/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Det' min psu der er røget ik'?
Fra : SantaB
Vist : 586 gange
50 point
Dato : 12-01-06 13:50

Så sad man lige og legede lidt med spanden da det sagde PUF og en stort blåt glimt brølede ud af min strømforsyning sammen med lugten af brændt pc hardware. Jeg har lige bestilt en ny psu og sætter min lid til at det kan fikse mit problem, men af ren nysgerrighed vil jeg gerne vide om jeg kan være sikker på at mit bundkort ikke også har taget sig turen og om jeg kan forvente at andre ting i kassen er "røget" (get it?).

Efter hændelsen kunne jeg ikke få den mindste lyd ud af puteren vha. startknappen.
Det skal lige nævnes at jeg selv har fiflet en anden 80 mm blæser ind i den da den gamle larmede for meget. Dette gjorde at jeg blev nød til at købe en kabinetblæser da hele systemet blev overophedet. Denne havde jeg glemt at sætte til da det skete og jeg havde lukket kabinettet som plejer at stå åben. Jeg er rimelig sikker på at det har noget med overophedning at gøre.

Prøver bare at lære af mine fejl. Håber i kan hjælpe med det.

Accepteret svar
Fra : Brommi

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-06 13:55

Puha.. én ting er sikkert... din PSU er død.. meget.. hehe... mht til dit bundkort så kan du godt være uheldig at den har taget skade.. det er dog et sjældent syn vil jeg mene. start med at udskifte PSU´en, og så tag den derfra
->Brommi

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 12-01-06 13:57

Hvis der overhovedet ikke er nogen reaktion, når du trykker på tændknappen, så er det højst sandsynligt PSU'en, men du kan ikke helt udelukke motherboardet, da tændknappen oftest er tilsluttet motherboardet. Jeg vil dog tro, at der ville komme en eller anden reaktion, hvis det er motherboardet.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 12-01-06 15:47

Har du prøvet at pille psu´en ud af kabinettet?? Prøv at åbne psu´en og så tror jeg at du kan se at de to store lyttere nok er sprunget, dvs. der ligger en masse hvidt stads inde i psu´en.

Mht om mainboardet har taget skade ved du faktisk først når du har sat den nye psu til. Men jeg har haft en psu som sprang da et lyn slog ned, compen var godt nok ikke tændt på det tidspunkt men der tog mainboardet ikke skade... så lad os krydse fingerne for at det kun er din psu der valgte at dø.

Jeg kondulerer.

Henrik

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 12-01-06 19:05

Du kunne jo vælge den billige løsning (næste gang).
Køb en lille glassikring (pakker emd 5-10 stk, f.eks. 2 ampT, træg)
Pil strømforsyningen ud og skift sikringen.
Rimelig pris.
VH
Leif0149

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 12-01-06 19:41

leif0149: Der er ikke glassikringer i de fleste PSU´er... og der blir skrevet i spørgsmålet at der kom røg ud af den hvilket ikke gør ved en sikring der sprænger.. Desuden ville det være dumt at gøre ret meget ud af det idet en PSU betyder meget for stabiliteten.. og så dyre er de nu heller ikke

Godkendelse af svar
Fra : SantaB

Dato : 13-01-06 00:59

Ja nu er alle svarende jo brugbare, men Brommi kom først.
Den nye NQ-4001SX Silent PSU Xtra skulle gerne komme med posten. Efter jeres indlæg at dømme ser det ud til at jeg slipper for at kigge mig om efter et nyt bundkort i denne omgang :)

Tak for svarende.