/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
misforståelse af opgavetekst!!
Fra : willlliam
Vist : 670 gange
300 point
Dato : 13-01-06 21:40

Er der nogen som kender til misforståelser af opgavetekster f. eks. i dansk eller lign.
Læste engang om en elev som skrev en stil om begravelser, hvor opgaveteksten lød " beskriv forskellige former for begavelser."
Kender du til lignende eksmpler hører eg gerne!!!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-01-06 21:42

Hmm, sys dette er en smule malplaceret

*Hører det ikke bedre hjemme i vittigheder..

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 13-01-06 21:53

måske har du ret, men pointen er jo at det netop IKKE er en vittighed. Men et godt eksempel på du ikke besvarer spørgsmålet, men netop skriver noget helt andet ( som jeg jo efterlyser )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 22:35

Hehehe, ja sådan en kender jeg til. Jeg kan ikke huske den rigtige ordlyd af danskopgaven for det er mange år siden men, det var noget med: Tanken om hvorfor man laver en vejrudsigt, som blev misfortået til:Tanken om en vejrudsigt, personen skrev: De sagde i radioen, at det blev regnvejr, og jeg tænkte, at det var godt for min græsplæne

Kommentar
Fra : klars

Dato : 13-01-06 23:41

Hej Willliam !!!!

Jeg kender masser af lignende misforståelser, men hvor om alt er er opgaven ikke besvaret korrekt. er opgaven ikke løst.

MVH
Klars

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 14-01-06 00:17

Min dansklærer fortalte i folkeskolen om en der skulle skrive stil til eksamen. Emnet var "Fortæl om udsigten fra dit vindue".

Eleven skrev kort og godt "Ingen udsigt pga. tåge" og så skrev han sit navn og forlod lokalet.

Hun fortalte så at det faktisk var så utroligt skrevet at man ikke vidste om han skulle have 03 eller 13, men endte sqisme med at få 13.

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 14-01-06 02:48

Man kan da ikke få 13 for en stil til eksamen på 4 ord .. det er da ikke ligefrem noget man kan kalde en skriftlig fremstilling.. snarere mangel på fantasi.

Værre er det at der forrige år var en eksamensopgave på lærerstudierne, der omhandlede krigen i Irak og der var en del billeder.. tilsyneladende var der ikke mange der havde tænkt så langt som til en billedanalyse i deres forberedelsestid.

Kommentar
Fra : klars

Dato : 14-01-06 06:33

Vrøvl !!!!!

Ingen kan få 13 for at skrive fire ord, samtidigt med at teksten er misforstået(udsigten fra dit vindue).
Kode
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation.

Mvh
Klars

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 14-01-06 10:17

til Klars:
kan du ikke lukke lidt op af posen af misforståelser af opgaver, så vi andre får nogle gode eksempler. Du skriver jo, du kender til nogle stykker...

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 14-01-06 12:14

Jeg har også hørt om en der fik 13 i en stil til eksamen. Teksten lød "Fortæl om dovenskab". Elev skrev "Dette er dovenskab", og afleverede resten blank - han fik også 13...

Synes også det er underligt - for det kan alle og enhver jo gøre.

Men historierne er da meget sjove at fortælle/høre.

rwo

Kommentar
Fra : klars

Dato : 14-01-06 12:26

Hej Willliam !!!!

Du har allerede fået en del af dem, fra andre som har skrevet her, og jeg kan med sikkerhed sige, at der er ingen af de omtalte, der har fået 13. Hvis de selv siger det, er det fordi at de omgåes sandheden letsinddig.

Ingen cencor eller lærer kan tillade sig at gøre det, for så opfylder de ikke loven. Se mit tideligere svar om hvordan man får 13, til eksamen.

MVH
Klars

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 14-01-06 12:29

Det kan godt være du har ret, Klars...

Jeg kender ikke selv personen, men hørte historien fra min danskklærer i folkeskolen...

Det kan jo sagtens være en vandrehistorie...

rwo

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 14-01-06 13:56

At gå ind til en skriftlig eksamen og besvare en opgave med 3-4 ord synes jeg dæleme er en usædvanligselvstændige og udmærkedepræstation.

Jeg tager simpelthen hatten af for dem der har det mod

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 14:02

Hende jeg skrev om, fik i hvert tilfælde ikke nogen god eksamenskarater, men hun må nu have klaret sig godt alligevel, for hun blev da tolder,

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 14-01-06 14:11

Jeg mener også jeg kan huske (det er trods alt 25 år siden jeg gik i folkeskole) at vi fik at vide at hvis man misforstod ordlyden på opgaven, fik man ikke nødvendigvis "dumpe"-karakter. Hvis besvarelsen er en god besvarelse ift. den opgavetekst man havde besvaret, så blev man bedømt efter det. Så det er vist ikke nødvendigvis dårligt at misforstå en opgave. Kan ikke helt huske konkret hvad vi fik at vide, men at det ikke altid trak ned hvis man misforstår opgaven og besvarer noget andet.

I bund og grund bliver man jo bedømt efter ens evne til at kunne besvare en opgave udfra opgavens kriterier, og efter hvordan man tænker selvstændigt osv. og så er det ho ligegyldigt hvad man besvarer for en opgave. De opgaver man får er jo "bare" nogle som undervisningsministeriet har forfattet.