/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Forurening i vand !
Fra : markdkk
Vist : 2451 gange
376 point
Dato : 21-12-05 19:42

Jeg skal lave en rapport. .
1 Forklar mig lige forskellen på næringssalte og organisk stof.

2 Og kan det passe at organisk stof indeholder næringssalte og hvordan..

Svar hurtigt .. gode point ! :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 20:04
Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 21-12-05 20:07

Mon ikke jeg har forsøgt det .. hehe .. også i orden hvis du ik vil så er der bare ikke point . det jo bare to spørgsmål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-05 20:16

Organisk stof forandres/formeres
Nærinssalte bruges/omdannes af organisk stof

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-05 20:57

Som Eyvind skriver. Men jeg vil da gerne prøve at uddybe.

Organisk stof er stoffer der enten er levende eller en gang har været levende. Disse enten lever af andre organiske stoffer, eller er selv næring for andre organiske stoffer. Næringsstoffer hører altså til i Biologiens verden.

Næringssalte er mineraler. Disse har aldrig været levende og bliver det heller aldrig. De hører derfor IKKE til i Biologiens verden.

Der er imidlertid et afhængighedsforhold. Levende organisk stof kan ikke leve UDEN næringssaltene.

Du skal også lave noget selv. Go' arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 21:22

Nå så sprang pointluderen på. Normalt sviner han unge mennesker til, fordi de ikke laver deres lektier selv, men nu kan han score point, så florerer dobbelmoralen.

Hvor er det lavt.......Hold da kæft hvor er du hyklerisk psykoarne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-05 21:31

Klamme Klumme. Læs min kommentar. Men det gider du ikke. Det eneste DU vil er at svine mig til.

Du har tabt krigen. Alle spørgere kan se hvad du vil og at det er DIG der er psykotisk. God bedring.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 22:00

Psykoarne.

Der er ingen krig..... dermed er der ikke noget at tabe. Den eneste reelle taber er Kandu, så længe du er på boardet. Du ved ikke hvad alle spørgere kan se, og du aner ikke hvad psykotisk betyder.

Du er af en eller anden gennemsyret ubehageligt heldigvis sjælden art, der fungerer som en kræftbyld på Kandu

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 22:43

Bare et par eksempler - Sådan plejer psykopaten at svare elever der søger hjælp, men der var jo heller ikke så mange point at hente.

Hvem sagde dobbeltmoral og hykleri på højt plan…. Det gjorde jeg. Fy for den lede

http://www.kandu.dk/dk/spg/59040
Citat
Brug den tid du går i skole til at lære noget. Havde du gjort det, ville du vide at det ikke hedder matematrik, men matematik. Det hedder heller ikke "en problemregning". Det hedder heller ikke "morn". Ta' dig sammen og begynd at lære noget, i stedet for blot at håbe på at andre kan hjælpe dig til nogle nemme løsninger. Senere i dit liv vil du have behov for at kunne noget selv. Det er det du skal bruge tiden på nu

http://www.kandu.dk/dk/spg/67617
Citat
Læs nu lige spørgerens profil og historik. Profilen siger ikke en skid. Historikken heller ikke. Søg på navnet under alle emner og bliv klogere. Alt tyder på en skoleelev, der ikke gider at læse lektier og passe sit arbejde. Siden hvornår er Kandu blevet en side hvor dovne elever kan få hjælp til at bestå eksamen?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-12-05 22:45

Nice work Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 23:15

Tak.

Det er nu ret enkelt og lynhurtigt at søge på fjolsets svinske kommentarer når man lige ved hvordan man bruger søgefunktionen, og der er jo rigeligt at tage af. LOOL

Så nu er han nok daffet af igen.. Måske nogen ikke bryder sig om at jeg udstiller ham, men han tror sgu at han kan gemme sig, og at hans gamle kommentarer er slettet - de er de ikke og han skal blive synliggjort og afsløret så ofte jeg orker det.

