/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
amd bærbar. varm cpu
Fra : dayworker24
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 15-01-06 15:56

min vens bærbars cpu er 80 grader når den står og laver ingenting.
På windows joblisten kan vi se den står på 0 procent i udnyttelse.

den er 80 grader uden at lave noget, og hver gang man laver lidt krævendene arbejde går den død, og lukker simpelthen.

Grade tallet er målt med everest

Og spørgsmålet er så.

Må en amd 64 processor, som sidder i en bærbar bliver 80 grader uden at lave noget???
Processoren er en 3700+.

Ps kan det være køleren der er gået i smadder.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 15-01-06 16:00

den starter på 29 grader.

det er en temperatur forskel på 51 grader

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-01-06 16:05

Lyder helt klart som et køleproblem!

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 15-01-06 16:06

er det ikke vildt at den går op til 90 grader

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-01-06 16:10

Jo det er jo der den selv slår fra pga for høj temperatur! Der må være garanti på dyret?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-06 16:12

Lyder som om cpu eller køler ikke er installeret korrekt med kølepasta eller at blæseren/køleren simpelthen er stået af! Eller at varmen ikke kan slippe væk fordi ventilationshullerne i PC'en er blokeret?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-06 16:16

Alt efter omgivelserne og din vens rygevaner ved PC'en kan den godt være klistret til med tobakstjære og foret med dagligstuens nullermænd, hvilket kan gøre at det blokere for blæserens frie rotation.
Jeg ville nok tage problemet i nærmere øjesyn. Blæseren skal du kunne høre, når den køre og mærke udblæsningsluften, hvor du kan mærke den er rimlig varm.

Blæseren i en bærebar er ikke ret stor, og frigangen mellem vingerne og blæserhuset så lille, at der ikke skal ret meget til, før den hænger fast i det snavs, som uværeligt vil passere gennem den.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 15-01-06 16:27

Prøv med støvsugermundstykket med børster - og giv lige tastaturet en omgang nu du er i gang - det bliver som nyt

Og 80 grader ER for meget!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 15-01-06 17:21

Tja vi kan jo prøve at spørge om følgene: Hvilken bærbar er det, hvem har lavet den ?
Har du prøvet med BIOS update evt. da det mange gange løser known issues på cpu fan speed?
Har du prøvet at sætte volt op/ned på cpuen i BIOS?
Har du prøvet at tjekke at intet står i vejen for indsugningen af pc'en?
Har du tjekket at der ikke er støv i maskinen?
Nu ved jeg igen ikke hvilken producent det er og hvilken model, men nu hvor den er så stor i CPU så ville jeg kunne forstille mig at der også er et stort grafikkort, stor skærm og stor harddisk (sata) og så er det meget naturligt at din pc er så varm.. Hvis du nu f.eks også sidder og spiller på den så vil du jo automatisk presse den til det yderste og en bærbar pc'er er ikke lavet til at spille på.. langt fra..
Du kunne evt. også lave en SiSoftSandra test på den hvor den vil sige hvis der er nogle problemer med dine komponenter i computeren..

Tjek de ting og giv feedback..

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 17-01-06 18:02

Tak for svaret tedd.

Selge driveren havde han ikke installeret.
Da vi gjorde det virkede det som det skulle, men tak til alle jer andre for jeres svar