/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkort prob?
Fra : jumbovorre
Vist : 490 gange
70 point
Dato : 13-11-02 17:15

Hej alle...

Jeg har et ret stort problem med, at min computer fryser- RET OFTE!!! Jeg har set mig lidt omkring for at finde et svar, og bl.a her på kandu "h t t p://w w w.kandu.dk/dk/spg/6888", har jeg fundet noget lignende... Men jeg er stadig i tvivl... Jeg har købt et "Socket A. K7VZA 3.0.VIA.KT133A" bundkort fra ECS - elitegroup - og en 1200mhz duron "in a box"... Og jeg kan ikke finde ud af om min processor er understøttet!? Så vidt jeg kan se på ECS's hjemmeside understøttes kun op til 950 mhz, men det der undrer mig er at jeg fik dette solgt efter vejledning af IT-butikken.dk og efter at have kontaktet dem igen, og får at vide, at det der skal til, er en BIOS-opdatering, hvilket ikke har hjulpet- og egentlig kunne jeg heller ikke se at det skulle hjælpe- i henhold til indholdet af opdateringen....

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-11-02 17:39

"jumbovorre" <jumbovorre.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LJuA9.3442$HU.381114@news010.worldonline.dk...
> Hej alle...
>
> Jeg har et ret stort problem med, at min computer fryser- RET OFTE!!!
> Jeg har set mig lidt omkring for at finde et svar, og bl.a her på kandu
> "h t t p://w w w.kandu.dk/dk/spg/6888", har jeg fundet noget lignende...
> Men jeg er stadig i tvivl... Jeg har købt et "Socket A. K7VZA
> 3.0.VIA.KT133A" bundkort fra ECS - elitegroup - og en 1200mhz duron "in
> a box"... Og jeg kan ikke finde ud af om min processor er understøttet!?
> Så vidt jeg kan se på ECS's hjemmeside understøttes kun op til 950 mhz,
> men det der undrer mig er at jeg fik dette solgt efter vejledning af
> IT-butikken.dk og efter at have kontaktet dem igen, og får at vide, at
> det der skal til, er en BIOS-opdatering, hvilket ikke har hjulpet- og
> egentlig kunne jeg heller ikke se at det skulle hjælpe- i henhold til
> indholdet af opdateringen....
>
Med alle de problemer ville jeg forlange at få pengene tilbage på
bundbrædtet, eller at få det byttet til et brædt der kan køre med din CPU,
men i bund og grund er det produkt de har solgt dig, efter vejledning, ikke
det produkt som sælger har lovet.. altså er du blevet bondefanget.

MEN for at vende tilbage til problemet*!!!( jeg kan huske at du har skrevet
tidligere om dine probs. før med den maskine!!).

hvis den bliver ved med at fryse, og mange gange hvis du presser den , kan
problemet ligge på din PSU der ikke kan levere nok power. Prøv at køre med
så lidt hardware som overhoved muligt, og se om det afhjælper problemet.
Prøv stille og roligt at se hvornår du får problemer, ved at inst. et stykke
hardware ad gangen, og så køre med maskinen et stykke tid.

Du skriver ikke hvornår den fryser.. det ville være en god ode, tillig emed
lidt mere systemspecs. bla. styresystem og hvad du ellers har er altid god
info.

venligst

Thomas

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 13-11-02 22:28

Hej Thomas....

Tak for dit indlæg... Det vil jeg prøve så- altså at installere lidt ad gangen! Faktisk så føler jeg mig også ret bondefanget, og ITBUTIKKEN.DK som ellers har haft så god service, vil IKKE stå ved deres fejltagelse! Faktisk var ham - deres returmand (vil ikke nævne navne) - et MEGET ubehøvlet menneske, der SLET ikke var til at tale med! MEGET frustrerende!

Nå, men tilbage til sys.specs. Jeg har kørt Win2000 pro og WinXP (ligeledes PRO-version), hvilket ikke gav noget udslag i bedre retning... Så har jeg som skrevet en 1200mhz duron processor in a box, et point of view gf4 ti4200 (FREMRAGENDE GRAFIK- og fantastisk TV-Out) 128mb grafikkort, 320mb sd (pc100) ram, 60 gb barracuda seagate (ikke installeret endnu ) + 10 gb Maxtor disk, TDK 24x brænder (professional series - fremragende drev), et Compaq DVD-drev og sidst men ikke mindst en 15" tft Hercules ProphetView skærm- også kanon kvalitet... Så det eneste jeg er gået på kompromis med- bortset fra rammene (men jeg er i gang med at opgradere, gider bare ik hvis ik l.... virker) - er bundkortet... Og jeg kan se herinde på KANDU.DK at der er MANGE MANGE mennesker, der har problemer med deres K7VZA MoBo...!?

Jeg kører office pro, downloader en del via OVERNET - avi filer som mest tyngende del.... Derudover spiller jeg OVERHOVEDET ikke på maskinen, så jeg vil ikke mene det er en overbelastning af systemet?! Der er trods alt en del regnekraft i en Duron processor! og temperaturen har, set inde fra BIOS ikke oversteget 50 C, så jeg vil ikke mene det skulle være CPU der skulle være fejl i...!?)

