/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Den gamle harddisk - Ny spørger
Fra : Denpete
Vist : 555 gange
250 point
Dato : 17-11-05 19:07

Har med interesse fulgt spørgsmål og svar i:

http://www.kandu.dk/dk/spg/78153

men for ikke at blande mig i andres spørgsmål, stiller jeg selv et nyt:
Når det nu kan lade sig gøre at flytte en gammel harddisk til en ny PC, hvilket jeg selv ville have stilles som spørgsmål, opstår der for mig - ikke -PC-'nørd' - et par nye/andre spørgsmål:

1) Min nye PC har et Western Digital 1600JD, 160GB, SATA harddisk
og min gamle har ??? Men ikke en SATA-disk
Hvad med kompabilitet til en ikke-SATA harddisk (det er det i hvertfald ikke i min gamle PC). Kan det stadig lade sig gøre at sætte den i?

2) Hvilke ting skal opfyldes/man være opmærksom på, hvis man isætter sin gamle HD i den nye PC?
Og hvor starter man for at finde ud af om det kan lade sig gøre?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 17-11-05 19:18

Jeg har et kabel liggende, som gør at du kan sætte en pata disk til et sata bundkort, omformer ganske enkelt. Og det kan jo også være at bundkortet både tager sata og pata stik...
Du prøver bare at sætte den i, og ser om windows finder den
Mvh

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-11-05 19:41

Hej Palle22:
Hmmm - er det så enkelt?
Men hvad med opsætning i BIOS som master/slave o.s.v. ?
Jeg har et Abit IC7-G bundkort... Kan det bruges der?

http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=4

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-11-05 19:52

Et check af min BIOS siger:

STANDARD CMOS FEATURES:
IDE Channel 1 Master: Nonoe
IDE Channel 1 Slave: WDC WD1600JD- 00HBB0
IDE Channel 2 Master: CD-Rom drev
IDE Channel 2 Slave: DVD-RW-drev

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 17-11-05 20:32

Okay... sæt kablet fra Din western digital i den anden port på mobo. Og sæt så den anden harddisk i den port WD'en sad i, hvis du har en adapter. Har du ikke, så sæt den i en pata port. Findes den ikke, så køb en adapter. Og sørg for at jumperne på den gamle harddisk (ikke WD'en) sidder i "slave" position
Jumperne på din WD skal sidde som master. Der står ovenpå disken, på et klistermærke hvordan de skal sidde. Ellers i manualen, på hjemmesiden evt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-05 23:32

øh, for mig at se så har du din WD på primær slave og ingeting på primær master. På primær master skal din harddisk med styresystem da sidde. Skal det forståes sådan eller er det mig der har misforstået noget.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 00:16

Hej Fijala,
Har fået bygget PC'en hos shg og de har installeret SATA m.v. Jeg er ikke 'nørd' så det aner jeg ikke en s... om
Men det er rigtigt som det er notetet tidligere iht. min BIOS.
Ifgl. min manual sige den for:

WinXP/Win .NET Server:
OnChip Serial ATA/OnChip Serial Mode IDE1 IDE2 SATA1 SATA2
Enhanced Mode / IDE 2 2 1 1

hvad det så end betyder. Men den fungerer da.....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 11:04

Nu har jeg pillet min gamle HD ud og det er en Quantum Fireball lct 20 (20,4 GB)
Der lå en adapter i kassen med hardwaren til MB/HD til min nye PC, så det kan vel bruges?
Det ser sådan ud:

http://www.abit-usa.com/technology/serillel_new.php

Men bl.a. står der, at det skal være en Ultra ATA 100/ATA 133 IDE harddisk ?????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-05 15:49

Den HD vil passe perfekt til formålet og du skal bare bruge adaptoren som beskrevet i dit egen link.
Hvad menes der med når du skriver: IDE Channel 1 Master: Nonoe
Det betyder for mig som jeg læser det at der ikke er noget installeret.

HD med styresystem skal altid sidde på den

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 15:57

Det er hvad der står i BIOS:
IDE Channel 1 Master: None
IDE Channe 1 Slave: WDC WD1600JD- 00HBB0 (son vel er Weater Digital HD)

Hmmm, mere ved jeg ikke, men som skrevet, så kører det da

Og der sidder et stik i IDE 2 (måske det bare er de 2 DVD-Rom-drev jeg har, og intet med HD har at gøre???)

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 15:57

PS. HD er tilsluttet SATA 1-stikket på MB

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-05 16:13

Ok ok så er det vel iorden. Prøv du bare at sætte den gamle HD i adaptoren. Pc en skal selvfølgelig være slukket. Husk jumperen.

IDE 2 kablet er vel koblet i dine 2 DVD drev. Der står den ene som master og den anden som slave. Samme plug som før omtalt.

Det er lige meget om det er en HD eller et dvd drev, de skal tilsluttes på samme måde.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 17:24

UPS - ja så kommer nogle af de 'nørd'-ting, jeg ikke har en s... begreb om....
nu må jeg ha' hjælp....

a) Jumperen???? På min gl. HD kan jeg se 8 pins med en jumper på. Hvordan skal den så sidde?

b) Hvad nu når nu min nye HD et sat som Slave (BIOS: IDE HDD Auto Detection er sat til AUTO både for IDE Channel 1 Master og IDE Channel 1 Slave, og ligeså ASS Mode = Auto for såvel Master som slave) og sidder i SATA-1 stikket på MB?

c) Jo, IDE 2 kablet er boblet til mine 2 DVD-drev hhv Master og Slave i BIOS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-05 17:35

Du kan læse på din gamle HD hvor jumperen skal sidde enten der er som master - slave - cs cable selsct.

