producenten der har lavet bundkortet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-11-02 21:37

"tukols" <tukols.news@kandu.dk> wrote in message
news:VIxB9.12486$HU.1061457@news010.worldonline.dk...
> Har lært at der gælder nogle regler omkring maksimal mængde ram til
> antal Mhz processor.
> Eksempel:
> AT bundkort ikke over 128 MB ram til en processor på 400 MHz
> ATX bundkort ikke over 512 MB til en processor på 1000 MHz
>
> Jeg kan bare ikke finde nogen bekræftelse på dette nogen steder. Er der
> nogen der sidder inde med viden eller henvisninger?

Det er noget sludder.
Max antal ram afhænger 100% af hvilket chipset man har på sit bundkort.
Processoren sætter enkelte begrænsninger. F.eks kan den gamle Klamath
Pentium2 (233-300 MHz) ikke cache mere end 512 MB ram med sin L2 cache. Den
kan sagtens bruge mere, men så er cachen ude af funktion ved addresser uden
for de første 512 MB. Men generelt er det bundkortet der sætter
begrænsningen.

Og AT vs ATX har intet at sige, ligesom MHz heller ikke har.

F.eks kan du med et i440BX chipsæt sammen med en Pentium 2-350 MHz processor
køre med op til 1024 MB ram uden problemmer.
Og med en 1300 MHz Celeron sammen med i815 chipset køre max 512 MB ram.

Mvh
Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-11-02 22:11

tukols wrote:
> Har lært at der gælder nogle regler omkring maksimal mængde ram til
> antal Mhz processor.
> Eksempel:
> AT bundkort ikke over 128 MB ram til en processor på 400 MHz
> ATX bundkort ikke over 512 MB til en processor på 1000 MHz
>

Det er noget ævl.

/David

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-11-02 23:50

Tak for kommentarer. Jeg har dog selv stået med en gammel AT computer, som kørte totalt kold pga for mange ram. Dette til trods for bundkorts-manualen påstod noget andet. Der blev skiftet til andre ram - samme mængde uden det hjalp. Herefter til en mindre mængde ram som beskrevet i mit spørgsmål- hvorved computeren kørte uden problemer. Så da må da være lidt om sagen?????????

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-11-02 00:18

Hej tukols,

øh... du tror ikke det så har været fordi der har været noget galt med rammene istedetfor?
idet Cpu'en absolut ikke har noget med hvor mange ram man ka' ha' eller bruge... eller der bare har været noget galt med bundkortet og det evt. ku' ha' været fixet med en Bios opdatering... der ka' være forskellige årsager til den gik kold... men det er ikke Cpu'en der afgør hvor mange ram du ka' bruge... det er bundkortet der afgør det...

men ellers hvilket operativ system var det samt version, og hvor mange ram var det?
Win98 har f.eks. lidt svært ved at kapere over 512 Mb ram... eller du ka' godt have over 512 Mb ram, den udnytter det bare ikke, medmindre man går lidt ind i win98 og piller hist og pist...

ang. nyhedsbrugerne ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger", før de ka' læse dine beskeder herinde fra, du ka' læse mere om det i dette tip... "Kontakt til nyhedsgrupperne"... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/2218

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 17-11-02 17:46

jeg kan kan bakke op omkring strarups forklaring....

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-11-02 21:03

Styresystemet på den pågældende computer var 98SE, bundkortet et Acorp, processoren var på omkring de 400 MHz. og rammene var 256 MB SD ram. Husker ikke helt om det var pc 100 eller 133, men det skulle ikke have den store betydning. Rammene fejlede skam ikke noget, de kører fint andet sted. Iflg. manual skulle bundkortet klare 512 MB. Alle bankerne var gennemtestede og i orden, så det var hellere ikke her problemet var. Da vi så var blevet undervist omkring mit spørgsmål, og alle problemer blev løst ved at sætte rammene ned til 128, syntes jeg da at det var en vis sansynlighed i sandheden. Om problemet kunne have været løst ved en biosopdatering, står selvfølgelig hen i det uvisse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 22:24

tukols wrote:
> Styresystemet på den pågældende computer var 98SE, bundkortet et
> Acorp, processoren var på omkring de 400 MHz. og rammene var 256 MB
> SD ram. Husker ikke helt om det var pc 100 eller 133, men det skulle
> ikke have den store betydning. Rammene fejlede skam ikke noget, de
> kører fint andet sted. Iflg. manual skulle bundkortet klare 512 MB.
> Alle bankerne var gennemtestede og i orden, så det var hellere ikke
> her problemet var. Da vi så var blevet undervist omkring mit
> spørgsmål, og alle problemer blev løst ved at sætte rammene ned til
> 128, syntes jeg da at det var en vis sansynlighed i sandheden. Om
> problemet kunne have været løst ved en biosopdatering, står
> selvfølgelig hen i det uvisse.

Det har ikke noget med CPU'en og dens hastighed og gøre. Hvis der er
problemer med RAM skyldes det enten RAM'en selv, eller samarbejdet mellem
motherboard og RAM. Det kan nogengange løses af en BIOS-update.

Kommentar
Fra : Ragman_dk

Dato : 20-11-02 10:29

En BIOS-update vil ikke kunne ændre på mængden af RAM.
Check i din manual hvor meget RAM bundkortet kan klare, og hvor meget der max. kan sidde i hver RAM-sokkel.

Kommentar
Fra : plextor

Dato : 20-11-02 15:04

...............Styresystemet på den pågældende computer var 98SE, bundkortet et Acorp, processoren var på omkring de 400 MHz. og rammene var 256 MB SD ram. Husker ikke helt om det var pc 100 eller 133, men det skulle ikke have den store betydning. Rammene fejlede skam ikke noget, de kører fint andet sted. Iflg. manual skulle bundkortet klare 512 MB.............

En lille kommentar til overstående.

Man skal huske at kontrollere om rammene er enkeltsidet eller dobbeltsidet.
Da det har betydning på hvor stor en stang må være.
Kan et bundkort eks: køre med en 128MB enkeltsidet, så kan den køre med en dobbeltsidet på 256MB.