/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Opdatering af Bios...
Fra : jumbovorre
Vist : 545 gange
50 point
Dato : 05-11-02 21:25

Hej Alle...

Jeg står overfor at skulle opdatere min BIOS, da min computer fryser periodisk... Da jeg gik ind på ECS's hjemmeside, så jeg, at min bundkort - et Socket A. K7VZA 3.0.VIA.KT133A fra ELITEGROUP (ECS) - kun understøtter en Duron på 950 mhz. Da jeg bestilte kortet fik jeg af ITBUTIKKEN at vide, at der ikke ville være nogen problemer med min egen processor på 1200mhz... Så kontakter jeg idag deres support afdeling, og får at vide at jeg bare skal gå ind på deres hjemmeside og hente den nyeste opdatering til BIOS...

Så, her kommer mit egentlige spg: Hvordan opdaterer jeg BIOS.... Og, hvilken af opdateringerne skal jeg vælge... Der er jo adskillige inde på linket... Skal jeg installere alle sammen!?

På Forhånd Tak

Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 21:30

jumbovorre wrote:
> Så, her kommer mit egentlige spg: Hvordan opdaterer jeg BIOS.... Og,
> hvilken af opdateringerne skal jeg vælge... Der er jo adskillige inde
> på linket... Skal jeg installere alle sammen!?

Hvad jeg lige kan se skal du have fat i BIOS og flash-utility her:
http://www.ecs.com.tw/download/k7vza30.htm

Din bundplade var da en 3.0'er? Derefter henter du en clean boot-disk på
www.bootdisk.com.
http://www.hellasystems.de/ftp/Utilities/BootDisk/DrDos70/drdflash.exe

Så pakker du BIOS'en ud og lægger den på en diskette sammen med
flashprogrammet. Boot på disken. Start flashprogrammet. Du får sikkert
mulighed for at lægge din gamle BIOS på disketten. Dette kan anbefales, så
man har den hvis noget går galt. Derefter kan du evt. følge instuktionerne i
din manual. Der må det stå. Men til Asus (de eneste boards jeg har prøvet)
er det sådan at man skriver navnet på BIOS filen (når man er HELT sikker på
at det er det rigtige versionsnummer og den rigtige BIOS). Så burde det
virke.

NB! Der er altid en hvis risiko ved at rode med BIOS-opgraderinger. Det
*kan* gå galt. Det er dog sjældet det sker. Sørg for ikke at slukke maskinen
mens den flasher, for at så kan godt hive flere penge op af lommen til et
nyt board. Tjek for en sikkerheds skyld at det er den rigtige BIOS med de
rigtige numre jeg linker til. Bare for sikkerhedes skyld.

Håber du får det til at virke...

--
Martin K

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 06-11-02 00:33

Tak for tippet....

Men fremgangsmåden er mig stadig rimelig utydelig.... Hvad gør jeg når jeg skal opdatere BIOS'en og skulle jeg hente samtlige opdateringer...?

Skal jeg se om jeg kan finde et erfarent menneske der har prøvet det før?!? Eller kan jeg selv, der ikke har prøvet det - eller noget lignende før -, selv finde ud af det...!?

På Forhånd tak...

Steffen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-11-02 01:07

Hej jumbovorre

Martin kan ikke læse, hvad du skriver. Mere om det her: http://www.kandu.dk/dk/tip/2218

Men bortset fra det: Bios er et meget sensibelt foretagende, og jeg tvivler på, Martin har ret i, at der kun sjældent sker fejl under opgraderingen, så hvis du kan få et erfarent menneske til at hjælpe dig - så benyt dig endelig af det.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 06-11-02 10:05

Tak for tippet....

Men fremgangsmåden er mig stadig rimelig utydelig.... Hvad gør jeg når jeg skal opdatere BIOS'en og skulle jeg hente samtlige opdateringer...?

Skal jeg se om jeg kan finde et erfarent menneske der har prøvet det før?!? Eller kan jeg selv, der ikke har prøvet det - eller noget lignende før -, selv finde ud af det...!?

På Forhånd tak...

Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 10:46

On Wed, 06 Nov 2002 09:04:40 GMT, "jumbovorre"
<jumbovorre.news@kandu.dk> wrote:

>Tak for tippet....
>
>Men fremgangsmåden er mig stadig rimelig utydelig.... Hvad gør jeg når
>jeg skal opdatere BIOS'en og skulle jeg hente samtlige opdateringer...?
>

nej, kun den seneste.

