/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
kodefri dvd-drev...!?!?
Fra : jumbovorre
Vist : 642 gange
110 point
Dato : 07-11-02 23:15

Hej Alle...

Hvordan laver jeg mit (compaq drev) DVD-Drev kodefrit så jeg kan se film på computeren.... Derforuden ønsker jeg at lave mit DVD-drev i min bærbare pc Toshiba kodefrit.... Og til sidst endnu et spg- hvordan overfører jeg billedet fra pc-skærmen til fjernsynet via det lille gule stik...?! Jeg kan ikke bruge tv-tool da det grafikken ikke er baseret på nVidia chipsæt...

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 23:53

Jeg mener at www.digital-digest.com har en guide til hvordan du gør Compaq
drev kode fri.

De havde i hvert fald en til ældre modeller af Compaqs drev (dvd ...114),
hvilke i virkeligheden var omdøbte philips drev (kan ikke huske præcist
hvilket mærke..) som så skulle flashes med philips software...

"jumbovorre" <jumbovorre.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QrBy9.5477$oC3.874609@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle...
>
> Hvordan laver jeg mit (compaq drev) DVD-Drev kodefrit så jeg kan se film
> på computeren.... Derforuden ønsker jeg at lave mit DVD-drev i min
> bærbare pc Toshiba kodefrit.... Og til sidst endnu et spg- hvordan
> overfører jeg billedet fra pc-skærmen til fjernsynet via det lille gule
> stik...?! Jeg kan ikke bruge tv-tool da det grafikken ikke er baseret på
> nVidia chipsæt...
>
> På forhånd tak
> Steffen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-11-02 01:18

For at gøre drevet kodefrit, skal du sandsynligvis have lagt ny bios i drevet. Men det er ikke sikkert det er nødvendigt, du kan sikkert finde et info-program på nettet, som undersøger om drevet er kodefrit eller ej. Men ellers er det bare søge på google, efter code-free bios til dit drev. Dette er et lille program som kører sig selv, og opdaterer din bios efter behov. Men vær opmærksom på, at du risikerer at dit drev ikke virker bagefter, hvis der er fejl i biosen!!

Ang. billedoverførsel, kan du prøve med eksempelvis et freeware dvd-program. Disse findes på nettet, du skal bare lede efter dem. Der er WinDVD, PowerDVD m. fl. Tror også der er nogen med computerbladende på deres vedlagte cd-rom.

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 08-11-02 09:18

Hej "powerRanger"

Jeg ved godt hvordan jeg afspiller film så jeg kan se det på skæremen på den bærbare, mit ønske er at få billedet overført til tv-skærmen - via det lille gule stik -.... Jeg bruger TV-Tool til mit (stationære) ti-4200 kort... Men som skrevet før understøtter TV-Tool udelukkende nVidia....

På forhånd tak...
Steffem

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 08-11-02 09:38

Det er forresten en "Compaq Dvd-Rom DVD-113R" - en gammel sag, da mit nye drev er stået af....

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 08-11-02 09:55

hej igenigen...

Nu har jeg fundet denne side, men kan ikke finde ud af hvilken ver. firmware jeg har... Og der står at ved bestemte ver. firmware vil drevet blive ødelage hvis man bruger deres flashing ver. 2.0...!?!?!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 09:14

On Thu, 07 Nov 2002 22:14:55 GMT, "jumbovorre"
<jumbovorre.news@kandu.dk> wrote:

>Hej Alle...
>
>Hvordan laver jeg mit (compaq drev) DVD-Drev kodefrit så jeg kan se film
>på computeren.... Derforuden ønsker jeg at lave mit DVD-drev i min
>bærbare pc Toshiba kodefrit.... Og til sidst endnu et spg- hvordan
>overfører jeg billedet fra pc-skærmen til fjernsynet via det lille gule
>stik...?! Jeg kan ikke bruge tv-tool da det grafikken ikke er baseret på
>nVidia chipsæt...
>

Du skal læse under egenskaber for drevet i enhedskontrol i
kontrolpanel (under system) hvilket drev det er. Et drev i en compaq
er ikke compaq. Men i en toshiba kan det være toshiba. Du skal have
hele drevet betegnelse med.
Dernæst finder du drevet under dvd for Notebook på:
http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/

Dernæst skal du være klar over, at en mislykket biosflash på et drev
vil ødelægge drevet. De er ret dyre til bærbare.
Det er ikke noget man flasher fra windows, men fra dos, efter boot af
dos. Bios skal være til det rette drev.

Gule stik siger mig ikke noget. Normalt er det et spørgsmål om at
bruge en egnet scart-adapter (brinck elektronik).
TV-out skal sættes op i din grafikkort driver (højreklik på baggrund,
avanceret). TV-tool er bare til at undgå evt. sorte billedkanter med.

mvh

John

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 08-11-02 10:17

Hej John...

Først og fremmest, tak for kommentaren... Det compaq-drev jeg skal flashe er så vidt jeg kan se en PIONEER (h t t p://dvdutils.chez.tiscali.fr/cracks_pioneer114_10x.htm#download) og den sidder i min stationære

Det i min notebook er fra toshiba

Hvorfor kommer det link jeg paster aldrig med i det færdige indlæg!?!?

