/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Drømme... Hvad betyder de?
Fra : Mulle73
Vist : 6129 gange
100 point
Dato : 14-11-05 09:37

Hejsa

I nat drømte jeg, at fandt min hund med "halsen skåret over". Det vil sige... Det var kun pelsen og huden. Hunden så ud til at have det ok, men huden var lissom sprættet op og man kunne se ind. Der var ingen blod og som sagt, så den ud til at have det ok. Nogen der kan give et bud på hvad det betyder? Det skal lige siges, at den blev kastreret for 10 dage siden, og jeg er meget pylret omkring den lige pt.

Jeg drømmer også tit, at jeg løber ned af trapper. Nærmest springer, for jeg kan springe virkeligt langt! Jeg har egentlig ikke travlt, men jeg tager en hel etage ad gangen! LOL Når man skriver det til andre, så lyder det virkelig fjollet!

For et stukke tid siden drømte jeg tit, at jeg boede i et meget mærkeligt hus. Der var ingen almindelige rum som sådan. Det var noget gammelt og mørkt noget... Som om det var et loft. Man skulle hoppe, kravle og mase sig igennem små huller, som førte ind til andre rum. Ingen steder kunne man gå oprejst! Hallo! Jeg er 1.56! LOL

Håber der er nogen der kan give mig nogle hints! På forhånd tak!

Kærlig hilsen Tina

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:49

tjahhhhh - der er mange forskellige udlægninger - de fleste af dem har vi faktisk selv svaret på hvis vi tænker os lidt om - du svarer for eks direkte i det første afsnit selv

At du drømmer at du springer ned af trapper kan jo være fordi du KAN og kan lide det - eller fordi du inde i dig selv har en tanke om at skulle skynde dig - alternativt kan det være et spring af glæde på vej til noget godt - ikke ?

Det sidste - prøv at tænke - det kan være du finder ud af det - en udfordring - noget du vil komme over - igennem - osv

drømme er noget sjovt noget

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 09:51

Drømmen om din hund. Du er ved at bearbejde, at hunden blev opereret. Det har du ikke fået gjort mens du var vågen, der for arbejder det videre i det ubevidste. Det er netop dømmens funktion at bearbejde, det vi ikke får bearbejdet i hverdagen, det bevidste.

Drømmen betyder blot, at operation har gjort indtryk på dig, men du ser det ikke som noget dramatisk...der er ingen blod og hunden har det godt, men du har jo udsat den for ubehag og det er det du er ved at bearbejde.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 09:57

Hvis du vil arbejde mere med drømme skulle du prøve at kigge på Dalis billeder. Han var surrealist og for surrealisterne var drømmen en af vejene til det ubevidste, som de mente var den virkelige virkelighed, der ikke var påvirket af kultur, moral, æstetik etc.

Surrealister taler om virkeligheds knaphed.

Du kunne også læse noget psykoanalyse, Jung har skrevet meget om drømmens betydning, men han er svær at forstå. Find hellere nogle der har skrevet om Jung.

Surrealisterne var forøvrigt inspireret af psykoanalysen og dadaismen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:02

der er masser af drømmetydere - og masser af forklaringer - (bortforklaringer)

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 14-11-05 10:06

Mærkeligt ! jeg har også flere gange drømt at jeg springer fra etage til etage og det går fantastisk let. Vil også lige sige at jeg tit har drømt at jeg er en helt fantastisk løber, kan løbe over 100 km. meget let og smidig og uden jeg blive spor forpustet. I virkeligheden kan jeg ikke løbe over 50 m. og hoppede jeg fra etage til etage ville jeg ryge igennem gulvet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 10:08

Jeg mener nu ikke, at der er bortforklaringer, men psykoanalyse er jo blot en af mange retninger indenfor psykologien. Hypnosen er også en af psykoanalysen redskaber.

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 10:09

Hej alle sammen

Tak for jeres besvarelser... Jeg håbede der var een, der kunne give mig nogle helt konkrete forklaringer. Jeg har ikke mod på at læse en hel masse om det. Tænkte dette her var den nemme udvej!

Kærligst Tina

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-11-05 10:10

Springe en etage ad gangen ? Bvaaaaa…

Næ du… Jeg ka’ flyve ! Og gør det dævnligt.
Nogle gange med større held end andre.
Der er dog for det meste store problemer med at kontrollerer højden.
Der er altid disse højspændingsledninger, lavspændingsledninger eller togenes køreledninger i vejen.
Så problemerne med at undgå disse opvejer langt glæden ved at flyve.
Surt men sandt.

