/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kemisk reaktion
Fra : Hovsan
Vist : 2023 gange
150 point
Dato : 18-12-05 20:46

Hvad får man, når man blander:
CuSO4 + Pb3O4 + H2O
(kobbersulfat + blyoxid + vand)

og hvad får man så, når man blander ethanol i det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-12-05 20:53

Det er vist ikke uden grund du kalder dig Hovsa (n)

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-12-05 22:59

Prøv da...

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-12-05 22:59

Men lad være med at smage det til....

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 150 point
Dato : 19-12-05 15:04

Nu er Pb3O4 et dobbeltsalt som består af 2 PbO + 1 PbO2, hvor bly er i henholdsvis oxidationstrin 2 og 4. Når bly er i ox-trin +4, så er det kraftigt oxiderende, og vil kunne oxidere ethanol til ethanal og sidenhen eddikesyre. Hvad kobbersulfaten gør kan jeg ikke sige, ud over at der vil kunne dannes tungtopløseligt bly(II)sulfat (PbSO4).

Pb3O4 er et rødt pulver og blev tidligere anvendt som rødt pigment i maling. Kaldes også for mønje.

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 19-12-05 23:09

Tak for svaret snotbolle. Det var min datter der skulle bruge svaret til en opgave. Den sidste del er hun helt med på, men i den første sætning, da kan hun ikke følge din sammentælling. God jul!

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 20-12-05 07:23

Mener du 2 PbO + 1 PbO2 = Pb3O4 ?? Man lægger bare sammen.

Det betyder at mønje (Pb3O4) er sammensat forbindelse. Det er ikke en fysisk blanding af 2 dele PbO og en del 1 del PbO4, men sumformlen svarer til det. For både PbO og PbO2 (bly(II)oxid og bly(IV)oxid er sorte. Men mønje er rødt.

I krystalstrukturen sidder bly-ionerne sådan at der konstant foregår en elektronoverførsel fra Pb(II) til Pb(IV) og tilbage igen. Så der sker en konstant redox-reaktion. Det er dette fænomen som giver den røde farve.

Denne såkaldte valensudveksling ses også i Fe(II)-Fe(III) systemer. F.eks. Berlinerblåt.

God jul selv

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 21-12-05 17:28

Tak skal du have for dit uddybende svar - hun er lige blevet opmærksom på noget med hævede og sænkede bogstaver, som hun ikke tidligere tænkte på - så nu forstår hun den omtalte del, men hun er færdig med opgaven nu (går blot i 1. g)

Men i alle tilfælde tak for hjælpen.

Mere god jul