/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ekstra varme i en koldt tid :-)
Fra : Rodrigo
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 05-11-02 15:44

hej!
Hvad kan forskelen være i forbrug pris, at bruge "EL varme radiator" (olieELvarmer) "EL varmluft blæser", kontra alm. fjernvarme ??? nogen der kunne give et bud... Eks. at varme et lille værksted op på 25 m2 til ca. 20c.

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-02 16:23

Jeg er ikke i tvivl om at fjernvarmen er den billigste i drift; men den er også temmelig dyr at installere.
Herefter kommer det lidt an på om rummet skal være opvarmet konstant eller kun et par timer af gangen. Ved konstant opvarmning, er olieelvarmeren billigst, hvorimod blæseren er billigst hvis du "bare" skal holde ud at være der et par timer.
Et alternativ er en gasvarmer, som økonomisk set er midt imellem begge løsninger - så har du bare problemet med gasflasker.

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 05-11-02 16:43

det er 5-6 timer om aften der skal lidt ekstra varme til, der kommer lidt varme fra underhuset, men ikke helt nok, ca 15c kan det blive nu her hvor det er blevet koldt.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 05-11-02 19:01

Det billigste for dig vil absolut være en gasvarmer.
Jeg mener ikke, at du vil få problem med gasflasken, for den er 'indbygget' i gasvarmeren, og det hele ser faktisk nydelig ud.
Og så er gasvarmeren ret billig i anskaffelse - og for den sags skyld også i drift.
Du vil til hver en tid have styr på din varmeudgift, da du jo har 'forudbetalt' varmen.
Men under alle omstændigheder bør du isolerer, hvor det er muligt.

//Knud

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 06-11-02 11:44

Det jeg mente med gasvarmeren var nu også bøvlet med at skifte gasflaske når den er tom.
Gasovnen vil også være billigere i drift, for når den tændes og slukkes virker det med det samme, hvorimod olieovnen har en stor 'masse' som først skal varmes op, og den fortsætter med at varme længe efter at den er slukket.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 06-11-02 13:02

laukjaersgaard

Jeg vil nu ikke give dig helt ret i at det er bøvlet at skifte en flaske.

I den model gasvarmer jeg har, tager det ganske få sekunder at gøre det.

Men man skal jo afsted efter en ny flaske, når den gamle er tom, og det anser jeg for mere bøvlet, hvis man ikke har bil eller en forhandler i nærheden. Men dette besvær er da til at oversé.

//Knud