Min far har fundet fidusen.
Han har blok og blyant liggende ved siden af sengen, så han kan skrive op hvad han har drømt, mens han kan huske det.
Det gjorde han så en morgen og lagde sig om på den anden side.
Da han vågnede igen stod der ikke en dyt på papiret.
Han havde også drømt, at han havde skrevet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:11

vivi - mit sure "bortforklaringer" kom lige med fordi der er en hulens masse der laver deres helt egen drømmetydning
Klart drømmene har en psykologisk forklaring - men de kan lige så vel være helt eventyrlige

Det med at hoppe - springe - flyve har man jo kendt gennem årtusinder

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 10:12

jamen, den helt nemme forklaring er, at du bearbejder dagen oplevelser. (Hunden)

I drømmen har vi alle aldre, som vi har gennemlevet i os og det er derfor vi ikke er begrænset at vores fysik. Gid det var virkelighed.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 10:14

hoho viviborgen - sikke en sjov verden de fleste ville have så

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 11:21

Drømme de betyder det, man bestemmer at de skal betyde

Drømmetydning og især resultatet af hvad nogen mener at drømme betyder, er ikke noget der findes nogen som helst dokumentation for.

Drømme fremkommer af en ubevidst, ukontrollerbar tankevirksomhed, altså at "fantasien arbejder" og at de skulle betyde noget bestemt, kan sidestilles med om man tror på håndlæsning, ¨"spåkoner", numerologi, horoskoper og den slags alternativer.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 11:25

gambrinus - er flad af grin her *GGGGGGGGGGGGGGG*

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 11:31

Der er dok. for drømmenes betydning for vores psyke. Den har Freud skrevet og ikke mindst Jung. Du kan ikke sidestille psykologi med parapsykologi.

At man ofte drømmer, at man flyver skulle skyldes, at man føler at man mangler jordforbindelse.

Men at man tror man kan flyve, skyldes som regel en psykose eller indtagelse af stoffer...:-}

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-11-05 11:41

Mon drømme betyder andet end man sover godt?
De mareridtagtige som den med hundens hals, betyden nok kun at man bekymrer sig, og bearbejder sine bekymrunger i søvne!
Til dem der springer fra etage til etage: Hvorfor flyver i ikke, Det gør jeg da! Ligesom Gambrinus! Det er jo let nok bare et par vift med hænderne så er man i taghøjde!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-11-05 11:53

Nå ja jordforbindelse! viviborgen - Er der "Jordforbindelse" i noget af det freud og Jung har brygget sammen? Dukumentationen mangler da!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-05 12:10

psykoanalyse, dadaisme,dali, jung, freud, ying, yang, bing, bang, kultur, moral, æstetik og surrealisme LOOOOOOL Hold da op.... det er indviklet at drømme.

Er man lige midt i et forløb, hvor kaffegrumsskribenter og spåkoner forklarer alt mellem himmel og jord?? Ja man lader sig hurtigt rive med

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 12:44

Hej

Tjoeh... Jeg ville såmænd bare gerne have en forklaring på, hvad mine drømme betyder! LOL

Kærligst Tina

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-05 12:52

Hej Mulle73

Jeg er overbevist om at ingen kan give dig dette. Men jeg er lige så sikker på, at mange vil påstå, at de kan give dig det. Så er det jo op til dig, hvad du vil tro......bevises kan det ikke. Er du tilfreds med et udokumenteret kaffegrumssvar, så er det dig velundt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-05 12:58

Mulle73..... indlægget 12:10 var ikke rettet mod på dig

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 13:31

Nej, det var rettet mod mig....Klumme, jeg interesserer mig overhovedet ikke for kaffegrums eller parapsykokogi og hovedparten af min viden om psykoanalyse og de andre ismer, som du rimser op i dit 12:10-svar stammer fra min tid på universitetet og læreruddannelsen....jeg håber da ikke, at de studerende på de videregående uddannelser bliver fyldt men kaffegrumsesnak.