For ikke at lave rav i det kan du jo lige hive kablerne at din nye HD også strømstik og sætte den gamle i det samme stik, med jumperen i samme position som på den nye HD.
Du behøver ikke montere den med skruer. Bare læg den ved siden af kabinettet for at afprøve.
Så kan du se om bios vil opdage den og lad så lige høre fra dig om hvad der så står.

Jeg er nemlig stadig i tvivl om den slave indstilling der er på din HD med styresystem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-05 17:38

At der i bios står auto ud for ide betyder at systemet selv finder ud af hvilken hardware der bliver plugget i

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-05 17:43

Når du har afprøvet om bios kan se din gamle HD, så af med stikkene igen. Så skal du lige afprøve den nye HD med jumperen sat i master om pcen så ikke vil starte op.

Hvis det fungerer skal du sætte din gamle HD som slave og forbinde den til adapteren og prøv så at starte igen.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 18:11

Du må undskylde at jeg er noget tungnem ;-(

Men den der junper-setting:

Jeg ved ikke om min gl. HD var sat som Master (men som det fremgår af de forrige kommentarer, vil jeg gå ud fra den har været Master på min gl. PC/BIOS)
Jeg kan ikke finde noget site med den HD fra Quantum, m.h.p. at finde en tegning/forklaring på jumpersettings for hhv. Master/Slave.

Men som du selv beskriver, så prøver jeg at sætte den gamle Hd til med adapter, specialstik og hele baduljen.

Jeg skal altså ikke ændre noget som helst i BIOS, når den gl. sættes til?

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 18:35

PS.
Jeg har fundet et site hos WD mht. jumpersettings. Måske du kan se noget ud af denne - håber ikke jeg er for begærlig :-|

http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001037.pdf

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 18:35

PS.
Jeg har fundet et site hos WD mht. jumpersettings - altså min nye HD. Måske du kan se noget ud af denne - håber ikke jeg er for begærlig :-|

http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001037.pdf

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 18:56

PPS.
Så fandt jeg vist aligevel et site med jumpersettings for Quantum Fireball lct 20.

http://perso.wanadoo.fr/rayp/HD/QUANTUM/guides/fb_lct20.htm

Som jeg læset dette site, så er jumper på min gl. HD sat som at være enten Master eller Slave som cabel select (hvad f..... det så end er..)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-05 11:51

Det sidste link du har fundet er det korrekte.

Lidt forklaring

Master: Så vil HD altid være master uanset hvor det sidder på kablet.
Slave: Så vil HD altid være slave uanset hvor det sidder på kablet.
Master/slave = CS = Cable Select: Så vil HD få den placering som stikkene på idekablet har. alt afhængig om det sidder på 1. eller 2. stik på ide kablet.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-11-05 08:32

Hej Fijala,
Min HD bliver ikke tilsluttet viu IDE men direkte til MB med SATA-stik. På min gl. HD skal jeg bruge en adapter/omformer, so den skal plottes til MB i SATA-stil. Det er kun mine 2 DVD-drev der er tilsluttet MB via IDE-kabler.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-11-05 08:33

Hej Fijala,
Min HD bliver ikke tilsluttet via IDE men direkte til MB med SATA-stik. På min gl. HD skal jeg bruge en adapter/omformer, så den skal plottes til MB i SATA-stil. Det er kun mine 2 DVD-drev der er tilsluttet MB via IDE-kabel. De står også i BIOS som hhv. Master og Slave-drev

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-11-05 14:35

Ja selvfølgelig er det det. Det er mig der vrøvler. Jeg vil bare prøve at plugge den i som jeg tidligere foreslog, men først vil jeg pille den nye HD fra for en sikkerheds skyld.

Men hvis der er 2 IDE stik på bundkortet kan du jo ligeså god bruge det og ikke omformeren.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-11-05 15:25

Jo, Fijala. men som Palle22 kommenterer tidligt i tråden, så skal adapteren bruges, så min gl. Quantum HD kan bruges på et SATA MB. Jeg forstår det som, at MB kun er til SATA-HD.
Og min intention er jo, at de to HD skal kunne køre samtidig.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-11-05 17:19

Nu har jeg forsøgt at sætte min gl. HD i - med adapter og det hele. Min BIOS genkender HD'en som slave. Men så sker der ikke mere: Blå skærm med valg af Sikker start osv., men ingen af valgene giver noget resultat: rebooter og blå skærm igen og igen... hmmmmmm.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-11-05 17:05

Når du har afprøvet den gamle HD i pcen har den nye så været afmonteret.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 21-11-05 21:23

Ja, det har den. Jeg mangler SATA-kabel og strøm, så måtte bruge de kabler som sidder i den nye HD (WDC'en).

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-11-05 15:04

Så har jeg fået strøntyv og to nye SATA-kabler........
Men så vil den ikke noget som helst.....
Har tilsluttet begge HD - den gamle med adapter - og 2 nye SATA-kabler. Den nye HD i SATA-1 (som den har været hele tiden) og den gl. i SATA-2 på MB.

Men så går den helt i fisk. Vil ikke noget som helst.
Tog min gl. HD fra - det hjalp heller ikke. Satte mit gamle SATA-kabel i - og så kører dyret.......
Er der forskel på SATA-serielle kabler?????
Kan da godt se, at der står et nr. på de nye kabler som ikke er det samme som nr. på det gamle, mennnnn.....