/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kabelproblemer ???
Fra : Denpete
Vist : 319 gange
50 point
Dato : 18-11-05 09:42

Er der mon andre der oplever dette:
Jeg har en SATA-HD, som giver tilbagevendende problemer:
Er forbundet til MB med et fladt SATA-kabel, men blot den mindste rystelse til kabinettet el.lign. gør, at der kommer et 'klik' og så: blå skærm med ATAPI-fejl.
Løsningen - for mig - er at tage stikket ud af enten HD eller MB og sætte det i igen - reboote og så kører 'dyret' - i hvertfald lige indtil næste gange problemet opstår, hvilket er jævnligt.

Jeg har forsøgt at skifte kabel uden held. Er der en løsning på dette irriterende problem?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 09:47

Prøv at montere et nyt kabel, det andet kan have en løs forbindelse, sådan et her:http://ph-computer.dk//product_info.php?products_id=356&osCsid=2e22c34e7ab46293819eaa7d4ad2255a

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 09:48

Det kan også være en periodisk fejl på HD, men det andet er vel værd, at prøve først.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-05 09:48

Hejsa
Hvis du har skiftet kablet og det ikke virker, er der nok knækket en lodning i de fastmontede stik på motherboard..eller HD..
Hvis det bare er stikket der sidder løs. Kan du på det løse stik bukke benene ganske lidt... så stikket spænder når du sætter det på.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 09:53

Tak for svarene.
Men jeg har jo forsøgt med 2 Seriel ATA-kabler af den type, som peet49 nævner. PC'en kom monteret (fra shg) med eet kabel, men der var et ekstra i medfølgende kasse til hardwaren, som jeg har prøvet.

Tror jeg i første omgang forsøger med at bøje benene lidt....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-05 09:55

Du kan lige teste lodningen/benforbindelsen på MB og HD ved simpelthen at rykke i stikket når den kører. (lad den ikke skrive til HD samtidig)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 09:55

Du skal også tjekke strømstikket.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 10:51

Nu har jeg med en synål forsøgt at rette/bøje lidt på benene i begge ender, selvom det synligt på kablet ikke så ud til at give det store udslag. Benene på kablet er jo ikke sådan til at komme til. Men nu må tiden vise om problemerne opstår igen.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 10:54

Nu har jeg med en synål forsøgt at rette/bøje lidt på benene i begge ender, selvom det synligt på kablet ikke så ud til at give det store udslag. Benene på kablet er jo ikke sådan til at komme til. Men nu må tiden vise om problemerne opstår igen.
Umiddelbart syntes jeg ikke at stillene i begge ender er blevet mere faste at sætte i og at bevægeligheden, når stikkene er sat i, er lige 'løs' som inden benene blev bøjet.
Der er meget 'slør' (?) i stikket - ikke ligesom når man sætter et stik i en stikkontakt - hvis jeg udtrykker mig forståeligt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 10:56

Slør på kablet eller stikket på HD?

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 11:09

Som jeg oplever det, er det slør i stikket på kablet - altså når jeg har sat stikkene i såvel HD som MB, så sidder de ikke fast-fast, hvis du fårstår, men kan rokkes fra side til side. Det er bl.a. der jeg har måtte forsøge at finde en rigtig midterposition, når fejlen er opstået. Jeg ved ikke rigtigt om jeg udtrykker mig forståeligt... ;-(

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 11:12

Jeg ville prøve et nyt kabel.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 11:24

Hmmm.... men som nævnt tidligere har jeg forsøgt med 2 kabler. Det nyeste lå i kassen til MB i en forseglet pose, så må være helt nyt - det er det der sidder i nu og som jeg har bøjet benene på....