/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS Opdatering?
Fra : Bitterwolf
Vist : 525 gange
20 point
Dato : 05-11-02 15:20

Min BIOS har følgende specifikationer:
BIOS Date: 10/20/98
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 10/20/1998-692-596-W977-2A6LGM4BC
BIOS Eval: W6156VAF1 V2.0 110999
Chipset: VIA 82C691 rev 68
Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h

Mit O.S. er XP.
Jeg har downloadet følgende filer:
Award.V4.51-pg Bios Driver Winxp.EXE +Award.V4.51-pg Bios Driver Winxp.PIF

Disse filer lader sig ikke exekvere. Jeg har læst andre nævne "at FLASHE BIOS" - hvilket jeg ikke kender noget til?

Baggrunden for mit behov for at "FLASHE" min BIOS er forøvrigt at Bundkortet maximalt anderkender/detecter 256 Mb Ram (1 blok) - hvis jeg yderligere indsætter 128 Mb Ram i den anden slot ( der er to ialt) frembringer bundkortet en BIB-lyd og der er sort skærm.
Begge Ramblokke er samsung (mærkevarer?) på 133Hz men PCén afvikler dog kun med 100Hz ifølge bootup-informationerne.
Jeg har været på "VIA`s" hjemmeside - uden, med sikkerhed, at kunne finde den ønskede driver??

H J Æ L P ønskes ærbødigst
MVH. Bitterwolf
Post Scriptum: jeg er ny på sitet og har kun 20 point og ville ellers gerne giver mange! flere, hvis jeg havde!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 15:28

Du er helt galt på den.

Man bruger awdflash.exe eller aflash.exe fra en dos-diskette (dos
boot), når man har award bios.

Ikke noget med XP der !!

Men da mislykket flash kan lægge dit bundkort i ruiner, så tror jeg
det er bedst, at du klapper hestene lidt.

Hvilket bundkort er det ?

mvh

John

On Tue, 05 Nov 2002 14:20:14 GMT, "Bitterwolf"
<Bitterwolf.news@kandu.dk> wrote:

>Min BIOS har følgende specifikationer:
>BIOS Date: 10/20/98
>BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
>BIOS ID: 10/20/1998-692-596-W977-2A6LGM4BC
>BIOS Eval: W6156VAF1 V2.0 110999
>Chipset: VIA 82C691 rev 68
>Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h
>
>Mit O.S. er XP.
>Jeg har downloadet følgende filer:
>Award.V4.51-pg Bios Driver Winxp.EXE +Award.V4.51-pg Bios Driver
>Winxp.PIF
>
>Disse filer lader sig ikke exekvere. Jeg har læst andre nævne "at FLASHE
>BIOS" - hvilket jeg ikke kender noget til?
>
>Baggrunden for mit behov for at "FLASHE" min BIOS er forøvrigt at
>Bundkortet maximalt anderkender/detecter 256 Mb Ram (1 blok) - hvis jeg
>yderligere indsætter 128 Mb Ram i den anden slot ( der er to ialt)
>frembringer bundkortet en BIB-lyd og der er sort skærm.
>Begge Ramblokke er samsung (mærkevarer?) på 133Hz men PCén afvikler dog
>kun med 100Hz ifølge bootup-informationerne.
>Jeg har været på "VIA`s" hjemmeside - uden, med sikkerhed, at kunne
>finde den ønskede driver??
>
>H J Æ L P ønskes ærbødigst
>MVH. Bitterwolf
>Post Scriptum: jeg er ny på sitet og har kun 20 point og ville ellers
>gerne giver mange! flere, hvis jeg havde!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 21:29

