/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Internet på Fjersynet
Fra : keysersoce
Vist : 419 gange
60 point
Dato : 08-12-05 14:26

Hvordan kommer jeg til at kunne surfe på internettet via mit fjernsyn. Hvad skal der til af hardware og kan det lade sig gøre uden Windows Media Center og udelukkende via en hardware løsning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-12-05 14:51

Du kan godt tilslutte dit fjernsyn som skærm, hvis du har et grafikkort med tv-out.
Men et fjernsyn har slet ikke den opløsning, som en pc-skærm har,
så billedet er meget utydeligt.
Til at afspille film fra pc'en er fjernsynet ok.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-12-05 14:57

Hvis du tilslutter fjernsynet til tv-out på grafikkortet, vil fjernsynet virke akkurat som en pc-skærm og du kan bruge et vilket som helst program til at se film med.
Men andet en film duer altså ikke på grund af opløsningen på fjernsynet.
Jem & Fix har et 10 meter kabelsæt med alt hvad du skal bruge til video, lyd, SCART, etc. til en flad 50'er. Så kan du lege med det til en fornuftig pris.
Gambrinus

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 08-12-05 18:32

Duer ikke hvad vil det sige, hvor dårligt er det. Er der intet at gøre for at få det til at virke. Der er ikke nogle kort eller bokse man kan købe som gør det muligt.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 09-12-05 00:32

Jeg købte en dyr converterbox, som kunne overføre både høj- og lav-opløsligt computersignal til TV, men det blev ikke bedre end det, der kommer ud af et normalt tv-out på et grafikkort.
Som Gambrinus siger, så er det kvaliteten i fjernsynet, der er flaskehalsen, og selvom du godt kan følge med i, hvor du er i Windows, så bliver det aldrig rigtig tåleligt. Billed og film fungerer dog fint.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 09-12-05 01:34

Jeg har prøvet at finde noget om emnet, men ak.
Et fjernsyn har simpelthen ikke den opløsning, som en computerskærm har.
Altså den har ikke det samme antal punkter, der danner billedet.
Åhhh.... er der ikke en der ved lidt mere om det her og kan hjælpe ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 09-12-05 09:15

Jeg fandt følgende oplysninger:

PAL/Secam: Vertikal opløs.: 576 x Horisontal opløs.: 720 (andre oplyser 768)
Billedvisning: Interlaced (30 billeder/sek i skiftevis lige/ulige linier). Max. antal billedpunkter: 414.720

Det burde altså kunne vise et tåleligt billed i opløsning 640x480, hvis du kan leve med det, men at det er interlaced har måske også en betydning.

Se iøvrigt Danbits bemærkning om kvalitet på deres convertere: http://www.danbit.dk/produkter/1509.phtml

Michael

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 09-12-05 09:26

Mange fladskærmsfjernsyn har nu en væsentlig højere opløsning - specielt dem i den dyre ende.
VH
Leif

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 09-12-05 09:58

keysersoce - Taler vi om fladskærmsfjernsyn eller 'gammeldags'?

Jeg tog for givet, at vi talte om billedrørsfjernsyn, hvor det er PAL/Secam standarden der tæller.
Hvis Keysersoce har fladskærmsfjernsyn har det formentlig også en VGA indgang, og så er der vel intet problem. Har flertallet af fladskærmsfjernsyn ikke det?

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 09-12-05 10:15

Billedrørs desværre.

Godkendelse af svar
Fra : keysersoce

Dato : 09-12-05 10:17

Tak for svaret Gambrinus.