/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan det virkelig passe??
Fra : Mulle73
Vist : 2031 gange
100 point
Dato : 14-11-05 10:06

Hejsa

For under et år siden købte vi en Digiality parabol (ca. 3500.- kr.) med Canal Digital-kort. Vi har været rigtig glade for den. Men da vi fik et godt tilbud på kabel-tv slog vi til.
Vi gav mine forældre parabolen, og min far sætter hele lortet til. Intet virker! Han har et Viasat-kort.
Vi ringer til forhandleren som fortæller, at parabolen nu KUN virker med Canal Digital-kort, fordi den nu er låst på een-eller-anden måde. Vi købte netop ovenstående maskine, fordi den var ulåst og kunne have 2 kort i.
Hvad sker der lige??
Har vi brugt 3500.- kr. på noget, som i virkeligheden er låst? Og hvem kan så have glæde af den? Det er sådan en maskine med harddisk i, og vi har brugt optage/pause funktionen rigtig meget. Men SKAL man så have Canal Digital for at bruge den?
Jeg ved ikke om jeg har forklaret det godt nok, men jeg håber I ved hvad jeg snakker om alligevel!

Kærlig hilsen Tina

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 10:18

Hej Tina

Det er ikke lovligt, hvis du kan bevise, at der ikke var begrænsninger på maskinen, da i købte den, kan du kræve låsen ophævet eller pengene retur, men det kan godt blive sejt at få sin ret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-05 10:35

Er du nu sikker på skidtet er rettet rigtig ind? Er kabler og forbindelser lavet rigtigt? Det kan godt være lidt tricky på de der digitalmodtagere. Jeg brugte uhyggelig lang til på at "fange" sat'en, her da jeg var flyttet og skulle bruge de nye tallerken der allerede hang på matiklen.

Har man problemer med at fange satellitten har Harald Nyborg en sat-finder der kan hjælpe en.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-11-05 10:48

http://stopstop.mine.nu/
prøv at gå i forum her (skal vist reg.) det kan du roligt gøre
det er nogle skrappe fyre der er der

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 14-11-05 11:07

Hej Tina
Se hvad Forbrugerstyrelsen (forbrug.dk) skriver om låsning af mobiltelefoner:
"Sælger bør altid inden købet informere dig om, at telefonen er SIM-låst. Hvis sælgeren ikke har fortalt dig, at telefonen er SIM-låst, vil du efter købelovens regler have ret til at ophæve handlen og få dine penge tilbage.
Du kan ikke klage over, at telefonen er SIM-låst, hvis det tydeligt fremgår af salgsaftalen, at den vil være det."
Det vil jeg tolke sådan, at hvis det ikke tydelige fremgår af salgsaftalen at det købte produkt har begrænsninger, så er det pengene tilbage.
Venlig hilsen
Michael

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 11:13

Hejsa

Jeg er ikke helt klar over hvad der er sket med maskinen. Men ifølge forhandleren kan den under ingen omstændigeheder tage Viasat kort længere. Det er noget som er sket i løbet af den sidste uges tid. (Sådan som jeg har forstået det, har Viasat lavet en slags kode, så man kun kun bruge ENTEN Viasat ELLER Canal Digital i de forskellige recievere. Det gælder ikke kun denne maskine.) Jeg har forgæves forsøgt at finde oplysninger om, HVAD det er der egentlig er sket, men jeg har ikke kunnet finde noget.

Kærlig hilsen Tina

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 14-11-05 11:18

Jeg tror efterhånden Forbrugerstyrelsen er på fornavn med alle de ansatte hos Viasat og Digital, så tag og ring Forb.styr. og hør dem om sagen. Den hørmer langt væk af spekulation.

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 11:25

Hejsa

For at sige det lige ud, så er vi dælme også pissed off! Selve reciveren kostede jo en hel del mere end de andre, NETOP fordi den var ulåst og kunne tage flere kort. Efter 1 år, laver de så bare om på det!! "Bare ærgeligt, Sunny-boy"!

Jeg gider bare ikke finde mig i det! Mine forældre blev vildt glade for den, lige indtil lortet blev sat til!

