/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PCer går i bios
Fra : N.C.Svendsen
Vist : 470 gange
40 point
Dato : 26-11-05 13:19

Hejza
Når jeg starter min pcer, så kommer jeg automatisk ind i bios-opsætningen og selvom jeg går ud af bios, så genstarter pceren og jeg kommer igen ind i bios. Det skal lige siges at oversigts billede når man kommer ind i bios opfører sig lidt mærkelig, for den nederste linje hvor der står date - month - year står og blinker, jeg har så også tjekket at datoen er korrekt har save og alligevel havner jeg inde i bios igen.
PCeren står på et værtshus, hvor den da det skete var monstervarm. Den har nok ikke kunne af med varmen. Har de to ting noget med hinanden at gøre?, og hvordan kan jeg i givet fald gøre noget en lørdag eftermiddag med alt lukket, og maskinen skulle gerne virke iaften igen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 13:24

Hvis den er hoppet ud af indstillinger til RAM eller CPU vil den typisk gøre som du beskriver,men det kan også være overophedning på grund af snavs indvendig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 13:27

Her ser du et godt eksempel på hvor slemt det kan være:
http://www.vejle-df.dk/vejle-pcklub/photogallery.php?photo=21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 13:27
Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 26-11-05 13:31

det lyder som varme problem, men har du tjekket om C-MOS batteriet er fladt, for hvis det er så skal du hele tiden ind og indstille tid og dato.
C-MOS batteriet er det lille knap batteri som sidder på bundkortet.

hilsen
azix

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-05 13:33

Du skal se efter om maskinen er ren indvendig og at alle ventilatorer kører frit.
Du bør også tjekke om indstillingerne i BIOS er rigtige og du kan prøve at aktivere default indstilling hvis du ikke ved hvordan. Default aktiveres normalt med en F tast og det står på skærmbilledet hvilken.

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 26-11-05 15:13

Jeg har nu kigget på pceren, ( der var en del kondensvand, da jeg flyttede den )
Jeg er nu kommet forbi bios, men kan ikke komme ind i fejlsikret tilstand, når det skræmbillede kommer frem, kan jeg ikke via piletasterne flytte markøren op i fejlsikret, og jeg kan heller ikke via F knapperne komme i fejlsikret, så den forsøger at starte op, og XP logoet kommer nu frem, og proceslinien kører, for at så kører i hak og den kommer så ikke videre. Jeg har haft åbnet for kabinet, og alle blæserne kører som de skal. Skal jeg prøve at boote op via min cddisk og formatere ( hvis jeg kan det) eller hvad skal jeg prøve nu ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 15:32

Umiddelbart er der ingen grund til formatering.
Hvus tastaturet er sat i USB stik kan der være forklaring på, at du ikke kan vælge fejlsikker.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-05 16:19

Heeyyy........ alle sammen.
Hvaa.. det tastatur ?
Er der ikke en eller flere taster, der sidder fast.
Havde samme problem (Dog ikke på et værtshus) og det var sgi' Del-tasten der hang.
Bare før i skiller mere ad.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 16:22

??

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 26-11-05 16:24

Tastatur er ikke i en usb port.
Jeg har så lige prøvet at ligge min cd i drevet og er nu kommet ind i selve windows, men alt opfører sig 100 % mærkelig, hvis jeg vil prøve at komme ind i et program popper der 10 versioner op på min proceslinie, og alt opfører sig mildestalt underlig. Så mon ikke jeg skulle prøve en formatering. ?

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 26-11-05 16:35

Det program der bruges til afspilling af musik er dette produkt
http://www.alcatech.com/html/ og så produckt og så BPM studie standard.
Kan det være det program der laver balladen ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 18:38

Det er svært, at svare på når man ikke kender din maskine og opsætning.

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 26-11-05 19:59

jeg valgte at formatere, det var vist dumt,for den vil ikke køre installationscden færdig, den genstarter bare forfra hele tiden nu,så hvad pokker skal jeg nu gøre,om 3 timer skal der gerne komme musik ud af den?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-05 20:05

Jeg er bange for, at du har hardwareproblemer, som du ikke selv kan løse - derfor behøver det ikke at være alvorligt, bare svært at guide når man ikke aner hvad det er du har.
Kender du ingen der vcil lægge en PC til her i week-enden?

