/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømforsyning
Fra : michael_30
Vist : 605 gange
225 point
Dato : 07-11-05 18:52

Hej
Jeg har en pc hvor strømforsyningen er brændt af. (kortsluttet via et stik på bundkortet)
Nu er mit spørgsmål. Kan man godt sætte en strømforsyning på 350W i pcén, når den gamle kun var på 250W...?

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 07-11-05 18:54

Ingen problem.. det kan du sagtens.. men er du sikker på at bundkortet ikke har taget skade??

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 07-11-05 18:55

Ja det kan du sagtens uden problemer. Din PSU vil bare få mere kapacitet at arbejde med. :)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 07-11-05 19:06

Jeg ved ikke i nu om bundkortet har taget skade, da jeg ikke har monteret strømforsyningen siden den har været kortsluttet. Kan det være noget på bundkortet som har taget skade....?
Jeg troede at det var direkte kontakt op til strømforsyningen, og at der i strømforsyningen sikkert er brændt noget af som styre strømen. Efter den gik ned prøvede jeg at sætte strøm, kun til strømforsyningen, og den reagerede ikke overhovedet.
Det skete ved at jeg satte et stik forkert på bundkortet. Det stik som styre tænd & Sluk

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 07-11-05 19:14

okay.. Det kan sagtens være noget på bundkortet som er smuttet.

Men prøv dig bare frem.. Prøv at skil din gamle strømforsygning og tjek sikringen! Kan være du stadig har en strømforsygning

Men er bundkortet røget sker der ikke noget ved at sætte en anden strømforsygning på!

Kom med feed back på resultaterne

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 07-11-05 19:17

Jeg har tjekket sikringen, den er ok

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-11-05 19:46

En strømforsyning plejer ikke bare at gå sig en tur.
Uden at sikringen går.
Er der ingen strøm til harddisk eller andet.
Har selv prøvet at kortslutte en, skulle bare stå og køle af, så virkede den igen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 20:00

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
Prøv lige at sætte strømforsyningen til 220 Volt.
Så kortslutter du ben 14 (Power Supply On Active Low)
til et af Ground-benene f.eks ben 15.
Det er alt der skal til for at den starter op og du kan høre møllen male.

Hvis den ikke gør er den i udu.
Der kan være en sikring indvendigt, men de fleste strømforsyninger er kortslutningssikre og skal bare sunde sig lidt efter at ha' været overbelastene og selvfølgelig frakoblet en evt. fejlbehæftet enhed..

Så ved du da, OM det er strømforsyningen ,der har sluppet røgen ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 20:06

Hvis det ikke er strømforsyningen, har jeg lige her mit standart svar. :

Systematisk fejlfinding :

Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.

Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.

Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.

Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 07-11-05 22:36

sofus.dk
Det med at sikringen ryger er som du selv siger ikke nødvendigt.. Men sikringen ryger jo ved en max belastning.!
Det er ikke nødvendigvis den belastning der har ødelagt noget. Jeg mener at der sagtens kan være en ødelagt komponent i strømforsygningen! Det er meget muligt at støv, eller bare generalt dårlig luftsirkulation har overophedet den.

Det korte af det lange af gambrinus forklaring er at du tager en papirsklips og sætter ned i den grønne ledning. Der er kun én.. og den anden på en af de sorte..

Prøv evt bare at stik næsen ned i computeren.. Hvis noget er brændt af har en en STÆRK lugt.. Man kan virkelig fornemme at det er røget.. Man kan også se det.. Tit er det en sort komponent med tre ben som ligger ned på bundkortet. Den kan man se er smeltet

Alt herfra..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 23:52

Ja, lugtesansen er et rigtigt godt måleinstrument.
Elektronik består af små kasser med røg i.
Når røgen slipper ud, virker skidtet ikke mere.
Sådan lærte vi teknikere det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-11-05 23:58

Kommer an på hvor sikringen sidder.
220 volt, eller 12 volt
Har begge.

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 08-11-05 00:01

okay sofus.dk

Har jeg aldrig lagt mærke til.. dem jeg har haft skilt af har kun haft én til at sidde på 220 siden..
men Tak så ved jeg at de også sidder på den anden side en gang i mellem....