Tina

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 14-11-05 11:32

Har du kontaktet sælgeren og fortalt ham om det lovgivningsmæssige?
Du kan jo sige, at du vil have pengene retur, hvis ikke han kan låse den helt op - eller i det mindste give adgang til det, du ønsker. Hvis han ikke vil det, så må du jo henvise til Forbrugerstyrelsen, der siger, at en eventuel lås skulle fremgå af kontrakten!
Uanset hvor pissed du er, så må du hidse dig helt ned og være konstruktiv. Så hvis han i denne omgang bare får Viasat til at virke, så er du tilfreds for nu.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-11-05 12:08

du skriver i dit ? at at du hat købt en parabol til et canal digatal-kort, og at du nu vil bruge den til et viaskvat kort
du er formentlig klar over det er to helt forskellige kodnings systemer
jeg tror heller ikke du kan bruge den seca kort eller hvad de nu hedder alle sammen
noget helt andet er at canal-digital har langt de bedste programmer

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 12:48

Hej Michaelsp

Jeg har ikke kontaktet sælgeren, da jeg vil være 100% sikker på, at jeg har mit på det rene.

Hej ferik

Jeg har måske formuleret mig forkert...? Jeg købte en ulåst reciever og bestilte derefter et kort til Canal Digital. De to ting hang ikke sammen.

Hilsen Tina

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-11-05 13:16

kortene fra udbyder skal sidde i et CAM modul der er fremstillet til det aktuelle kodnings system
der er i min reciever, 1 cam modul til canal+ og et der kunne bruges til det kodnings system, som viasat tidligere brugte (virker ikke længere )+ 2 slots til løse cam moduler
såvidt jeg ved, kan der idag ikke købes noget der kan bruges til viasat, udover dem de selv sælger gennem forhandlere
jeg har oplevet flere eks. på hvor vanskelige og stridbare de 2 udbydere er, jeg tror ikke at du får noget ud af at klage, men jeg vil da håbe det
" du skriver at du har købt en ulåst reciever" jeg har aldrig hørt at en reciever kunne være låst

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 14:55

Hejsa

Nu er jeg totalt forvirret! Vender tilbage når mit hovede ikke drejer rundt længere!

Tina

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-11-05 15:09

som jeg har foreslået, skulle du lægge dit ? ind her hos de skrappe drenge!
http://stopstop.mine.nu/

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-11-05 15:24

for at få hjælp må du give lidt flere oplysninger
hvad er for noget grej du har mm
evt se på viaskvat her
http://www.viasat.dk/main.phtml?page_type=document&document=23267&nav=1184

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 15-11-05 06:37

Hej ferik

Har kigget på den første side du henviser til, men jeg kan ikke logge på.
På den anden side du henviser til, står vores reciever IKKE nøvnt som een af de godkendte recievere fra Viasat, men det gjorde den da vi købte maskinen.

Da recieren står hos mine forældre, er jeg ikke helt sikker på, hvilken model det er. Og når jeg søger på "Digiality" kommer der flere recievere frem, bla. een, som KUN kan bruges til Canal Digital. Men det var ikke sådan vi fik det at vide i starten, da vi købte den.

Hilsen Tina

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-05 10:26

find ud af helt nøjagtig, hvad det er for en reciever, navn type mm
forslag 1! kontakt din forhandler, "hvor du har købt maskinen" og spørg der, hvad du kan bruge recieveren til idag (hvilke kanaler)
forslag 2! kontakt viasat og spørg dem om, du kan bruge recieveren til deres kanaler
forslag 3! kontakt canal+ og spørg dem om, du kan bruge recieveren til deres kanaler
du må gerne maile direkte til mig erik@erikogco.dk for flere ?
stopstop kan du kun komme ind på hvis registrere dig

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 15-11-05 13:02

Hej ferik

Grunden til at jeg stillede spørgsmålet herinde var, at jeg håbede jeg kunne få nogle svar - andre end en forhandler, der meget gerne vil sælge mig noget andet!
Idag kan recieveren bruges til Canal Digital, selvom den fra starten kunne bruges til begge. Så det eneste der er at gøre, er at sælge den til een, som har Canal Digital, og gerne vil have en reciever med harddisk.
Du får pointene for dette spørgsmål, idet du har været meget ihærdig, og selvom der er mange der er kommet med deres synspunkter.

Tak for hjælpen alle sammen!

Kærligst Tina

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 15-11-05 13:02

Tak for svaret ferik.