/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forlængelse af kabel til IR-øje?
Fra : akaup
Vist : 1542 gange
200 point
Dato : 14-12-05 12:00

Til mit Tv-kort i computeren er kablet til IR-øjet desværre kun ca 50 cm. Kan jeg på nogen måde forlænge dette til ca 2 m?
Billeder af stikket + kabel kan ses her:
http://www.andreaskaup.dk/kabel.jpg
http://www.andreaskaup.dk/kabel1.jpg

Kan det lades sig gøre uden jeg mister "effektivitet" på modtagelsen af signaler fra fjernbetjeningen, og hvordan gør jeg så det bliver lavet på en ordentlig måde?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 12:11

Der er vel ikke andet for end at prøve.
Der kan ikke ske andet at det ikke virker ordentligt.
Et kabel som dette kan bruges :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109211
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 12:18

Desværre - har ikke lige en skydelære ved hånden, men stikket er lidt mindre end minijack

Se www.andreaskaup.dk/kabel3.jpg

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 12:19

Eller tænker du på at jeg bare skulle nøjes med at bruge selve kablet, og så lodde ledningerne sammen?

Mvh. Akaup

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 210 point
Dato : 14-12-05 12:30

Terratec Cinergy TV-kort ?
Jeg har lige prøvet. Et alm. 3.5 minijack går fint i kortet.
Selvfølgelig kan alternativet være at lodde et stykke forlangerstykke i.
Jeg går stærkt ud fra, at det der sidder i modtageren er en foto diode eller transistor.
Så det eneste jeg kunne tænke mig der kunne blive et problem er støj og / eller for stor modstand i kablet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 12:38

>Terratec Cinergy TV-kort ?
Nemlig

Nu siger du, at du lige har prøvet... Tror du forbindelserne i stikket passer så?

Jeg har haft problemer med en dårlig forbindelse i stikket, da selve stikket er blevet bukket bare lidt mens det sad i kortet

Anyways - har lige fundet ud af at stikket hedder "Micro Jack" - altså en pendant til Mini-Jack Dvs. der skulle kunne købes en omformer til ca 20 kr. i Brinck Elektronik - og så det kabel du linker til...

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 13:14

Du kan evt selv købe et micro han og hun stik hos din lokale elektronik pusher og lode phoneledninger på de stik så du har din egen forlængerledning. Ved ikke om det er den bedste løsning.. men det ville jeg gøre..
Vil skyde på at det kan gøres for 70kr
->Brommi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-12-05 16:18

Stiktypen er vel en mini mini jack. Han og hun stikkene koster et sted mellem 10 og 15 kr. pr stk. Pusher tager lidt mere
Ledningen du skal bruge skal være med 3 leder eller to leder + skærm, så det kan sagtens gøres for under en halv hund.
Måske kan du købe ledningen færdig?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 19:24

Nu ved jeg jo ikke, hvor god du er til at "svejse".
Men jeg ville uden betænkligheder klippe ledningen over og lodde et stykke ledning i.
Lidt krympeflex, færdig, slut, prut.
Det gi'r også den bedste forbindelse.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 19:27

Hvis det går helt galt, sender du den til mig med en frankeret svarkuvert
og en pakke Look Light.
Så ska' vi sgu' nok få det til at spille.
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 22:12

Jamen det er da det jeg gør! Skal bare lige have set på noget egnet ledning så!
Har allerede for 2 uger siden været så forudseende at alliere mig med to loddekolber i Netto til 50 kr - Dét må de kunne klare!
>Så ska' vi sgu' nok få det til at spille.
Jeg tager dig på ordet hvis det går helt galt

Skal også have lavet en MiniDin6 female til MiniDin6 Female adaptor - nogle der kender en butik ì Odense der har den slags? (Alm. keyboard hunstik i begge ender!) Kan ikke umiddelbart finde én nemlig! Eller skal vi på nettet?

Kan da lige fortælle at det hele går ud på at flytte computeren ca 10 meter ind i et tilstødende rum - for at undgå larmen! Har købt 10 m halvdyrt skærmkabel med 2 indbyggede PSII MiniDin6M ledninger. Om jeg fatter hvad man skal med hanstik i begge ender på begge kabler??
Desuden 5 m usb-kabel med repeater(forstærker) samt 5 m uden! Så bare en 7 port USB-hub - og så er vi kørende igen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 22:33
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 22:38

Det kabel du har købt er til en KVM switch.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800274
Sår'n en har jeg forresten til overs.
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 22:55

Det kan der nok være noget om - nu du siger det!
På linket fra edbpriser.dk kan jeg kun finde ét kabel, der har 2 hunstik - og det er hos bob.dk, hvor ekspedienten i dag fortalte mig, at de IKKE havde sådan en adaptor/kabel! De havde heller ikke et "rent" skærmforlængerkabel på 10 m som det ellers også fremgik af edbrpriser

På avconnection.dk har de minidin& Female stik - men der står det er til S-video! Gør det forskel? For så kan jeg da bare købe sådan et par stykker samt lidt kabel.

Har desuden sendt en mail til pchåndværkeren, men de havde desværre ikke en adaptor/2 stik

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 23:05

Nu du er igang med svejseapparatet.
Klip det PS2 kabel og lod et hunstik på.
Jeg har forlænget et kabel til staveplade og mus 10 meter engang.
Det virkede fint, men min kammerat blev sur.
Han havde lige spenderet en formue på et fjernbetjeningskit.
Jeg styrede det hele fra min lænestol med musen og havde oftet kr. 9,95
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 23:08

Ups.....
Nu du alligevel har ført USB hele vejen fra din datamaskine til dit husalter.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800434
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 23:14

Jamen nu bliver jeg vanskelig - maskinen skal stå i et andet rum - og den startes således ved tryk på tast på tastaturet! Dette er jo ganske smart - og jeg ved ikke om dette stadig vil virke med sådan en dims!

Desuden købte jeg jo det dyre kabel med indbygget psII - så ville egentlig være helt tilfreds med at finde et hunstik at lodde på.
Håber ikke jeg er for vanskelig
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 23:14

Når det hele går i spunk for dig :
http://www.hardwarebook.net/connector/index.html
Gambrinus

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-12-05 23:24

Jo tak - den bliver nyttig, når der skal loddes!

Vil gå på jagt efter en hjemmeside med et stik i morgen - samt ledning til IR-øjet!
Desværre ser Brinck.dk ikke pålidelig og brugervenlig ud mht. bestilling, så det bliver nok en anden.

Du ved ikke tilfældigvis om MiniSub6 F fra avconnection.dk passer til keyboards også? Der står jo video-s :-/

Sengetid herfra - skal nok huske point senere

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-12-05 03:00
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-12-05 03:05
Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 15-12-05 09:16

Tak for svaret Gambrinus + andre.

Så er der bestilt + lidt ekstra guf til loddekolben

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-01-06 10:09

Løsningen blev at pålodde ca 4-5 m ledning fra en minijackforlænger - der virker fint!
Tak for hjælpen alle!
Mvh. Akaup.