/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elledning fra vaskemaskine
Fra : batman1
Vist : 3004 gange
100 point
Dato : 14-12-05 00:45

ledningen er for kort på vores vaskemaskine, må men selv udskifte den til en længere, og er det nemt ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-05 00:51

Jek synes du skal flytte kontakten - så behøver du ikke en længere ledning.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 00:52

Ved ikke om du MÅ.. men det er nemt nok... bare noter hvordan de sad før og monter den nye ledning på samme måde.. tag evt en ende af gangen.
->Brommi

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-05 00:56

Hvorfor har du ikke købt en der kørte på batteri? Så slap du for alle de ledninger.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-12-05 00:58

Hej
Er den flerfaset, er det ikke tilladt.
Tænk på forsikringen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-05 01:01

Jeg vil sige det sådan her :
Hvis du har brug for at spørge, er jeg ikke tryk ved, at lade dig gøre det selv.
Gambrinus
Og ja Flash .... Sår'n en maskine skal holdes i kort snor !

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 14-12-05 09:20

det må du hvis det er 220volt , hvis det er 380volt må du ikke selv.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-05 09:28

Ja til en 230(220) volt maskine.
Nej til en 400(380) volt maskine.
Og du skal bruge en ledning af samme dimmension.
Farverne i din nye ledning skal indeholde blå og gul/grøn

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-05 09:42

Det skulle jo ikke være det store problem at udskifte ledningen. Du skal bare være MEGET opmærksom på at det ikke er lige gyldigt hvilken type ledning du bruger.

Grunden til at man normaltvis skal have en prof. til det er at folk kan finde på hvad som helts. f.eks. at tage 3 stk almindelig forlængerledning 2 ledet 220V også bare bruge dem som ledning.

Hvis det kun er 220V 2 leder+ jord, skal du have fat i en "PKAJ 3x1 kvad" er det en 380V skal du bruge en "PKAJ 5x1,5 kvad" ingen af disse kabler må sættes op med clips eller gemmes i væggen.

Ledningerne kan du købe hos www.greenline.dk eller hos din lokale elektriker.
Så længe du sætter farverne på de rigtige steder, skulle det ikke være noget problem, og du får heller ikke et problem med forsikringen og andre dødstrusler, som danskerne elsker at komme med.

En god ide er at tage et digitalt billede inden du tager kablerne af, så er du sikker på at det bliver samlet rigtig.
Men husk at bruge de rigtige type ledninger.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-12-05 17:00

ledninger er så lang som den skal være det er den faste installation der skal rykkes samt skal den være længere dog max 2m ville jeg altid bruge 3X1,5pkaj da maskinen er godkendt med det kvadrat/længde det er ikke ensbetydne med at man bære kan bruge 3X1 når ledningen skal være længere der kommer der andre regler ind der skal det beregnes mm hvor du undgår det ved at bruge 1,5mm ved 230v

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 15-12-05 00:36

Tak for svaret thulin.