/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
fredag d 13
Fra : legind
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 13-01-06 08:47

er der nogen der ved hvorfor fredag d 13 betegnes som noget skidt
det er vel ikke bare pga filmene

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-06 09:19

Tretten, har ikke altid været ulykkens tal. Hvis man ser på det sammen med tolv, så får tretten en ny betydning.

12 er solens tal (tolv måneder mv.), det er dronnigen i et spil kort (giver mening når vi kigger tilbage i folketroen herhjemme, hvor solen var kvindelig og månen mandlig).

13 er månens tal (der er tretten månecyklusser på et år), og Kongens tal.

kongen og hans beskyttere er altid tretten i alt: Kong arthur og ridderne af den runde bord, Jesus og hans disciple.

Eventyret om tornerose handler om hvad der sker hvis man kun lukker det ordnede, solare (bevidste) princip ind (kun inviterer 12 gode feer) og udelukker det kaostiske, ubevidste, måne princip (den trettende fe.) Så falder man i søvn i hundrede år.

Før kristendommen kom og delte op, værdsatte man månen på lige fod med solen. Men for at vinde magt påstod kirken, at månen og djævelen var i pagt med hinanden, og kirken dæmoniserede derfor 13 tallet.

Fredag er ligeledes en de rigtig store, kirketruslers dag, nemlig frugtbarhedsgudinden Freja (frejadag). Frejas dyreattribut er Grisen, og selv den dag i dag, lider grisen under meget dårlig publicity i samtlige "bogens" religioner! (kristendom, jødedom og islam)

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 13-01-06 09:35

Fredag d. 13.

Dagen i dag skulle være meget uheldig - ikke? Det har man "altid" hørt. Men ifølge TV2 Vejret her til aften, der har eftersporet sagen, så er ideen om at fredag den 13 skulle være særlig uheldig "importeret" fra USA. I Danmark er den tilsvarende uheldige dag MANDAG den 13.
--------------------------------------------------------------------------------

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 13-01-06 09:35

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-01-06 09:35
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 09:38

her i dk har vi noget med at man absolut ikke skal starte på et nyt job - eller nyt tiltag hvis det er en mandag - den har jeg aldrig kunnet finde anden årsag til end at mandag er en træls dag ovenpå en weekend