/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvor købes harddiskcase til trådløst net~
Fra : akaup
Vist : 820 gange
200 point
Dato : 27-11-05 17:04

Hejsa!

Jeg forsøger at finde ovenstående.
Jeg har forsøgt lidt på google samt edbpriser.dk - men kan ikke umiddelbart finde noget med rimelig ydelse/pris.

Hvar I links til forhandlere med produktet til rimelig pris - enten med eller uden harddisk på 2-300 GB?

Er teknologien så ny at der ikke findes mange af den slags produkter?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 17:21
Kommentar
Fra : akaup

Dato : 27-11-05 17:28

Tak Moloko - men jeg må hellere udspecificere lidt så - Den skal kunne sættes til et eksisterende trådløst netværk via EJC45 eller hvad det nu hedder.
Også tak for siden - kendte den ikke!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-05 17:36

Hvis du har en router med accesspoint, kan du tilslutte en netværksdisk direkte til routeren. Så vil der være adgang fra alle maskiner, uanset om de er kablet eller trådløse.
Computercity har en på deres hjemmeside, en iomega. Den findes i flere størrelser (har selv en 160 GB)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-05 17:43
Kommentar
Fra : akaup

Dato : 27-11-05 18:53

Hej Severino.

Det var netop dér jeg havde set sådan én! Men vil forsøge at finde én der kan det samme et andet sted - da jeg umiddelbart synes at 1400 kr for 160 GB + case er lidt dyrt.

Det er bare lige det med at finde teknologien der volder lidt problemer - de er ikke så udbredte endnu så vidt jeg kan se.

Mvh. Akaup

Accepteret svar
Fra : michaelsp

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-05 20:42

Hej Akaup

Jeg købte en Freecom Classic Network Disk, som man købe med lille disk og erstatte med en disk på op til 400GB for en rimelig penge.
Desværre kræver den en driver på hver enkelt "bruger", og det var lidt af en streg i regningen. Det stod ingen steder på sælgerens eller Freecoms hjemmesider, og det betyder, at jeg ikke kan bruge den fra enheder, der ikke bruger Win eller Mac - som f.eks. diverse mediaplayers. Så vær meget op mærksom på det. Du kan f.eks. downloade installationsvejledninger for dem, du overvejer, og se om du tilgår via en IP-adresse eller ved at installere et program.

Prøv at tage et kig på nogle af følgende:

- Synology http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=4377 (Se også lillebror, der er mere lydløs)
- Freecoms nye smarte box: http://freecom.com/ecProduct_detail.asp?ID=2348
(Den ser dog dyr ud, men jeg er glad for min printserver, og det har den indbygget)
- AllNet http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92312
- En lidt anderledes men fleksibel Linksys: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447
- http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113810

Venlig hilsen
Michael

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-05 21:09

Fordelen med den netværksdisk fra CC, er at alle kan læse fra den. Den er formateret i NTFS, men volder ingen problemer, selv om man bruger et gammelt operativsystem, eller bios ikke kan håndtere store diske, da netværksdisken har sit eget operativsystem.
Disken er fuld funktionsdygtig når den købes. Den har et kabinet med indbygget blæser og en extern strømforsyning.
Hvis den skal være trådløs, som der blev skrevet, vil det uden tvivl være muligt at koble den til et AP, så den kan kommunikere med resten af det trådløse netværk.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 27-11-05 21:26

> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113810
Denne ser spændende ud, men læser man anmeldelserne ser det knap så godt ud. Havde ikke tænkt på muligheden for FTP - hvilket jo kunne være vildt fedt!
Kan man så f.eks. benytte sin eksterne som webhotel?

>Disken er fuld funktionsdygtig når den købes. Den har et kabinet med indbygget blæser og en extern strømforsyning.
>Hvis den skal være trådløs, som der blev skrevet, vil det uden tvivl være muligt at koble den til et AP, så den kan >kommunikere med resten af det trådløse netværk.

Lyder dejligt nemt og ligetil, hvilket det også skal være! Men nu er jeg da blevet hooked på en model med understøttelse af FTP/webhost :->

Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 27-11-05 22:27

Webhotel...?? Det kommer an på, hvad du forventer, den skal understøtte, for du får f.eks. næppe en database til at køre på den, men jeg tror alligevel, jeg forstår, hvad du mener. Hvis jeg skulle købe en ny netdisk, ville jeg klart tænke web, for det er da en nem måde at have adgang til sine filer - alle steder fra. Flere af de diske, jeg opremsede har imponerende features, så du må nok bruge lidt tid på sætte dig lidt ind i de enkelte produkter - og forberede dig på, at du pludselig får en hel bunke nye behov, du ikke vidste du havde
/Michael

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 05-12-05 21:22

Tak for svaret michaelsp + andre.

Jeg har kigget mere på testen af: - Synology http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=4377 samt de andre.
De lyder godt nok som noget jeg må have fingrene i ved lejlighed! Måske kan jeg håbe at finde det i Hong Kong til en attraktiv pris :->
Måske falder de lidt i pris - skal nemlig først have sat det op om et års tid.
Takker for svarene!

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 05-12-05 21:39

Hej Akaup
Tak for points
En kommentar på falderebet. I forsøg på at få min Freecom netdisk til at klare sig uden den lille hidsige blæser, fik jeg brændt netdelen af, så den nu kun virker som USB-disk. To henvendelser til Freecom er stadig ubesvarede, så jeg er noget skeptisk overfor dem.
Anyway... Synology J til kr. 1278 er uden blæser, har alt det smarte og en bekendt har ladet den erstattet sin gamle strømslugende FTP-server med succes, så den må jeg ihvertfald ud og have.
God tur til Hong Kong!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 06-12-05 17:13

>Anyway... Synology J til kr. 1278 er uden blæser, har alt det smarte og en bekendt har ladet den erstattet sin gamle >strømslugende FTP-server med succes, så den må jeg ihvertfald ud og have.

Kender du forskellen på junior og storebror? Umiddelbart lyder den jo oplagt! (Og så er prisforskellen vel ca en 500-mand?!)
Kan heller ikke lige huske om de understøtter "spin-down" af harddisken hvilket jeg ser som en stor fordel, selv om jeg ikke skal høre på den hele tiden!

>God tur til Hong Kong!
Jo tak - tager først afsted d.17.1.06 - og skal lige sejle fra Spanien derned først...
Sidst havde jeg dårlige erfaringer med en USB-diskboks til 150 kr. - Den duer bare ikke - må nok hellere købe de kendte mærker næste gang
Kan da også tilføje at brændbare dvd'er sidst kunne købes til ca 50 øre pr. stk og 100 cd'er til 30 kr. De virkede
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 06-12-05 18:41

Der er vist ikke tale om egentlig store/lillebror, for de er bare forskellige.
Væsentligste forskel er SATA vs. IDE-disk, netværk 1G vs. 100Mb og aktiv vs. passiv køling.
Se sammenligning: http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php.
Jeg ved ikke om spindown, men du har ret i at det er væsentligt.

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 06-05-06 23:38

Kan da lige fortælle om et køb til under 400 kr:
Lan-server
USB-HD-case, som man også kan tilslutte netværket, bruge som FTP-server via accespoint + internet, samt meget mere.
Har ikke fået den sluttet til internettet endnu, men det kommer vel nok. Eneste umiddelbare ulempe: Kan ikke køre NTFS - kun FAT32, hvorved maks filstørrelse er 4 GB! Det går nok...