/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DDR eller SD-RAM
Fra : dr_scooter
Vist : 457 gange
29 point
Dato : 04-11-02 15:51

hej....

er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er til sammenligning med SD-RAM...
Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det, det værd...
kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...

Vh dr_scooter

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-11-02 16:02

Hej DR. Scooter,

tja... DDR ram er noget hurtigere en SD-RAM... men før du ka' benytte DDR ram ska' dit bundkort understøtte det...

nu ved jeg ikke lige hvilket bundkort du sådan umiddelbart har... men når det kører med SD-RAM, er jeg næsten 100% sikker på at det ikke ka' kører med DDR-ram...

men hvis du fortæller hvilket bundkort du har, så ka' vi da finde ud af det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 04-11-02 16:23

hej igen.
mit bundkort er et: ecs k7s5a
Jeg tænkte på om 512 DDR-RAM er bedre end 1024 SD-RAM...

jeg har set på nogle forskellige DDR-RAM kan du fortælle mig om det kan betale sig at købe de dyre frem for de billige:

PQI 512 MB DDR RAM 2100 (PC266) kr .1.170,00

Samsung 512 MB DDR RAM 2700 (PC333) kr. 1.380,00

Samsung 512 MB DDR RAM PC3200 400 Mhz kr. 1795,00

også har jeg nemlig også fundet et sted hvor SD-RAM pc133 koster 375 kr.

Hvad kan kan bedst betale sig...

Vh. dr_scooter

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 29 point
Dato : 04-11-02 17:29

Hej dr_scooter,

tja... jeg ka' se dit bundkort understøtter begge slags ram...
http://www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm

så det er jo heldigt nok...

og at der står... 2 DDR DIMM sockets and 2 DIMM sockets support (can not be used simultaneously)
Two 184-pin DDR SDRAM (DDR200, DDR266) or
Two 168-pin 3.3V SDRAM (PC100, PC133)
Maximum: 1.0GB (DDR or SDRAM)

så det er enten PQI 512 MB DDR RAM 2100 (PC266) kr .1.170,00
eller SD-rammene da den ikke understøtter de 2 andre DDR ram formatter...

tja... jeg vil foreslå dig at hvis de 1024 SD-ram, er billigere end de 512 DDR ram, at du så køber SD-rammene, så stor forskel er der heller ikke... men husk på dit bundkort du understøtter op til 1 Gb ram...

så udfra at DDR ram kun er en lille smule hurtigere end DDR ram, og noget billigere, tja... så vil jeg foreslå SD-rammene...

hvorimod hvis du vil være lidt fremtids sikkeret og ku' bruge dem i et andet og nyere bundkort senere hen, vil jeg foreslå dig DDR rammene... men det er jo lidt svært at spå om fremtiden, og så vide hvilket ramtyper og formater bundkortene vil understøtte til den tid...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 16:56

"dr_scooter" <dr_scooter.news@kandu.dk> wrote in message
news:_Fvx9.1009$oC3.149142@news010.worldonline.dk...
> hej....
>
> er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er
> til sammenligning med SD-RAM...
> Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det,
> det værd...
> kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...

Det kommer meget an på hvad du bruger din computer til... flere oplysninger
udbedes tak

mvh
Lasse

ps på www.tomshardware.com er der nogle sammenligninger af ddr og sd-ram,
dog er de lidt gamle så de findes sikkert kun under arkivet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 16:59

> er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er
> til sammenligning med SD-RAM...

ddr står for double data ram

derfor er de dobbelt så hurtige Groft sagt! Det kommer an på hvilken
ddr-ram du køber. De sd-ram du har er højst sandsynligt 133mhz ram - ddr
kører fra 266 og opefter. Derfor er de meget hurtigere.

> Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det,
> det værd...
> kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...

Ja, hvis du osse vil bruge penge på et nyt bundkort og måske osse en ny
processor.