Det lader samtidig til at ha' en vis effekt at han konsekvent bliver konfronteret med sine svinske ubehageligheder. Det betyder jo osse, at nye brugere ikke så nemt ryger i hans "flinkemand" fælde.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 22-12-05 10:10

Hej markdkk

Næringssalte er uorganiske kemiske forbindelser, hvoraf mindst den ene af
atomerne er nødvendige for dyr/plante.
F.eks. er natriumnitrat (NaNO3) er næringssalt, hvoraf kun kvælstofdelen er livsnødvendig.
Natrium er nødvendig for dyr, men ikke for planter.
Som oftest bruges den mere specifikke betegnelse *næringsstof* i stedet for næringssalt.
Organismer opbygger organiske forbindelser ved hjælp af næringsioner og organiske stoffer -
planter producerer dem ud fra fotosyntesen - dyr via føden.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-12-05 10:26

Næringssalt er da betydelig mere specifikt end næringsstof, hvortil også vand, oxygen, kuldioxid hører (når vi snakker planter), og de, saltene, tilhører mineralriget (en stor del af dem). Saltene er kemikalier og kan købes som sådan.
Organisk stof er stof, som er dannet af en organisme eller flere, og som flere tidligere har skrevet er der i næsten alt organisk stof næringssalte, fordi organismen har haft brug for dem i forbindelse med syntesen (opbygningen). I proteiner indgår diverse nitrogenoxider direkte som byggesten, og man kan have mistanke om, at kalium indgår i landplanters styrkevæv, idet deres aske indeholder ret meget kalium i form af potaske (engelsk potassium, potash).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-05 13:40

Tåbelige Klumme! Du undergraver din egen sag, når du verbalt overfuser arne helt uden at han har sagt noget galt.
Det er jo DIG, der forplumrer denne tråd...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-05 13:46

God jul Birgitta..... Øjne ser forskelligt på samme ting... husk dette.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-05 13:47

PS..... men tak for rådgivningen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-12-05 14:29

Forurening i vand lyder din overskrift. tag et afløbssystem som eksempel. Fra hus og hjem kommer vand som er blandet med organiske stoffer (stort og småt fra toilettet, badevand, vaskevand og opvaskevand samt det, skyller i efter tandbørstning). Ude på landet ryger det altsammen i en septic-eller trekammer-tank. Her vil en anaerob = luftskyende flok bakterier relativt langsomt spise alt det organiske og omdanne det til metan, kuldioxyd og vand med stort set alt det oprindelige indhold af næringssalte, blandt andet kaliumsalte, fosfater og nitrogenholdige stoffer (ammoniumsalte, nitrater, nitritter og urea-forbindelser). Når/hvis dette vand så kommer ud i en "recipient" (modtager) som bæk, å, sø, fjord eller hav, vil det være guf/idealgødning for alger og øvrige vandplanter. Hvis du kigger på en seriøs gødningspose, vil du netop få øje på nøgletallene, som er andelene i procent af total af Nitrogen, Phosphor og Kalium, NPK. Det bedste vil være at bruge det som gødning for siv, tagrør, starplanter eller energipileskov. På den måde undgår man overgødskning = forurening af recipienter.
I byanlæg er den anaerobe nedbrydning af organiske stoffer for langsom og pladskrævende, så her bruger man AEROBE, luftelskende, bakterier til at nedbryde med. For at speede processen op tilfører man i nogle anlæg ren oxygen (ilt) gennem noget der virker som forvoksede akvariebobleblokke, andre steder har man anlæg med bakteriebevoksede slagger, som bliver overrislet med kloakvandet fra lange roterende arme med brusehoveder på. Også her ryger næringssaltene ud i den anden ende, medmindre man fælder dem ad kemisk vej. Phosphor fældes eksempelvis med en aluminiumforbindelse. Enkelte steder har man eksperimentert med ionbytning. Både fældningen og ionbytningen er et specialstudium for sig. Håber, du blev klogere af smøren.
God jul
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-06 13:26

Nu da du har fået lukket galden ud, kan du vel lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-06 15:27

Hej Mark
Nu er det snart jul igen. Det må være tid for at lukke spørgsmålet!

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-11-06 08:28

Hej,

vandmiljøet "forurenes" med både organiske stoffer og mineralstoffer.
Organiske stoffer er kemsiske forbindelser, der altid indeholder kulstof.
Når organiske stoffer nedbrydes (af mikroorganismer) frigøres energi og
tilbage bliver mineralstoffer - det kaldes for "mineralisering".
Mineraliseringsprocessen frigør altså mineraler, hvoraf en del er
nødvendige næringsstoffer for planter.
I vandmiljøet vil nedbrydningen af organiske stoffer bruge ilt og kan
forårsage iltsvind.
Fra rensningsanlæg (biologiske) udledes f.eks. en del organiske stoffer.

Når jeg skriver "forurenes" i gåseøjne skyldes det, at vandmiljøet er helt
afhængig af at der udledes næringsstoffer fra land - det er kun overskuddet, der
med rette kan betegnes som "forurening".

Om planteernæring og organsik og uorganisk gødskning se f.eks.:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/naering.htm

Mvh
2603ph