Håber på noget feedback igen....

På forhånd Tak
Steffen

PS. Hvad er PSU...? Jeg kender kun til GPU og CPU!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-11-02 00:42

jumbovorre wrote:
>
> PS. Hvad er PSU...? Jeg kender kun til GPU og CPU!!

Power Supply Unit. (strømforsyning)

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 14-11-02 08:40

Plextor vil gerne skyde fugle med kanoner -- hvorfor skal PSU'en være på min. 300Watt???
"jumbovorre" - hvilken antivirus benytter du? Du snakker om at du downloader en del? Hvorfra?
Har du brugt Regclean eller andre "rensningsprogrammer" til at fjerne alt overflødigt fedt fra systemet....?
Desuden, med det "magiske" grafikkort, har du hentet seneste drivers, samt kontrolleret hvad der evt. står på producentens hjemmeside?
Håber vedlagte kan give lidt stof til eftertanke

;-> Henrik

Kommentar
Fra : plextor

Dato : 14-11-02 18:57

Til h_blunck:

Hvis ikke du skulle vide det, så er kravene til psu kraftigstigende of rtiden.
Det er ikke de 300w i sig selv, der gør at jeg siger bør (læs bør ikke et krav).Det handler også om hvor god psu-en er til at yde maks load (maks amp.)
Især amd-baserede maskiner sluger meget strøm meget hurtig!!!
Mange strømforsyninger formår ikke at holde spændingerne stabil nok ved kraftig belastning.
Så har du ikke en godt psu hænger systemet og man oplever evt. genstart.

Man forventer at processorerne snart overskrider de 100W i maks load (så kan du jo selv regne ud hvor lidt der er til et sulten grafikkort osv.....).

Håber du blev klogere

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 16-11-02 01:03

Hej igen...

Til PLEXTOR...
Jeg har desværre ingen PC130 ram til at ligge- Men Bios skulle da også kunne klare pc 100- det står den da til i hvert fald...
Der står en masse om V-core i Bios- Hvilken er den rigtige`?

tak for tippene- håber på feedback

Til HENRIK

JEg benytter Norton antivirus 2001, Jeg downloader via OVERNET 0,31 (EDONKEY), JEg har ikke brugt REGCLEAN eller lignende, da jeg ikke har så fantastiske erfaringer med disse... Angående drivere og producenternes hjemmesider er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal begynde at kigge!?!

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : plextor

Modtaget 70 point
Dato : 16-11-02 07:39

jumbovorre:

Det var ikke noget med dit bundkort at gøre, at jeg foreslog pc133 ram.
Der er en del billige ram som døjer med bare at holde de spec. de er opgivet til.
Derfor kunne du prøve pc133, og dermed have "lidt at give af".

Du skal naturligvis stadig stille bundkortet på fsb 100.

Har du prøvet noget i retning af rådet med strømforsyning?
Du har en sulten maskine hvad strøm angår!!

For at du kan få yderlige hjælp, er det jo vigtig du fortæller HVAD du har prøvet (af de råd du får)

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 16-11-02 12:53

Hej Plextor...

Jeg har ikke gjort noget ved strømforsyningen.... Skal jeg pille maskinen fra hinanden og sætte et nyt kabinet på?

Ang. mine ram- kan det være fordi mit ene modul er på 256mb og det andet kun er på 64...?

tak for interessen
Steffen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-11-02 03:00

Hej!

Prøv at læse http://www.kandu.dk/dk/spg/7392 måske er der noget der kan bruges, jeg tænker især på efterfølgende:

Efterfølgende er en en rettelse i registreringsdatabase, der muligvis kan afhjælpe problemet, har hjulpet mange hvor Windows XP stoppede uden grund - men på EGET ANSVAR og HUSK BACKUP af registreringsdatabasen før du retter.

Well windows seem to have a REALLY big problem when it comes to reading AVI files. It seems that when you click on an AVI file in explorer, it'll try to read the entire AVI file to determine the width,height, etc. of the AVI file (this is displayed in the Properties window). Now the problem with Windows is that if you have a broken/not fully downloaded AVI file that doesnt contain this info, Windows will scan the entire AVI file trying to figure out all these properties which in the process will probably cause 100% CPU usage and heavy memory usage.

To solve this problem all you have to do is the following:
1. Open up regedit
2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Voila! Please not that this will no longer provide you with the windows properties displaying the AVI file information such as width, height, bitrate etc. But its a small price to pay for saving you resources.

NOTE: Please use caution when using regedit. Improper usage may cause windows to behave imcorrectly. Also, I cannot be held resposible. Backup your registry first.

Tweak written by or based on information submitted by Mehran Ahmad

Copyright © 2001-2002 TweakXP.com

Mvh
Bjarne H

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 21-11-02 16:22

Tak for svaret plextor.