/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp til harddisk
Fra : 10.Totti
Vist : 605 gange
50 point
Dato : 02-01-06 21:27

Jeg har sat en ny i min com...og den ska køre som slave....og jeg har sat den i ledningen hvor der står slave..og jeg har også sat den på slave bag på harddisken..men min com kan ik finde den...hva ka jeg gøre

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 60 point
Dato : 02-01-06 21:31

Højreklik på "Denne Computer" -> Vælg "Administrer" -> vælg "Diskhåndtering".

Så kan du se din nye harddisk. Så skal du højreklikke på den, og formatere den.

Så er du kørene

Vh fluffy

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-01-06 21:33

Hvis du kører XP, kan du se din disk i Diskhåndtering ? En disk skal partitioneres og formateres før du kan se den. Her er en guide til diskhåndtering http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

//bentjuul

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 02-01-06 21:44

Linket virker ikke

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 02-01-06 21:47

Jeg kan ikke se den nye harddisk derinde

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-01-06 21:49

Har du prøvet at trykke på det 10.Totti for det virker fint når jeg trykker på linket. Ellers gør du bare som fluffyclaus skriver.

//bentjuul

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 02-01-06 21:49

men der bagpå harddisken...der er der os mange måder man kan sæt den på slave....nogen der ved hvilken?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-06 21:50

Du skriver ikke noget om din maskines tilstand eller operativsystem.
Det kunne jo være et gammelt arvestykke af et tærskeværk.
Hvor stor er din harddisk og kan din bios klare den.

Giv os lige et par info'er mere!

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 02-01-06 21:55

Køre i xp,,,,den jeg har nu er 40gb og den nye som jeg ska ha i er 160gb.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-01-06 22:05

Hvis du ikke kan se din harddisk i "diskhåndtering" så er den ikke sluttet korrekt til. Intet at tage fejl af der.

Du siger der er mange måder at sætte den til slave??

Så prøv evt. en anden måde og se om den så skulle figurere i "diskhåndtering" bagefter

Vh fluffy

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 03-01-06 01:49

Kan du se den nye hd, hvis du kigger i BIOS?

Såfremt du kan se den i BIOS, så check om du skal installere en særlig driver til større diske?

Hvis du ikke kan se den i BIOS, så er den fejlopsat, kaput eller også supporterer din BIOS ikke så store disks (og det ved jeg ikke mere om).
For at afgøre om den er kaput, kan du fjerne din master disk og sætte din nye disk op som masterdisk.
Hvis den nu virker, så kan du formatere den med din Windows installations CD.
Hvis den stadig ikke virker så tag disken tilbage til forhandleren.

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-06 01:57

Jeg har lige sat ny harddisk i, også gammel 40GB og ny 160Gb, det gik fint med BentJuuls link http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/ det er en flash film der popper op, prøv at holde Ctrl tasten nede når du klikker på linket, det står oven den nye harddisk hvordan jumperen skal sidde, den er sandsynligvis allerede sat som slave, yderst på kablet skal den gamle disk med Windows tilsluttes, længere inde kobler du den nye på, når du partionerer kan du eventuel dele den nye i flere drev, jeg har delt min i 3

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-06 07:46

Det kræver jo at din master disk er sat som master? Hvis den står til cableselect og den nye til slave bliver der rod i bios!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-01-06 07:48

Enten skal den nye sættes til CS eller begge harddiske skal jumpersættes til henholdsvis Master og Slave!

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-01-06 07:51

Du har naturligvis sikret dig, at den nye harddisk får strøm og lakridsbåndet sidder rigtigt, ikke?
Derfor vil jeg prøve en lidt anden fremgangsmåde.
Jeg ville koble den gamle disk fra, både strøm og lakridsbånd.
Så vil jeg forbinde den nye som master, lægge CDen i CD-drevet og prøve at installere XP på den nye disk.
Hvis det går, vil jeg bruge den gamle som slave.
Det giver lidt installationsarbejde, men viser, om den nye disk overhovedet dur.
F-disk forbereder harddisken til dit system, og efter at have kørt det progra, skal du formatere harddisken.
Det er rigtigt, den er så stor, at den med fordel kan deles op i flere afsnit, der hver får deres drev-bogstav, startende med C:, D: osv.
Det indebærer, at dit CD-/DVD-drev får nyt/nye bogstaver, men det er helt uden betydning for funktionaliteten.
Venlig hilsen
Leif

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 03-01-06 09:16

Hvis ikke det var helt klart, så var Leifs test af den nye disk med Windows installations CD, det jeg mente, så nu er vi da 2, der ikke synes ideen er helt spild af tid.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 03-01-06 09:43

Har selv prøvet det du er ude i nu. Problemmet er at XP kan ikke se harddiske over en vis størrelse, men hvis du downloader SP 2
Det kan du gøre fra MS downloadcenter, kan den pludselig det hele.

Godkendelse af svar
Fra : 10.Totti

Dato : 03-01-06 19:03

Tak for svaret fluffyclaus.