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 26-11-05 20:18

Jo det kan blive løsningen på hele misere'n.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-05 01:52

Halløjsa
mede den beskrivelse Svendsen har givet ind til viidere kan der være en milliard million årsager til at maskinen opfører sig mærkeligt. Og hvis der virkelig har været kondens i den er der sikkeret nok enten stadig kondens tilstede eller også er der noget hardware der er ståpet af. Start med at lade maskinen stå tørt og varmt en dags tid eller 2, pil alt hardware fra undtagen lige harddisken og evt. diskettedrevet, der skal selvfølgelig også være en skærm og et tastatur til, og se så om den vil starte. Har den maskinen været på internettet, så kan det nemlig sagtens være en virus der driller?

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 27-11-05 04:20

efterskrift.....det var tastaturet der var årsag til problemet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-05 08:03

Ja, nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer.
Selv om løsningn ligger lige for.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 09:42

Det har vel næppe været tastaturet der gjorde den "monstervarm".

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-05 09:58

Luk tråden!!Tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 10:04

Luk selv! Hvis spørgsmålet ikke er besvaret er der ingen grund til, at lukke

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 27-11-05 18:58

Nej det kan du have ret i BjarneD, men efter at have skiftet tastaturet ud, kørte det hele som det skulle. Jeg fik formateret pceren og have lånt en pcer af en ven og begge opførte sig mærkelig, og vi fik så opstillet en helt ny sektion, med mus tatstatur skærm og da det så virkede som det skulle, ja så begyndte vi så at skifte en del af gangen, derved kom vi til tastaturet. Monstervarmen opstod dels ved at der var gulvvarme og pc stod dirkte på klinkegulv, og ingen plastikdupper nedenunder, samt tæt op af forstærker og karooke anlæg, så det var selvfølgelig heller ikke videre smart opstilling

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 19:14

Det lyder da fint.
Få den renset indvendig hvis du ikke allerede har gjort det og placer den mere hensigtsmæssigt med hensyn til varme.
Måske skulle du have dig en backup maskine så stemningen ikke bliver ødelagt i fremtiden.

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 27-11-05 22:33

Så ikke lige ham betjentens kommentar.

Diskuter aldrig med idioter.. De trækker dig ned på deres niveau og slår dig med deres erfaring.......

Det var der en klog mand, der engang sagde til mig, så det forsøger jeg efter bedste evne at efterleve.

Godkendelse af svar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 27-11-05 22:34

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 27-11-05 23:14

hej
jeg syntes nu at det lyder som om at der bare skal et nyt batari i
dit bundkort mvh t.b

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-05 10:25

Det har du uden tvivl ret i N.C.Svendsen.

tagebennedsen: Det er rigtigt, at et dødt BIOS batteri kan lave sjove ting fordi BIOS "glemmer" indstilllingerne, men hvis tastaturet er defekt kan det også forårsage opstartsfejl, alt efter om den funktion er aktiveret i BIOS. Løsningen blev jo fundet ved at skifte tastatur.

Kommentar
Fra : N.C.Svendsen

Dato : 28-11-05 23:10

Det kom bare som et chok for mig, at tastaturet kunne lave en sådan fejl, det havde jeg ikke drømt om i min vildeste fantasi.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-05 23:16

Det er nu heller ikke hverken det første, andet eller tredie jeg ville tænke på.
Du må have en indstilling i BIOS der muliggør et sådant stop eller også er det en lidt usædvanlig fejl på tastaturet.
En kombination af knapper der hænger. Jeg har oplevet noget mystisk efter, at der var spildt kaffe med sukker i tastaturet og mon ikke andet kan klistrre lige så godt - fugt og nikotin f. eks.
Hovedsagen er vel at det funker igen og formateringen kunne du måske have sparet, men det rydder jo så dejligt op i tingene.

Kommentar
Fra : BS74

Dato : 30-04-07 20:51

ingen på disse links

http://www.vejle-df.dk/vejle-pcklub/photogallery.php?photo=21

http://www.vejle-df.dk/vejle-pcklub/photogallery.php?photo=17

Men det er, på dette links, i sted for : http://www.vejle-pcklub.dk/viewpage.php?page_id=33