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 04-11-02 18:25

Så siger jeg tak for svaret strarup... jeg har nemlig lige købt 512 sd ram mere(på din opfordring:)
Og den køre sku godt...(ikke fordi jeg umidlbart kan se forskel, men har lige prøvet et par sekunder i 3d max... og der er der sku noget forskel)
Så jeg siger tak for hjælpen...

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 18:45

"Jens Gregersen (9670)" <jg@REMOVEstofanet.dk> wrote in message
news:3dc69918$0$11436$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er
> > til sammenligning med SD-RAM...
>
> ddr står for double data ram
>
> derfor er de dobbelt så hurtige Groft sagt! Det kommer an på hvilken
> ddr-ram du køber. De sd-ram du har er højst sandsynligt 133mhz ram - ddr
> kører fra 266 og opefter. Derfor er de meget hurtigere.
>
> > Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det,
> > det værd...
> > kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...
>
> Ja, hvis du osse vil bruge penge på et nyt bundkort og måske osse en ny
> processor.

Nogle bundkort kan benytte både SD og DDR ram (self. ikke på samme tid)

Mvh Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 20:09

"Jens Gregersen (9670)" <jg@REMOVEstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc69918$0$11436$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er
> > til sammenligning med SD-RAM...
>
> ddr står for double data ram
>
> derfor er de dobbelt så hurtige Groft sagt! Det kommer an på hvilken
> ddr-ram du køber. De sd-ram du har er højst sandsynligt 133mhz ram - ddr
> kører fra 266 og opefter. Derfor er de meget hurtigere.

Teoretisk og praktisk er DDR ram kun 10-15% hurtigere.
At de kører 266 Mhz og opefter er en skrøne.
De kører 133 Mhz og opefter. At de så kører Double Data Rate giver så 266
Mhz. Absurd, men det er klassifikationen på dem. Fordi de kan læse og skrive
samtidig. Så PC2700 333Mhz DDR er faktisk også kun 166 Mhz Ram.

> > Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det,
> > det værd...
> > kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...
>
> Ja, hvis du osse vil bruge penge på et nyt bundkort og måske osse en ny
> processor.

Hvis du har et mainboard med både SDRAM og DDR-RAM sokler så er det jo ikke
den store investeringsforskel. Hvis dit behov for RAM er større end de 512
MB så ville jeg gå efter 1024 SD... Men det kommer an på dit behov.
Det er jo også synd at smide 512 MB SD ud, for at smække DDR i. Men du vil
nok generelt opnå en hastighedsforskel i programmer som tilgår RAM meget -
ved at skifte til DDR. Men til alm office brug osv. vil du ikke kunne mærke
forskel.

Det var bare lige mine tanker.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 20:29

> er der nogle der direkte kan fortælle mig hvor meget bedre DDR-RAM er
> til sammenligning med SD-RAM...
> Jeg har lige nu 512 sd-ram og overvejer at købe 512 mere... men er det,
> det værd...
> kan det godt betale sig at købe 512 DDR istedet for 1024 SD-RAM...

Det er ikke det værd blot at skifte dine SD RAM ud med DDR. Om du har brug
for 1024MB RAM ved jeg ikke, det kommer an på hvor store/mange programmer du
har åbent samtidig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-02 21:56

"Martin S." <real_warhawk@removethis.hotmail.com> wrote in message
news:aq6gkn$2iq$1@sunsite.dk...
> > derfor er de dobbelt så hurtige Groft sagt! Det kommer an på hvilken
> > ddr-ram du køber. De sd-ram du har er højst sandsynligt 133mhz ram - ddr
> > kører fra 266 og opefter. Derfor er de meget hurtigere.
>
> Teoretisk og praktisk er DDR ram kun 10-15% hurtigere.

Praktisk ja, men teoretisk er DDR-ram dobbelt så hurtige, eller de har i
hvert fald dobbelt så stor båndbredde som SDR-ram ved samme frekvens.
I praksis er KT400+DDR333 op til 30-40 % hurtigere end f.x. KT133+SD133, med
en 133 MHz FSB cpu over 1 GHz. Sammenlagt ydelse i alle applikationer er der
nok tale om 15-20 %.
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen