/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partitionering af HDD
Fra : marcussen1
Vist : 609 gange
200 point
Dato : 04-01-06 18:31

Jeg skal hjælpe en ven, der har endnu mindre kendskab til det rent tekniske. Han har på sin PC een HDD på 70 GB og vil gerne have den partitioneret i to, men vi kan ikke finde ud af hvordan. Han vil så på partition nr 2 have lagt et Ghost (Norton), så hvis der sker det store uheld og så retablere partition 1. Kan man formatere partition nr 1 og så lægge ghosten over fra partition 2.
Jeg har forsøgt således: Computeradmin., diskhåndtering, højreklikket på harddisken nederst til højre. Så skulle der komme en genvejsmenu frem med 'Ny partition', men det gør der ikke. Eller er det en helt ande måde, jeg skal bruge.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 18:36

Part 1 med C: kan med Ghost kopieres i sammenpakket tilstand (ca 50%) på part 2
Med de disketter som oprettes med Ghost, kan den sammenpakkede Ghost-fil på part 2 kopieres tilbage på part 1
Der skal ikke formateres først, men bare ved hjælp af Ghost lægges på den oprindelige plads.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 18:37

Part 1 med C: kan med Ghost kopieres i sammenpakket tilstand (ca 50%) på part 2
Med de disketter som oprettes med Ghost, kan den sammenpakkede Ghost-fil på part 2 kopieres tilbage på part 1
Der skal ikke formateres først, men bare ved hjælp af Ghost lægges på den oprindelige plads.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 18:37

den drillede lige lidt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-06 18:45

Undskyld jeg spørger Emesen
Hvorfor bruger du Norton Ghost, når Windows XP har et velfungerende Sikkerhedskopieringsprogram ?
Start - Tilbehør - Systemværktøjer - Sikkerhedskopiering
Det tager mig 18½ minut at formatterer et 20 GB C-drev og genskabe alt.
Jeg spørger bare fordi jeg er nysgerrig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 18:53

Og når din XP går i total-kludder............................hvordan gør du så.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 19:01

Og hvordan flytter du sikkerheden over på en anden HD som backup.
Altså livrem og seler.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-01-06 19:02

spørgeren vil gernaehave sin hd opdelt i 2 partitoner og spørger om hvordan.
der er i p4rincippet 2 muligheder for opdeling:
1. gøres i.f.b. med selve installationen af windows
2. gøres efterfølgende med et 3.parts program til partitionering

ad.1: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no25 (kræver re-install af alt)
ad.2: f.eks. Partitons Magic (video her: http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php ) kan gøres på eksisterende system uden tab af data.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-01-06 19:04

undskyld for stavefejl:
Programmet hedder Partition Magic (er fra Symantec og koster ca. kr. 500,-)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-06 19:05

Smider Windows XP cd'en i - Starter fra CD-drev - Trykker F2 under opstart - Smider sikkerhedskopierings-disketten i - Taster Enter - Går ud lader vandet og laver kaffe - Sætter mig ved datamaskinen - Går ind på Kandu - Læser de sidste kommentarer
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-01-06 19:09

I første omgang kunne jeg godt tænke mig at få at vide, hvorledes jeg skal oprette den nye partition, og om man så kan lægge en ghost på den, for derefter at flytte ghosten tilbage på 1'en. Jeg forstod ikke helt emesens første svar
m.h.t. nogle disketter, jeg har ingen disketter til Norton, der er Norton Ghost 2003

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 19:13

Det lyder elegant Gambrinus - det må jeg prøve en dag.
Igen en dag hvor jeg lærte noget nyt.
(jeg hæver lige med 10 p)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-01-06 19:13

Forstår jeg det rigtigt, skal jeg enter købe Partition Magic, eller installere helt fra ny, er det rigtigt forstået?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 19:19

Jeg mener ikke Norton Ghost kan ændre partitioner med data på. (jeg bruger Drive Image som er næsten det samme)
Parttion Magic kan ændre/udvide/trække en partition med data på, så der gøres plads til den nye partition 2 hvor du vil lægge Ghost-filen på.
Der findes også et gratis program som kan gøre det samme som Partition Magic , dog bare lidt sværere at arbejde med.
Det er her:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-06 19:26

Emesen
Jeg starter sikkerhedkopiering og fravælger Start Altid I Guidetilstand.
Det synes jeg er nemmere.
Så bruger jeg Guiden Forberedelse Af Automatiseret Systemgenoprettelse.
Backupfilen xxxxxx.bkf kommer til at fylde C-drevet minus Windows og Sidefilen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-01-06 19:42

Kode
Forstår jeg det rigtigt, skal jeg enter købe Partition Magic, eller installere helt fra ny, er det rigtigt forstået?
Kode

ja det er rigtigt forstået

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-06 01:30

Nu har bentjuul ikke vist sig, men han har en udmærket trin for trin vejledning, partionering er punkt 2, prøv selv her http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/ du skal tillade popup eller holde Ctrl tasten nede når du klikker på linket

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 16:09

Bentjuul's ganske gode vejledning kan desværre ikke bruges når en HD med kørende program skal ændre størrelse for at gøre plads til partition nr 2 på samme HD.
Men det er da tæt på at det kan betale sig at købe en HD og sætte den i comp og bruge den som backup.
Husk at lave backup-diskette så comp kan køres/reddes med disse. (rescue diskette som kan laves med Ghost programmet)
start > programmer >Ghost > diskette