/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Strøm på usb stik ved pcen slukket.
Fra : k_m_s
Vist : 1358 gange
300 point
Dato : 27-11-05 16:42

Hej.
Jeg har fået ny pcer der åbenbart beholder spændingen på usb stikkene når den er slukket, så jeg ikke kan bruge min usb spareskinne da printer o.s.v. jo stadig er tændte.
Jeg syntes at mindes man kan ændre det i biosen, er det helt forkert? Hvis det er rigtigt husket, under hvilken indstilling gør man det og har det nogen påvirkning på andre ting?
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 17:03

Din BIOS understøtter åbenbart Wake-On-LAN så det er derfor der stadig er spænding på, så maskinen kan startes op remote. Se om du kan slå funktionen fra i din BIOS menu : Strømstyring (Powermanagement). I modsat fald er der ikke andet at gøre end at slukke for netspændingen ved kontakten på vægen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 27-11-05 17:21

bios er måske låst så du ikke kan styre strømmen så kan du
kontakte dem du har købt din pcer af din må have en universal code
til styringen af strømmen på din pcer

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 27-11-05 17:28

Jeg prøver om jeg kan finde noget i biosen
Kim

Kommentar
Fra : lras

Dato : 27-11-05 17:31

Visse fabrikater af PC'er kan ikke slukke for strømmen på USB stikket, bland andre IBM.
Jeg har nøjagtigt det samme problem og en ubrugelig strømskinne.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 27-11-05 18:15

Jeg har ikke lyst til at ændre noget i biosen uden at være 101 % sikker, så i Power Management Setup har jeg følgende muligheder:

ACPI Suspend Type
Soft-Off by PWR-BTTN
PME Event Wake Up
Power On by Ring
Resume by Alarm
x Date(of Month) Alarm
x Time(hh:mm:ss) Alarm
Power On By Mouse
Power On By Keyboard
x KB Power ON Password
AC BACK Function

Dem med x foran kan jeg ikke ændre i. Er det nogle af de andre jeg skal ha fat i?
Kim

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-05 19:41

Hlløjsa Iras 27-11-05 17:31, Det er ikke PC-fabrikatet der ér afgørende for om USB'stikkene er strømløse i slukket tilstand eller ej, men bundkortet. Jeg har en IBM- netvista og på den kan man i BIOS indstille om USB-stikkene skal være strømløse eller ej når PC'n er slukket.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 19:51

Nu kender jeg ikke din BIOS, men mon ikke noget med ACPI Suspend Type
eller AC BACK Function (AC står for 'alternating current' = vekselstrøm )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-05 20:07

Det har i lang tid undret mig, at dette problem ikke har været oppe at vende utallige gange. Hvor er alle de USB-Skinner blevet af, som folk ikke har kunnet få til at virke.

Selv klyttede jeg for mange år sinden et 12 Volts relæ sammen med en skinne.
Jeg har da også lavet et par USB-Dummi-stik til min omgangskreds, så de har kunne benytte deres dyre USB-Skinne.
Selv hos mit elforsyningsselskab (ESS) har de aldrig hørt om problemet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-05 23:35

Skinnerne som folk ikke har fået til at virker sidder der vel stadig, blot virker de kun som en ganske almindelig fordeler.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 28-11-05 10:13

Jeg har ikke lyst til at ændre noget i biosen uden at være 101 % sikker, så i Power Management Setup har jeg følgende muligheder:

ACPI Suspend Type
Soft-Off by PWR-BTTN
PME Event Wake Up
Power On by Ring
Resume by Alarm
x Date(of Month) Alarm
x Time(hh:mm:ss) Alarm
Power On By Mouse
Power On By Keyboard
x KB Power ON Password
AC BACK Function

Dem med x foran kan jeg ikke ændre i. Er det nogle af de andre jeg skal ha fat i for at ændre at der er spænding på USB-stikkene når pcen er slukket.

Hilsen
Kim

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 300 point
Dato : 28-11-05 10:19

Du har mulighed for, at montere et USB PCI kort

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 28-11-05 10:29
Kommentar
Fra : lras

Dato : 28-11-05 16:40

Hej Brassovitski,
det lyder interessant. Jeg har også en Netvista og kontaktede IBM's helpdesk om problemet med at få slået strømmen fra USB stikket. Svaret de gav mig var at jeg kunne jo slukke for kontakten på væggen.
Efter sådant et intelligent svar bliver man jo stum, og jeg gjorde ikke mere ved sagen, så jeg har en strømskinne liggende på en hylde i kælderen.
Hvis du har en løsning ville jeg da være vældig glad for at høre om den.
Hilsen
Leif

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-11-05 17:15

Det eneste der sidder i sår'n en USB-skinne,
er et 5 Volt relæ, der tænder og slukker for 220 Volt i skinnen.
De 5 Volt kan tages fra et af strømstikkende i PC'en.
Et af de 4-polede stik der forsyner f.eks. i harddiskene eller CD-drevende.
I sådan et stik er den gule 12 Volt, den røde 5 Volt og de 2 sorte stel.
Både 12 Volt og 5 Volt i disse stik bliver afbrudt når PC'en slukkes.
De 5 Volt til USB-skinnen skal altså tages fra den røde og den sorte ledning.
Gambrinus
Det kunne være man skulle sætte en serieproduktion igang.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 28-11-05 18:09

På flere bundkort findes en jumper, der afgør om spændingen i USB-stikket afbrydes når pc'en afbrydes.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 28-11-05 18:30

Tak for svaret peet49.
Det var hvad det endte med jeg gjorde, så fik jeg jo også 2 ekstra usb stik.
Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-11-05 18:38

Selv tak.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-05 19:04

Undskyld jeg bruger tråden tilet svar til Iras
Hej lras
Jeg har ikke umiddelbart gjort noget for at ændre inmdstillingerne, det fungerede første gang jeg satte USB-skinnen til. Jeg har godt nok opdateret BIOS til nyeste version. Men det kan da sagten tænkes at IBM-maskiner bliver leveret med forskellige bundkort. Min Netvista er en type 8310-K8G fra 2002, og på den er USB-portene strømløse når maskinen er slukket. Jeg har ikke selv 'pillet' i BIOS men går ud fra at når maskinerne virker forskelligt må der også være en indstilling der kan ændres. Hvad lige præcis funktionen skal hedde ved jeg ikke lige nu, men det kan da godt ske at jeg skal ind og pille lidt og se om der er en løsning.

Kommentar
Fra : lras

Dato : 29-11-05 00:46

Brassovitski, hvis du finder ud af noget vil jeg være meget taknemmelig.
Jeg vil åbne et seperat spørgsmål angående dette, da dette er blevet besvaret.
Hilsen Leif

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 29-11-05 09:10

Hej Brassovitski, det er ok. Din ide er jo ret genial, når nu pc fabrikanterne gør alt for at vi ikke kan spare på strømmen.
Kim