Hvad er din baggrund for, at erklære de nævnet områder for spåkonesnak?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-11-05 13:37

Mår du har haft en dejlig drøm, så har du sovet godt - Mon det betyder mere?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 14:28

hjerne har altså bare sine helt egne og ganske glimrende måder at bearbejde alt muligt på - så vær du bare glad for at du drømmer og oven i købet kan huske det

Kommentar
Fra : nikolajm

Dato : 14-11-05 15:05

Jeg har hørt at vis man dør i sin drøm dør man i virkeligheden???????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 15:19

nikolajm - jeg har til gengæld i gamle dage hørt at hvis man drømmer sådan så er det omvendt

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 15:42

En sådan fortolkning af drømme er netop kaffegrumsesnak, som bygger på overtro og uvidenhed.

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 16:31

Hej Nicolaj

Da jeg var 9 drømte jeg at jeg døde... Nu er jeg 32. Men jo, du har da ret! Vi skal jo alle dèn vej!

Hilsen Tina

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-11-05 18:06

Jeg kan minsandten også flyve, løbe stærkere end en hest og svømme hurtigere end alle elite svømmerne! ..Jo jo, man har vel evner *G*

Derudover har jeg skam også gennemgået diverse drømmeteorier i min uddannelse, men hænger mig sq ikke så meget i disse..

Dog har dine drømme med garanti bund i din seksualitet, hvis vi forholder os til Freuds drømmeteori..

I Freuds tid ville enhver drøm blive tolket til at have seksuelle undertoner. Han var jo meget interesseret i drømmesymbolik, og undskyld jeg siger det, skide fikseret på seksualitet, hvilket der ikke kun kom til udtryk i hans drømmeteori, men også i hans udviklingsteori..

Bevares, manden er da undskyldt, idet tiden han levede i var præget netop af moralske påbud, og fortrængt seksualitet. Seksualiteten var forbudt, det var bare med at have hænderne over dynen, et godt stykke op i det 20. århundrede, og var man kvinde dengang, så skulle man sq vare sig for at fortælle, at man eksempelvis havde drømt om et tårnspir, idet det ifølge Freud betød, at kvinden havde en ubevidst, fortrængt seksualitet...Og Spiret i drømmen, var et symbol og skjult ønske om en penis..

Sååå kære Tine, pas på med hvad du drømmer Havde du levet i Freuds tid, så gad jeg nok vide, hvad han ville sige til, at du maser dig igennem små huller, når du drømmer .Det er dælme vildt *L* og jeg er ikke i tvivl om, at du kan se frem til en hel del neuroser på bekostning af den drøm ...*ironi er anvendt*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 18:07

vivi - det er jo det der er sjovt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-05 18:17

Mener du virkelig at alle drømme har bund i noget seksuelt..... WHAUUU

Hvordan pokker kan du dreje det hen på noget seksuelt, at jeg drømmer at jeg står og hopper på en svamp, som tilsidst kravler væk, mens den stønner: "Jeg skal nok forandre mig og blive sød og rar"?? LOOOL

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 14-11-05 18:33

Prøv at se på denne hjemmeside www.dty.dk/
Der er nogle konkrete bud på tolkning af forskellige symboler, bl.a. om når man drømmer om hunde. Prøv at se, om der er noget af det, der siger dig noget; dine drømme er jo et produkt af den måde, din psyke er skruet sammen på, så du er dybest set den eneste, der kan tolke dine egne drømme.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 14-11-05 18:34

På førnævnte hjemmeside skal du gå ind og se på "Symbolsamlingen"

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-11-05 18:42

Hejsa

Jeg har faktisk været inde på siden, men når jeg læser dèt med hunde, er der ikke noget der ligner min drøm...

Hilsen Tina

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 14-11-05 18:46

Jeg fik engang at vide af en psykolog, at når man drømmer, så er den stemning, man går ud af drømmen i, meget betydningsfuld for at finde ud af, hvad drømmen handler om. Dvs. at du kan drømme om noget, som virker meget dramatisk og sørgeligt, men måske er du i drømmen ikke særlig ked af det. Det kan betyde, at dit sind har brugt nogle billeder til at illustrere nogle begivenheder, men den måde du føler i drømmen viser, om du har det godt eller dårligt med det. Forstår du hvad jeg mener?

