/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Harddiskproblem
Fra : txn
Vist : 408 gange
200 point
Dato : 17-11-05 12:18

Da min kammerat startede sin pc efter selvforskyldt strømafbrydelse virkede pcén ikke. Den startede men gik i stå ved det et billede : "press del to enter setup osv...." Man kunne ikke komme i bios på nogen somhelst måder. Pcén blev sendt til reparation i købsbutikken og er nu repareret. Maskinen er knap halv år gammel. I butikken siger de at harddisken er brændt af.
Kan det virkelig have sin rigtighed at harddisken brænder af fordi man kommer til at slukke på strømkontakten medens der kører et antivirusprogram ?, og skal garantien ikke dække sådanne ting??.
Strømmen kunne jo også svigte hvis sikringen ved hfi-relæet sprang !!

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 17-11-05 12:22

Harddisken kan ihvertfald ikke brænde af ved strømsvigt. Hvad står der på billedet den når til? No IDE found? Eller lignende? Normalt vil strømforsyningen være det der kan smutte ved fejlstrøm, harddisken kan ikke tage skade. Der er en sikring i strømforsyningen. Så de må enten ikke vidse hvad de snakker om, eller lyve

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 12:23

Sker ikke så tit, men det kan ske.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 17-11-05 12:50

Kan man på en eller anden måde tilslutte den gamle HD som (Master-Slave) for at afprøve den gamle HD hos ham selv ? og evt.få data ud fra den gamle.
Nej palle22. Blå skærm hvor der i bunden står :press del osv........ Når man trykker del så starter den forfra indtil samme billede. Man kumme heller ikke komme ind via linieskiftknappen osv.......

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 12:54

Har dog lige haft en på værstedet, hvor der efter strømsvigt, ikke var kontakt til HD efter.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 17-11-05 12:55

hej txn
hvis du har password til bios og du ikke kan huske det, så tag det lille batteri på bundkortet ud og
vent ½ time , så er der ikke password på mere.....
og nej , den disk kan ikke sådan brænde af...... der skal mere til

Kommentar
Fra : txn

Dato : 17-11-05 12:57

Ok peet49 men kan man på nogen måde få data ud af den gamle og hvad siger garantien efter strøvsvigt ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 13:00

Du kan kun få data ud, hvis du kan få kontakt til HD, du kan prøve, at hænge den på et system som slave.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 13:00

Du kan kun få data ud, hvis du kan få kontakt til HD, du kan prøve, at hænge den på et system som slave. Der er firmaer, der henter data uanset hvad, men det koster en bondegård.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 13:01

Hvis du ikke selv oplyser, at HD er gået til ved strømsvigt, kan forhandler ikke se det.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 17-11-05 22:04

Vi har nu prøvet at installere HD`en og den er vitterligt død - surt show. Og surt nok peet49 men han havde allerede fortalt strømsvigthistorien ærlig snak. Det kostede 1200kr. for ny 250GB HD instaleret og pc´ en opdateret. Dyrt synes jeg, og meget ærgerligt at miste sine data.
Strømmen var iøvrigt gået flere gange mens han havde sin gamle Medion pc,under samme omstændigheder,men uden HD breakdown,så jeg undrer mig stadig.
peet49 får pointene for han vidst dog at det kunne ske.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-11-05 08:27

Du kan dog bede forhandler om, at sende den ind til rep.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 19-11-05 23:23

Hvad koster det ca. at få sådan en hitachi HD sendt til reparation ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-11-05 00:06

sidst betalte jeg omkring 175k