"o&u" skrev d. 08-11-02 09:14 dette indlæg :
> On Thu, 07 Nov 2002 22:14:55 GMT, "jumbovorre"
> <jumbovorre.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Hej Alle...
> >
> >Hvordan laver jeg mit (compaq drev) DVD-Drev kodefrit så jeg kan se film
> >på computeren.... Derforuden ønsker jeg at lave mit DVD-drev i min
> >bærbare pc Toshiba kodefrit.... Og til sidst endnu et spg- hvordan
> >overfører jeg billedet fra pc-skærmen til fjernsynet via det lille gule
> >stik...?! Jeg kan ikke bruge tv-tool da det grafikken ikke er baseret på
> >nVidia chipsæt...
> >
>
> Du skal læse under egenskaber for drevet i enhedskontrol i
> kontrolpanel (under system) hvilket drev det er. Et drev i en compaq
> er ikke compaq. Men i en toshiba kan det være toshiba. Du skal have
> hele drevet betegnelse med.
> Dernæst finder du drevet under dvd for Notebook på:
> http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/
>
> Dernæst skal du være klar over, at en mislykket biosflash på et drev
> vil ødelægge drevet. De er ret dyre til bærbare.
> Det er ikke noget man flasher fra windows, men fra dos, efter boot af
> dos. Bios skal være til det rette drev.
>
> Gule stik siger mig ikke noget. Normalt er det et spørgsmål om at
> bruge en egnet scart-adapter (brinck elektronik).
> TV-out skal sættes op i din grafikkort driver (højreklik på baggrund,
> avanceret). TV-tool er bare til at undgå evt. sorte billedkanter med.
>
> mvh
>
> John

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 08-11-02 09:59

"jumbovorre" <jumbovorre.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QrBy9.5477$oC3.874609@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle...
>
> Hvordan laver jeg mit (compaq drev) DVD-Drev kodefrit så jeg kan se film
> på computeren.... Derforuden ønsker jeg at lave mit DVD-drev i min
> bærbare pc Toshiba kodefrit.... Og til sidst endnu et spg- hvordan
> overfører jeg billedet fra pc-skærmen til fjernsynet via det lille gule
> stik...?! Jeg kan ikke bruge tv-tool da det grafikken ikke er baseret på
> nVidia chipsæt...

Det lille gule stik er højst sandsynligt et composite stik med RCA stik.
Det er et stik som svarer til de stik som sidder bag på en forstærker,
f.eks. fra CDafspiller e.lign. Kablet er dog et antennekabel
(coaksial-kabel) i stedet.
Så du skal nok bruge et compositekabel med RCA - han stik i begge ender.
Et audio kabel med minijack-phonostik (til lydkort) med 2 RCA-hanstik i den
anden ende (L+R audio).
En scart-adapter til ditto stik, med mindre din video/dit TV har indgange
til sådanne nogle stik.
Det hele kan fås i www.av-supply.dk eller f.eks. www.brinck.dk

For så at få et Tv-signal ud, skal du ind under egenskaber for dit
grafikkort. Der kan du nok vælge TV-out et eller andet sted under avancerede
egenskaber for dit grafikkort (varierer fra grafikkort til grafikkort).

mvh. Martin S

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 08-11-02 22:22

-og med hensyn til ledninger/stik - så er det lige nøjagtigt sådan et kabel som Aldi havde på tilbud forleden uge (kan måske fåes i nogle butikker endnu). Det virker fortrinligt og der er de rigtige farver på stikkene du skal bruge (phono-stik) og diverse adaptere

OG så gør du som John og Martin S skriver, checker dit grafikkort-opsætning for TV-out....

Mvh

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 10-11-02 11:53

Hej igen alle...

Tak for svarerne... Nu har jeg billede derpå, med det passer ikke på fjernsynet!? Jeg kan kun ændre på positionen så vidt jeg kan se, ikke størrelsen... Er det opløsningen jeg skal ændre eller? Og så er der lige en ting mere... Lyden passer heller ikke efter kort tids afspilning.... Men kun når man ser det på tv! Men kan det være fordi jeg ikke har puttet et jack til phono stik i endnu og bare hører lyden fra den bærbare....

Steffen

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 20-11-02 11:07

Hej alle...

Jeg sidder her nu... Har fundet ud af alle data om mit drev, og fundet den rette firmware... Mit sidste spørgsmål er mht. til noget jeg læste i en README- Der står at drevet skal være SECONDARY MASTER... Det står mit drev ikke som... Hvis nu jeg skulle foretage en opgradering- skal jeg så ind og ændre ide kablerne i maskinen... eller kan jeg godt opgradere alligevel...? (grunden til jeg spørger er at jeg ikke er interesseret i fx at lave min brænder om til et ”kodefri dvd-drev”...

Mvh Steffen

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 20-11-02 17:01

Tak plextor...

Kan jeg rippe mine dvd'er til disken med det program - forstås som - virker det med et "dvd-ripper" program?

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 20-11-02 17:06

og kender du evt en god ripper...?

Mvh Steffen

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 27-11-02 16:33

Tak for svaret Martin S..