/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Drengeromanforfatter
Fra : leonard
Vist : 953 gange
200 point
Dato : 19-11-05 14:39

For et stykke tid siden var der en udsendelse i DR om romanserien fra min barndom "Peder Most". I den forbindelse kom
jeg til at tænke på, om nogen kan give oplysninger om forfatteren Cai Schaffalitzky de Muckadell,som boede på et gods
nord for Fåborg. Han skrev et utal af søromaner for "raske" drenge. MEN mit spørgsmål er,hvor jeg kan finde oplysninger
om denne fammilie,som var indvandret vist nok fra Østrig.Min interesse lige i,at hele min oldefars familie boede nord for
Fåborg nærmerebestemt Svanike Bakker. Tilsyneladende var der en vis forbindelse! Jeg kan ikke finde noget rigtigt på
internettet og hvor skal jeg henvende mig i Fåborg udover Folkeregistret. Har nogen et til flere bud?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 14:47

er det denne du søger--------------------------------------------------------------------------------

Cai Schaffalitzky de Muckadell (1877-1972)
baron, redaktør, kaptajn
f. i Viborg
0000 Kraks Blå Bog
1877 Født: 23-10-1877
1911 Debut i bogform: Håndbog i Nordens søkrigshistorie
1931 Debut i bogform: Nyboderdrengen (roman for børn)
1945 Hvem skrev hvad. Politiken, 1945
1951 Hvem skrev hvad. Politiken, 1951
1955 Vor tids hvem skrev hvad. Politiken, 1955
1964 Vor tids hvem skrev hvad 1914-1964. 2. udg. Politiken, 1964. Bind 1
1968 Vor tids hvem skrev hvad 1914-1968. 3. udg. Politiken, 1968. Bind 1
1969 Børnenes hvem skrev hvad. Politiken, 1969
1970 Danske Journalister
1972 Død: 24-01-1972

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 14:48

I medvind - En Søofficers Erindringer
Gyldendal 1981 (ISBN 87-00-77153-8)

Schaffalitzky de Muckadell, Cai, baron, premierløjtnant

Håndbog i Nordens Søkrigshistorie
København 1911

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 14:54

Prøv at søge på efternavnet på FS.der er op til flere hits

Albrecht Christopher MUCKADELL Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Ludovica Augusta Juliane von BULOW Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Carl Henrik Ditlev Vilhelm SCHAFFALITZKY de MUCKADELL Pedigree
Male

Birth: 13 FEB 1843 Brobygaard,Broby, , Svendborg, Denmark
Christening:
Death: 10 OCT 1901
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 14:57

På DDA http://ddd.sa.dk/d4/dddweb/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp
er der 41 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 15:05

http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmget.cgi/n=reventlow?I1092

SURNAME: Schaffalitzky de Muckadell
GIVEN NAME: Cai baron
SEX: M
BORN: 23 Oct 1877 Viborg
DEAD: 24 Jan 1972
OCCUPATION: Korrespondent Til Berl. Tid. I Berlin, Tidl Afdelingsehef I Marineministeriet, Kaptajn
OCCUPATION: Kaptajn ( Hæren - Forsvaret ), Afdelingschef i Marineministeriet, Korrespondent i Berlin i Berlingske Tidende, Chefredaktør for Berlingske Aftenavis København

RECORD LAST UPDATED: 23 Jul 2005

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-11-05 15:10

http://www.sadolins.com/genealogy/search.php
Prøv her der er 90 personer at vælge mellem
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 15:25

Du kan prøve at stille di ? på
soc.genealogy.german

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 19-11-05 17:22

Hans familie bor i Brobyværk på Karlsbjergvej 25, 5672 Broby. Der er rejst en søjle over en af Muckadellerne, som også står på Karlsbjergvej.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-11-05 21:05

Slægten Schafalitzky de Muckadelle har i mange generationer ejet Arreskov slot som ligger i Ø. Hæsinge sogn, Faaborg kommune. Samme slægt ejer og Brobygård og Gelskov som ligger i Broby kommune.
Svanike Bakker hedder Svanninge Bakker også kaldet de fynske alper. Vedr. din oldefars familie fra området er jeg nysgerrig efter om det måske er en af de mange sydfynske slægter jeg arbejder med.
Jeg bor selv i området så lad mig høre lidt mere præcist hvad du søger.
Jeg mener at slægten er med i dansk adelsårbog som kan lånes på biblioteket.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-11-05 22:21

til Finn-Kyhn
Der ingen grund til at gå på biblioteket!!!!!
De er jo her alle sammen
http://www.sadolins.com/genealogy/search.php
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-11-05 11:51

Jeg har lavet en oversigt til dig, men den er alt for stor til at bringe i Kandu, så hvis du sender en mail til mig
ejvind(at)varla.dk
så vil jeg sende oversigten til dig.

Under alle omstændigheder er oversigten med alle de sædvanlige forbehold, idet jeg endnu ikke har truffet en slægtsforsker som ikke et eller andet sted har fejl og mangler i sit materiale. Hvilket i øvrigt er ganske forståeligt, idet kilderne kun sjældent er enige, men jeg håber at oversigten i det store og hele dækker de faktiske forhold.

Som altid modtager jeg kommentarer, rettelser og supplerende oplysninger med største glæde.

MvH
Ejvind(Varla)

PS Er der andre interesserede, så send mig en mail.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-01-06 15:59

Tilbuddet om oplysninger om "Slægten Schaffalitzky de Muckadell" gælder lidt endnu.
Jeg lavet en pdf-fil, kaldet "Aner til Ellen Irmelin baronesse Schaffalitzky De Muckadell"
Filen er ca. 2 MB, og langt de fleste kan dermed modtage den som mail.
mvh
ejvind(at)varla.dk