>Skal jeg se om jeg kan finde et erfarent menneske der har prøvet det
>før?!? Eller kan jeg selv, der ikke har prøvet det - eller noget
>lignende før -, selv finde ud af det...!?
>

Det kan gå galt, og så er fanden løs (bundkortet dødt).

Find een der enten kan forklare det, eller vil gøre det.

mvh

John

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-02 10:49

"jumbovorre" <jumbovorre.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:YM4y9.3617$oC3.595823@news010.worldonline.dk...
> Tak for tippet....
>
> Men fremgangsmåden er mig stadig rimelig utydelig.... Hvad gør jeg når
> jeg skal opdatere BIOS'en og skulle jeg hente samtlige opdateringer...?
>
> Skal jeg se om jeg kan finde et erfarent menneske der har prøvet det
> før?!? Eller kan jeg selv, der ikke har prøvet det - eller noget
> lignende før -, selv finde ud af det...!?
>
> På Forhånd tak...
>
her er en step by step guide.

1:
Gå ind på producenten af dit motherboards hjemmeside. Der henter du den
NYESTE bios ( den vil indeholde alle updateringe osv ). HUSK at den skal
være skrevet til dit motherboard...CHECK med navnet!!
2:
efter at du har hentet den NYESTE bios til dit motherboard, skal du også
hente det FLASH UTILITY der også ligger på deres hjemmeside.
Dette lille prgram bruges til at læse hvad der ligger i din bios, tillige
med at den kan skrive den nye bios ind i chippet.

3:
Hvis din biosfil er en zip fil eller lign. skal den lige pakkes ud. gør
det og lig den på en helt nyformateret diskette, PLUS dit FLASHUTILITY.

4:
smid en anden diskette i dit diskettedrev.Lav en DOS-STARTDISKETTE ved
at vælge formater/ og sæt flueben i : LAV DOS-Startdiskette eller lignende.

5:
LÆS vejledningen der følger med dit flashutil i form af en tekst fil
elelr lign. der står hvad du skal skrive for at læse den gamel bios, Gemme
den gamle bios på ne diskette, skrive den nye bios. Hvis du ikek har
forstået det kan du ikke rigtig flashe.

6:
Når du har forstået det, genstartet du din maskine med din
DOS-STARTDISKETTE i drevet. den vil nu boote på den.
sæt nu din diskette med din NYE bios og FLASH programmet i og start
flashprogrammet.
den vil nu give dig nogle forskellige muligheder. det FØRSTE du gør er at
GEMME den nuværende bios på disketten.. giv den et nemt navn. derefter
skriver du den NYE med programmet. Hvis den siger alt er OK. genstarter du..
og du er færdig.

Vær opmærksom på at HVIS der er noget der går galt må du IKKE slukke for
maskinen, ej heller genstarte. gør du det og din bios ikek er læst ordentlig
ind på disken kan du ikke starte maskinen.

Vil den nye bios af underlige årsager ikke skrives ordentligt ind på chippen
skal du bare genindlæse den gamle igen.

Det er rimeligt nemt, men man skal være en smule forsigtig, og have læst
Dokumentationen til sit flashprogram først, så man har styr på hvad der
sker.

En sidste ting: er du sikekr på at det er din bios der gør at din computer
fryser periodisk???. self. skal du på baggrund af din cpu self. opdatere,
men du bør være opmærksom på at din garanti pr. definition bortfalder hvis
du indlæser en ny bios, men eftersom butikken fortalte at det understøttede
din cpu, er det denm der har fejlinformeret dig. jeg ville lige få på skrift
at de har sagt at kortet understøttede din CPU ved købet, og at de altså har
solgt et produkt som de bagefter beder dig om at ændre på for at leve op til
de kriterier de har lovet dig. så burde garantien stadig gælde!

Venligst

Thomas

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 06-11-02 17:39

Det er altid risici forbundet med en bios-opdatering. Er du det mindste usikker, så gå til forhandleren eller en forhandler der vil, og spørg hvad de tager for at opdatere dit bundkort. Det kan ikke koste en formue.

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 07-11-02 17:55

Tak for svaret Thomas.

Det var lige det jeg skulle bruge!!!