/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
afkast aktier...
Fra : rwo
Vist : 2277 gange
200 point
Dato : 21-11-05 11:22

Hej...

Får man noget afkast på aktier, som man gør på obligationer? I så fald, hvordan beregnes afkastet, og hvornår på året udbetales en sådan....

Almindelige renter fra indestående på bankkonti udbetales i? Januar??

rwo

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-11-05 11:44

Man kan få udbetalt et afkast på aktier der kaldes udbytte. Udbyttet kan først udbetales når det er godkendt på selskabets generalforsamling. Udbetalingen afhænger derfor også af hvilken regnskabsperiode selskabet benytter - ikke alle selskaber anvender kalenderåret som regnskabsår. Endvidere kan du ikke garanteres at der udbetales udbytte årligt, du skal derfor se på aktieinvesteringer som langsigtet investeringer hvor aktiekursen også er en del af afkastet hvis du sælger.

Der er ingen standardberegning af afkastet, da det er optil den enkelte bestyrelse og generalforsamling af fastsætte et forsvarligt beløb.

Mvh. AMP

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 210 point
Dato : 21-11-05 11:44

Afkastet på aktier kommer dels i form af kursgevinster, dels i form af udbytter. Hvis jeg skulle gætte, så kommer 3/4 fra kursgevinsterne og 1/4 i form af udbytterne. De fleste børsnoterede selskaber har en "udbyttepolitik", som man kan læse om på deres hjemmesider. Selskaber med store udbytter benævnes "high yield stocks" på engelsk. TDC er et dansk eksempel - her ligger udbyttet på 3-4% af købsprisen/kursværdien på aktien.
Udbytterne udbetales til de aktionærer, som ejer aktierne på datoen for generalforsamlingen, der typisk finder sted i 2. kvartal hvert år. Langsigtet investering i en bred kreds af aktier har historisk givet et 4 gange så stort et afkast som investering i obligationer. Mange mennesker tror fejlagtigt, at man skal kunne vælge de rigtige aktier for at få dette afkast - det er ikke korrekt - men skal blot vælge aktier, som i gennemsnit udvikler sig som hele aktiemarkedet - det kan f.eks. også gøres ved at købe et indeks-investeringsbevis.

Alm. renter på "bankbøger" tilskrives typisk per årsskiftet og fremgår af din oversigt fra banken i januar. Men jeg har f.eks. nogle penge hos Løkken Sparekasse og her tilskrives renterne den 1. marts hvert år. Så spørg lige i banken, hvis det er vigtigt for dig. Du skal i øvrigt være opmærksom på, at mange bankerne kun beregner renter af det mindske beløb, som du har lånt til dig.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-05 17:00

Jeg fik lige en mail vedrørende udbytte på mine
Group 4 Securior aktier.
Udbytte pr. stk. 0,14 Kr.
Til udbetaling den 16. dec, hvilken rigdom.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 22-11-05 10:28

TDC, Danske Bank og TORM er de danske aktier med de højeste udbytter.

ØK kan også overraske med at udbetale en bunke penge næste år. De har jo netop indgået aftale om salg af deres kerneprodukt til 9 milliarder og de 8 vil de lade gå til aktionærerne. En del til direkte afkast men nok også ved tilbagekøb.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 24-11-05 00:46

PS : Ved at investere i fornuftige danske aktier har man NEMT 10% om året, og tit mere !!
Jeg har leget med aktier i 7 år og det dårligste år gav et afkast på "sølle" 12%, men det bedste år gav 35% !!
Og jeg er jo bare en "skide amatør" hehe

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 01-01-06 14:49

Tak for svaret DAF_direktoer.