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 14-11-05 18:49

De "kloge" siger også, at når man f.eks. drømmer, at nogen er død, så er det sjældent det, det handler om. Men man kan bruge symbolet "død" til at illustrere et skift i ens liv, en afslutning på noget og en ny begyndelse. Ligesom fugl Fønix, du ved; fuglen der rejser sig ud af asken. Når noget eller nogen dør, så starter noget andet.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 14-11-05 18:53

Det med at drømme om huse siges også at handle om ens eget indre. Vinduerne er dine øjne udadtil ud mod omverden. Er der gamle hengemte ting i kælderen eller andre steder, er der måske ting man undertrykker, som man ikke vil se på. Er der rart at være i det hus? Det kan give én en fornemmelse af det "hus", man har bygget for sig selv = ens eget liv. Er der lavt til loftet, som du fortæller, har man måske ikke gjort tilstrækkeligt plads til sig selv på ét eller andet plan. Hvad kan "loftet" symbolisere for dig? Er det dit hovede/hjerne (det øverst på huset)? Måske du ikke giver dig selv plads nok til at udfolde dig mentalt? I don't know...du er selv den der sidder med nøglen til mysteriet....

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-05 18:57

Jeg har selv hund, og din drøm ligner noget, jeg selv ville have kunnet drømme. Måske har du overdramatiseret i din drøm, fordi du reelt har været bange for det store indgreb, en kastration er. Men det er tilsyneladende gået godt; din fornuft siger dig, at der ikke er noget at være bange for (din hund har det jo fint i din drøm), men den opsprættede hund med halsen skåret over viser dig, hvor voldsomt det har været for dine følelser. Og det tror da pokker!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-11-05 19:57

Har prøvet at pille nøgleordene ud fra din drøm - og kigget på linket fra Satelit, som i øvrigt stammer fra "firmaet" NetSpirit!!! ...

Det er NetSpirits vision at blive verdens største, og bedste spirituelle site, hvilket nok skal lykkedes LOL

Kæledyr
Citat
Hvis hunden optrådte som din kæledyr, kærlig og imødekommende, som menneskets bedste ven, handler drømmen om trøst og omsorg. Enten fordi du selv har brug for trøst eller en rækker ud efter din omsorg i dit vågne liv.
Kæledyr i drømme handler altid om nærhed og tryghed generelt betragtet. Find ud af hvilken rolle hunden indtog i din drøm, hviken hund der er tale om - og se om du kan kæde hundens egenskaber sammen med dine egne karaktertræk. Du vil sandsynlig blive overrasket. Husk også dine følelser da du vågnede. Var du angst? Glad?

Løbe
Citat
At løbe i drømme og ingen vegne komme er noget de fleste oplever i deres drømme og gerne mareridtsagtigt. Det mareridtsagtige opstår som udtryk for det spændingsfelt der er mellem at tro man kan løbe fra noget i sig selv (eller sig selv) og det højere bevidste prøver via dette drømmebillede at vise at vi kan løbe alt hvad remmer og tøj kan holde, vi er ikke i stand til at løbe fra os selv. Det vi forsøger at løbe fra vil ofte være noget vi tror er ganske forfærdeligt at skulle se i øjnene, men drømmene vil lige så ofte vise at hvis vi stopper op, vender os mod "det" vi løber fra så bliver vi vist at det faktisk er gode og stærke udviklingsmuligheder.

Springe
Citat
Måske er du på nippet til at foretage et spring i din tilværelse i dit vågne liv? Drømme om at springe har mange betydning: Springe fra, springe ud, springe over, springe væk....Drømmen kan handle om dine ambitioner og din vilje til at overvinde vanskeligheder. Men den kan også indikere at du springer noget vigtigt over i dit vågne liv, som du ellers burde lægge mærke til og energi i. Forsøg at danne dig et overblik over hvad det at "springe" betød i din drøm, hvilken retning drømmen skal tolkes udfra. Læg også mærke til dine følelser og din sindstilstand da du vågnede.

Trapper
Citat
Trappen er et symbolsk drømmebillede på at bevæge sig op eller ned i et hus/bygning. Behovet for at stige op eller ned i dit energisystem, alt efter hvad drømmen i øvrigt handler om. Afsatsen er der for at "vende" trappen, da den ellers ville fylde for meget. Men de fleste mennesker forbinder et øjebliks hvile med en afsats, hvorfor når der drømmes om den, peges på at der er behov for at "stoppe" op et øjeblik, for at få sig selv og sit overblik med på sin indre rejse.

