/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Min antenne er dårlig.
Fra : JRC
Vist : 6575 gange
150 point
Dato : 14-12-05 22:21

Hejsa...min antenne er rigtig dårlig oppe på mit værelse.

Det vi har gjort er at fra et T-stik nede i stuen har vi ført et antenne kabel op til vores pulterkammer og det er så ikke længere. så har vi samlet det der fra og ind til mit værelse men man kan kun se få kanaler. Så har jeg sat en antenneforstærker på og det har hjulpet lidt men det stadig meget dårligt.

Hvad kan man gøre???

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 85 point
Dato : 14-12-05 22:34

Det er ikke godt at lave en samling på et antennekabel det skal helst være et stykke hele vejen men måsk kan i isolere de to, kablet og skærmen den yderste strømpe der er på ledningen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-05 22:35

ups Isolere dem med tape først og så evt sølvpapir og tape igen ovenpå ..Måske det bliver nok bedre ihvertilfælde

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 22:45

Og T-led er noget fanden har skabt !
Gambrinus

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 14-12-05 22:48

brug t stykket og en lang ledning der ikke er samlet op til dig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 22:53

har du opfundet T-led gambrinus ????? - de er nu slet ikke så tossede - alt efter hvor man bor

Vi havde engang fra stueetage til første sal - fastmonteret lang ledning - og ingen problemer i det - netop måske fordi ledningen var så lang og ikke afbrudt noget steder ????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 22:57

Jeg bor st.tv.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 14-12-05 23:05

er du sikker på at skærmen ikke rører ved midterledning, for gør den det, bliver der dårlig signal.

hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 23:22

gambrinus vil du SÅ komme ud af mit påklædningsværelse (især fordi der bor nogen andre i omtalte hus nu )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-12-05 23:31

Hvad har du samlet ledningen med? Saml evt. ledningen med F-stik - de giver en meget bedre forbindelse. Jeg har trukket 2x25 meter COAX kabelforbindelse til noget TDC-kabeltv/internet der er samlet på midten med F-stik uden ekstra antenneforstærker. Internettet kører 2Mbit uden problemer.

Undgå også opviklede netspændingsledninger (og "fuglereder") i nærheden af antennekablerne - det kan også forringe signalets kvalitet, især hvis de ikke er godt skærmet.....

Ellers må vi lige have 3773 ind over tråden. Der plejer at være gode råd at hente i denne slags spørgsmål - selvom Gambrinus heller ikke er helt ueffen

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-12-05 00:08

Taaakkkk....
Men alt over 100 Hz overlader jeg trygt til jer andre.
Hvad fan... har i så travlt for ?
Selvfølgelig ved JEG godt hvad et F-stik er.
Men kunne du ikke liiiggee forklarer det for dem andre ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-05 00:31

1 stk. samling består af:
2 x F-stik han http://www.wr.dk/shop/product_info.php?cPath=30_258_263&products_id=476
1 x F-stik hun-hun http://www.wr.dk/shop/product_info.php?cPath=30_258_263&products_id=477

- hvis du absolut vil bruge "T-stykker" - så bør du bruge en "splitter" i en lidt bedre kvalitet måske?
http://www.wr.dk/shop/product_info.php?cPath=30_266&products_id=674

- ellers er der her en ganske udmærket fordeler bereget for F-stik.
http://www.wr.dk/shop/product_info.php?cPath=30_254_257&products_id=96

F-stik giver en rigtig god mekanisk samling (gevind) af skærmen. F-stik "skrues" på kablet.

- tror du det er brugbart Gambrinus?

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-12-05 00:38

AAAaha !
Og her gik jeg og troede at i ikke ku' lære mig mere.
Der kan man bare se.
Gambrinus
( Men det ligner altså ikke et F )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-05 01:02

Vi lader lige billedet stå et øjeblik.....
http://www.marine-electronics.net/techarticle/coax/f-con.htm

...1...2...3...4...5...6...7...8...9...10...11...12...13...14...15...

Så - nu ved alle hvor meget kablet skal afisoleres

- og så lige et flot nærbillede af hannen http://img.tfd.com/wiki/8/8a/F_Connector.jpg

Og hvorfor den så lige hedder "F" når den ikke ligner aner jeg ikke....

/berpox

og

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 15-12-05 08:42

vil anbefale dig at købe en fordelerboks i stedet, sæt den evt. nærheden af tv'et i din stue, og før derfra en ledning videre. Du kan købe fordelerbokse i Bauhaus og lign. for under 100 kr. og det virker ganske upåklageligt (taler af egen erfaring).

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 15-12-05 09:15

I 99 af hundrede tilfælde er dårlig antenne signal affødt af kabler og ISÆR samlinger. Oftest kan det være noget værre lort at fejlsøge uden instrumenter på den slags.

Bruger du de autoriserede dele-led, vil disse altid give en dæmpning, hvorfor forstærkeren kan blive nødvendig. Men hvis man ligger godt for TV2 senderne risikerer man så at TV2 ligefrem kan gå ind og overstyre tv-tuneren.

Hvis dine kabler er nye, hele og egnede. Du har lavet stik og samlinger korrekt, skal du have en tekniker på.

Hvor får du signalet fra?

Hvilken antenneforstærker har du sat på?

Hvilken type kabel har du anvendt?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-12-05 13:08

På de fleste antenne forstærkere sidder der to udgange på netdelen, det er absolut en fordel at bruge disse to udgange for man deler kablet op. Skal det endelig deles op så gør det med en splitter så tæt på forstærkeren du kan komme. Tab af antennesignal sker i ledningen (længde) og i samlinger.

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 16-12-05 18:54

Jeg har samlet mine ledninger med et F stik hvis det sådan det ser ud.

Signalet hva mener du?

Min antenneforstærker hedder det her...antenneforstærker TV-FM type EU-455 20dB 220V AC 50Hz 2,4W

Der ikke to udgange....

Godkendelse af svar
Fra : JRC

Dato : 09-01-06 23:14

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-07 00:39

Selv tak skal du så ikke lie lukke spørgsmålet ???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-07 00:40

Ups forkert side undskyld