o&u wrote:
> Du er helt galt på den.
>
> Man bruger awdflash.exe eller aflash.exe fra en dos-diskette (dos
> boot), når man har award bios.
>
> Ikke noget med XP der !!
>
> Men da mislykket flash kan lægge dit bundkort i ruiner, så tror jeg
> det er bedst, at du klapper hestene lidt.
>
> Hvilket bundkort er det ?
>
> mvh
>
> John
>
> On Tue, 05 Nov 2002 14:20:14 GMT, "Bitterwolf"
> <Bitterwolf.news@kandu.dk> wrote:
>
>> Min BIOS har følgende specifikationer:
>> BIOS Date: 10/20/98
>> BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
>> BIOS ID: 10/20/1998-692-596-W977-2A6LGM4BC
>> BIOS Eval: W6156VAF1 V2.0 110999
>> Chipset: VIA 82C691 rev 68
>> Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h
>>
>> Mit O.S. er XP.
>> Jeg har downloadet følgende filer:
>> Award.V4.51-pg Bios Driver Winxp.EXE +Award.V4.51-pg Bios Driver
>> Winxp.PIF
>>
>> Disse filer lader sig ikke exekvere. Jeg har læst andre nævne "at
>> FLASHE BIOS" - hvilket jeg ikke kender noget til?
>>
>> Baggrunden for mit behov for at "FLASHE" min BIOS er forøvrigt at
>> Bundkortet maximalt anderkender/detecter 256 Mb Ram (1 blok) - hvis
>> jeg yderligere indsætter 128 Mb Ram i den anden slot ( der er to
>> ialt) frembringer bundkortet en BIB-lyd og der er sort skærm.
>> Begge Ramblokke er samsung (mærkevarer?) på 133Hz men PCén afvikler
>> dog kun med 100Hz ifølge bootup-informationerne.
>> Jeg har været på "VIA`s" hjemmeside - uden, med sikkerhed, at kunne
>> finde den ønskede driver??
>>
>> H J Æ L P ønskes ærbødigst
>> MVH. Bitterwolf
>> Post Scriptum: jeg er ny på sitet og har kun 20 point og ville ellers
>> gerne giver mange! flere, hvis jeg havde!!!!!!!!!

Og husk lige,ALDRIG opdatere bios i windows.Det skal altid foregå i dos.

Accepteret svar
Fra : bigdad

Modtaget 20 point
Dato : 06-11-02 12:29

Hej !!!!

Har også haft problemer med opdatering.
Prøv og se, om dette kan hjælpe dig.

http://www.kandu.dk/dk/spg/6090

Mvh Bigdad

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 12:26

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:l6lfsucfeofucfemof89r8ugoonbel1oir@4ax.com...

> Du er helt galt på den.
> Man bruger awdflash.exe eller aflash.exe fra en dos-diskette (dos
> boot), når man har award bios.
> Men da mislykket flash kan lægge dit bundkort i ruiner, så tror jeg
> det er bedst, at du klapper hestene lidt.

Enig.

> Hvilket bundkort er det ?

Mon ikke vi er ovre i noget fra Microstar, hvis man går ud fra BIOS ID'en:
http://y2k.nstl.com/html/micro-star_y2k_compliant.html

> >Post Scriptum: jeg er ny på sitet og har kun 20 point og ville ellers
> >gerne giver mange! flere, hvis jeg havde!!!!!!!!!

Det er helt i orden, vi klarer os uden point her.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 13:24

> Og husk lige,ALDRIG opdatere bios i windows.Det skal altid foregå i dos.

Jeg har opdateret både MSI- og ASUSbundkort i Windows og er aldrig stødt på
nogen form for problemer.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Kommentar
Fra : Bitterwolf

Dato : 06-11-02 14:48

"Henrik Sørensen" skrev d. 05-11-02 21:29 dette indlæg :
> o&u wrote:
> > Du er helt galt på den.
> >
> > Man bruger awdflash.exe eller aflash.exe fra en dos-diskette (dos
> > boot), når man har award bios.
> >
> > Ikke noget med XP der !!
> >
> > Men da mislykket flash kan lægge dit bundkort i ruiner, så tror jeg
> > det er bedst, at du klapper hestene lidt.
> >
> > Hvilket bundkort er det ?
> >
> > mvh
> >
> > John
> >
> > Kære John

På bundkortet står der Micro Star 6156, hvilket også svarer til hvad jeg selv har fundet ud af - jf. Bios Eval: w6156vaf1 v2.0 110999.
På Wimsbios.com har jeg yderligere erfaret at nummeret under bios id, (2A6LG) referere til chipsettet, som skulle være et "VIA Apollo Pro Plus (692/596) De efterfølgende (M4) referere til Microstar, hvilket også står på bundkortet.....der er bare ikke nogen bios tilgængelig med nummeret 6156....der er 6154...og6159???????

Med venlig hilsen

christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-02 16:26

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_list.php

der er procedure for award bios

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=112&NAME=MS-6156VA

der er den nyeste bios

On Wed, 06 Nov 2002 13:47:50 GMT, "Bitterwolf" >På bundkortet står der
Micro Star 6156, hvilket også svarer til hvad jeg
>selv har fundet ud af - jf. Bios Eval: w6156vaf1 v2.0 110999.
>På Wimsbios.com har jeg yderligere erfaret at nummeret under bios id,
>(2A6LG) referere til chipsettet, som skulle være et "VIA Apollo Pro Plus
>(692/596) De efterfølgende (M4) referere til Microstar, hvilket også
>står på bundkortet.....der er bare ikke nogen bios tilgængelig med
>nummeret 6156....der er 6154...og6159???????
>