Stige op ad trapper: Symboliserer en serie rytmiske bevægelser med stigende åndeløshed, derfor samleje, hvilket sandsynligevis også kunne finde sted i soveværelset ovenpå. At stige, bevæge sig op på den øverste etage: At stige opad, bevæge dig op til kronechakraet, forsøg på forbindelse med åndelig kontakt, forfremmelse. At gå ned ad trapper: Kan være et symbol på at stige ned i det ukendte, det ubevidste, eller for at hente forsyninger. Det er derfor vigtigt for tolkningen, at du finder frem til hvorledes du bevægede dig på trappen. Hvor trappen lå og hvor du var på vej hen. Læg også mærke til omgivelserne, hvilket hus/bygning var der tale om. Disse informationer er vigtige for den rette tolkning. Læg også mærke til dine følelser da du vågnede.

Hus
Citat
Når man drømmer om en bygning repræsenterer denne oftest den menneskelige krop og personlighed. Og da huse symboliserer dig selv i drømme, er det en drøm der er i stand til at give vigtige informationer om din karakter, dit væsen. Alle ting i huset repræsenter sider af din personlighed. En bygning, et hus er symbolet på drømmeren selv og de forskellige rum/værelser henviser til forskellige områder af vores liv, selvopfattelse og tilstand i vores indre virkelighed. Interessante spørgsmål ift. drømme om et hus kan være: er der adgang til hele huset, eller er der værelser eller forbudte områder? Hvordan er huset i øvrigt indrettet? Er det smukt møbleret, er det rent, lyst, er rummene store eller små? Alle disse forhold fortæller noget om dig selv, din personlighed og om i hvor høj grad du arbejder og kender dig selv, accepterer dig selv og er i ro med dig selv.

Den øverste del af huset, værelser ovenpå, loft, kvist osv.: Hjernen eller den ubevidste tanke. Repræsenterer også kronecentret og dets funktioner. Den nederste del af huset, kælderen, underetage osv.: Instinkterne og det ubevidste. Repræsenterer dit rodchakra og dettes funktioner.

Hul
Citat
Hvis du kravlede. fylde hullet ud med et eller andet? Kravlede du ned i hullet som en form for beskyttelse, kan det henvise til livmoderen, hvor du var foster, og en længsel efter at befinde dig på det stadie igen. Hvis du fyldte noget i hullet, repræsenterer hullet med stof sikkerhed til din seksualitet - for mænd har sådan en drøm en seksuel undertone. Ifølge den gamle Freud, symboliserer: gange, tundler, toge der kører, store biler, altid fallos symboler og symboler på det kvindelige skød.
Så tænk nøje over alle elemterne i drømmen, og forsøg at huske dine følelser da du vågnede.

Ikke nemt, men så har du lidt at lege med

Kan ikke dy mig for lige at spørge om du tilfældigvis også drømte om en dør?! - og i så fald, var det så en fordør eller bagdør?!

Citat
Døre:

En dør kan være et meget smukt og meningsfyldt symbol, især hvis den bliver åbnet. Her handler det formentlig om personlig udvikling og åbenhed for indtryk, eller om du er på tærsklen til en ny fase i dit liv eller er ved at skulle påbegynde et nyt og vigtigt projekt.

Hvis døren var lukket eller ved at blive lukket, kan det være at du befinder dig på et punkt i dit liv, hvor en fase er ved at blive afsluttet, og at du derfor burde vende dig mod fremtiden.

hvis døren blev smækket i for næsen af dig, kunne det være, at du føler dig lukket ude fra noget eller nogen, at du bliver overset eller undgået af andre mennesker. Åbning i kroppen. Tærksklen til bevidsthed og indre liv. Åbning til ny forståelse og opmærksomhed.

Fordøren: Vagina, kvindelige kønsorganer. Bagdøren: Anus. At være for svag til at åbne døren: En aftagende livslyst. At være opgivende. At låse en dør: En beskyttelse

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-11-05 21:27

Jeg har lige fundet ud af, at jeg slet ikke er sexuelt moden.
Shhiiittt !
Nå, det kommer vel af sig selv på et tidspunkt.
Man skal jo ikke presse sig selv på slige områder.
GAmbrinus

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 15-11-05 06:24

Hej alle sammen

Mange tak for jeres henvendelser.

Jeg er kommet til dèn konklussion, at jeg selv må kigge indad, for at finde ud af det... (Hvilket mange af jer også har skrevet).

Jeg giver pointene til Satellit, selvom mange af jer andre også er kommet med gode holdninger og meninger.

Tak for hjælpen alle sammen!

Kærligst Tina

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 15-11-05 06:25

Tak for svaret Satellit.