/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Lutter Am Bargenberge.Europakort 1626
Fra : den_nysgerrige
Vist : 761 gange
50 point
Dato : 12-12-05 22:13

Hej
Jeg leder efter et detaljeret europakort fra 1626, hvor man kan europas opdeling. Kortet skal bruges i forbindelse med fremlæggelse af projekt om slaget ved Lutter Am Bargenberge, hvor Christian d.4 led et smerteligt nederlag.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-12-05 08:39

Et Europakort fra 1519 er det nærmeste, jeg kan finde:
http://www.fordham.edu/halsall/sbookmap.html
http://www.fordham.edu/halsall/maps/1519eur.jpg

Detaljer om Lutter Am Barenberge
http://www.futura-dtp.dk/SLAG/SlagL/LutterBaren.htm

Held & lykke med dit projekt

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 13-12-05 09:45

Ja det kort er desværre 100 år for gammelt, for i 16xx var Europa jo en masse små stater katolikker og protestanter, og det var for at kunne vise den sammensætning jeg var ude efter et kort fra omkring 1600 - 1616

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-12-05 10:07

Ærgerligt - mon de så ikke på biblioteket kan "grave" det frem? Der er også nogle hop mellem de kort, jeg kunne finde.
30års-krigen må helt sikkert være mere beskrevet, end man umiddelbart kan finde på nettet. I øvrigt et spændende emne, som jeg i hvert fald lykkelig har glemt fra historietimerne, men som du nu var anledning til, jeg fik genopfrisket.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-12-05 10:26

Nu blev jeg så bidt af emnet, at jeg ringede til Biblioteksvagten, og svaret, jeg fik, er, at der findes historisk atlas, hvor du kan finde opdelingen i stater. Kig ned, sagde den venlige mand, som også blev grebet af emnet, så endnu en gang: Held og lykke.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 13-12-05 12:09

Ja det er det, når man bliver grebet af det *GG* så griber det om sig, men jeg kan så forstå, der ikke på nettet er noget kort over den periode.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 13-12-05 16:33

Har så lige været på det lokale bibliotek, hvor det nærmeste vi kunne komme et kort fra den tid, det var perioden EFTER 30.årskrigen, så det hjalp ikke så meget, men kan da bruges hvis ikke andet dukker op af denne vej

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 13-12-05 19:04

Nu fandt jeg selv et kort der er bedre end ingenting
http://www.pipeline.com/~cwa/Map/TYW_Map.htm

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 14-12-05 07:13

Gratulerer med dit fund - godt det lykkedes.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 08-01-06 23:22

Fik et 11 tal - så det var ik så ringe endda.