/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batterier NI-MH
Fra : Mosebaek
Vist : 360 gange
100 point
Dato : 06-12-05 13:53

Det der med batterier,synes jeg er en jungle at bevæge sig i.Jeg har nogle genopladelige størrelse AA 1,5V 17oo mah.
For et stykke tid siden købte jeg nogle nye,ville så til at lade på dem nu.Så opdager jeg at de er på 1,2V og 2200 mah.
Fysisk størrelse er den samme,altså AA.Jeg bruger genopladelige i min trådløse mus og tastatur,samt visse fjernbetjening.
Spørgsmålet er:Har det nogen praktisk betydning,at jeg lægger 1,2V batterier i selvom der foreskrives 1,5V.Det var vel værre hvis det var modsat.Med hensyn til 1700 mah,kontra 2200 mah,er forskellen vel bare tiden,hvor længe de er
ydedygtig.
Og,mens jeg nu er igang:Har nogen erfaring med brug af genopladelige batterier,gene/risiko,i nævnte trådløse.
HP advarer mod det,men nu har jeg brugt det ca.1½ år uden "mèn".

Indlæg modtages med tak.
VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-12-05 13:56

Øøh,jeg glemte at sige,at jeg først er ved Kandu igen ved 16.tiden
Mosebaek.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 06-12-05 13:59

1 1,2 v er standard for genopladelige batterier. Brug dem ligesom almindelige 1,5v, der er ingen begrænsninger (næsten)

2 de 1700 og 2200 mHa er ganske rigtigt et udtryk for ydelsen.

Brug roligt dine indkøb i mus og andet almindeligt udstyr, du ølger ikke noed...
Almindelige batterier er langt værre, de har det med at lække....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-12-05 14:09

Intet elektronik tager skade af for lav spænding.
Det eneste der kan ske, er at det ikke virker ordentlig.
Den lave spænding bliver jo alligevel påtrykt,
når alm. batterier er ved at være brændt ud.
mAh = milliAmperetimer
10 mAh svare til, at det kan leverer 10 mA i 1 time eller 1 mA i 10 timer.
Gambrinus
Bare så det er på plads.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 06-12-05 15:38

Størstedelen af nutidens elektronik har en overspænding på batterisiden. Det bruger den til stabilicering af strømforbruget.
Du har naturligvis et lavere spænding på udstyret, men den vil stadig ligge over den spænding udstyret er konstrueret til.
Forskellen ligger i, at spændingen skal ikke falde nær så meget for opladelige batterier, som den kan tillade i normale batterier, før der skal udskiftes.
Jo højere kapasitet de har, jo længere tid kan du bruge batterierne, før de skal udskiftes.
Ni-Mh batterier er de mest udbredte opladelige batterier på markedet. Dets grænse for kapasitet flyttes til stadighed længere op, og giver derfor en længere brugstid.
Så i et almindeligt godt udstyr, kan du roligt bruge opladelige batterier, og gerne med en høj kapasitet.
Du kan så med fordel, have en hurtiglader, hvor du smider de "flade" i, som så vil være i fuld kondision på få timer.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-12-05 16:27

Først: der findes ingen opladelige batterier på 1,5 volt!! Ni-CD er på 1,25 volt, Ni-MH er på 1,20 volt, i størrelse AA.
Næst: NI-MH på 2200 mAh, er ganske alm. i dag. Hvad mange ikke ved, er at de skal "startes", ved at lade på dem og så aflade dem igen, mange gange, inden de når deres fulde kapacitet (feks 2200 mAh)!!!
Jeg har en computerstyret lader/aflader, hvor man kan følge kapaciteten. Jeg købte nogle 2300 mAh AA batterier til ungernes cd-man. Disse nåede først deres fulde kapacitet efter 17 gange opladning/afladning!!!!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-12-05 16:35

Tak for svaret severino.
Ja,nu er jeg igen i den klemme,hvor jeg gerne ville give point til alle tre indlæg.De er hver for sig gode.Men efter "plat og krone",bliver det severino.Jeg synes forresten det er lidt pudsigt at den enlige batteri i tastaturet (ej genopl.) holder stadig efter 1½ års brug,mens de to i musen (genopl.) holder ca.1 måned.Så jeg tror det er rigtig med Severino`s udlægning med hensyn til spænding.Det sker også meget pludselig med musen,lige i et hug fryser curser bare på skærmen.Der er ingen mellemveje,enten funker det eller ikke.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-12-05 16:53

Tak for svar Viskinge.Det var måske lidt for hurtig,jeg fik lukket.Jeg mente det var bedst at afslutte når man har fået et
tilfredsstillende svar.Som du måske kan fornemme er jeg ikke så "dus" med Kandu endnu.
De der såkaldt 1,5V (1700 mah) batterier er købt i Aldi.1,2V`ene (2200 mah) er fra "Råd & Dåd".Man får hvad man betaler for.Tak for tippet med op/afladning.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 06-12-05 18:11

Også tak herfra til Viskinge, man bliver klogere hver dag herinde.