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 08-11-05 09:59

Har næsten lige haft det samme problem, købte en ny strømfosyning, satte den i da jeg troede at det kun var den der var gået, men nej og noget på bundkort var røget, så ud at købe et nyt, men min CPU kunne bruges.
Venligst.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 225 point
Dato : 08-11-05 10:05

Jeg vil vove den påstand, at det i 95 % af tilfældene, hvor en strømforsyninger futter af, er der en grund til det. Altså forstået på den måde, at det er den efterfølgende elektronik, der fejler og trækker strømforsyningen med i faldet.
Som sagt er de allerfleste PC-strømforsyninger overbelastning og kortslutningssikrede.
Gambrinus

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 12:09

Gambrinus,,,kan kun give dig ret.

Medmindre selve spolen/kernen er lavet af så ringe materiel, at det brænder over.
Du kan også købe billige startkabler til biler, hvor ledningen/tråden, enten er for tynd, eller lavet af billigt, et eller adet, at det brænder over næsten før du prøver med starthjælp.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 08-11-05 19:46

Hej
Nu har jeg prøvet at kortslutte stik 14 via stik 15-16-17, og der sker ik en dyt. Så jeg tror den er helt over det.
Sikringen har jeg tjekket.
Nu når jeg har experterne ved hånden.
kan man putte et hvilket som helst grafikkort i en pc, eller er det lige som cpuér, at bundkortet kun kan tage så og så stort grafikkort....?
Jeg har 700 mhz cpu - Mit bundkort er gigabyte GA-7IXE

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 08-11-05 19:49

Har lige smidt 25 point oven i..........
øhhhh hvordan laver i de sjove hoveder...

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 08-11-05 19:52

Sidder der også en 12v sikring i strømforsyningen, hvis ja, hvorhenne sidder den...?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 20:10

Min sidder som tilbehør, altså en jeg selv har installeret, i en sikringsdåse.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 09-11-05 22:03

Hej
Nu har jeg monteret en ny strømforsyning, men der sker stadig ingenting. Kan der være noget på bundkortet der er brændt af....?
Da den kortsluttede skete der flg.
Jeg ville sætte stikket fra "Tænd og Slukknappen" på bundkortet, jeg vælger selvfølgelig det forkerte stik, nemlig det stik hvor der står GN lige oven over det stik til højtaler. Der gav et klikpuf, og pcén gik ud.
Hvad kan der være sket...?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 22:21

Nyt bundkort, om din Processor også er gået ???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-11-05 22:35

Det lyder mærkeligt.
Har du prøvet KUN at sætte bundkortet og Power-switchen til ?
Strømforsyningen skal starte op på et helt tomt bundkort.
Også hvis RAM og CPU ikke er sat i.
Du kan jo være kommmet til at brænde en af lysdioderne eller den interne højttaler af så det er en af dem der stadig kortslutter.
Har du prøvet min systematiske fejlfinding ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-11-05 22:47

SÅ fik jeg endelig din manual hentet ned.
Når jeg siger at alt skal afmonteres bundkortet, mener jeg ALT ! ALT !
Kun strømforsyningsstik sluttet til.
Hvis du så kortslutter de 2 ben hvor der står PW på J22, skal strømforsyningen starte.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-11-05 22:50

PW skal bare kortsluttes kortvarigt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:29

Hej igen
Nu har jeg prøvet at afmontere processor - ram - grafikkort - lydkort - alle drev A-C-D. Der sker stadig ingenting når jeg sætter strømforsyningen til....
Så er der vel ikke noget at gøre eller hvad.....?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:31

Næææ.... så er bundkortet nok i udu.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:34

Jeg forstår bare ikke, der var ikke det mindste at lugte, efter den gik ned....???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:35

Om det så har trukket CPU'en med står hen i det uvisse.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:36

Det behøver der absolut ikke at være.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:41

okay... Hvor pokker kan man få et bundkort magen til mit. Alle nye bundkort er jo til meget større processor end mit er...... Det er bare trals.... øv øv øv

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:43

ja jeg kan jo ikke teste om CPUén stadig virker uden bundkort....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:45

Hvor stor CPU er det ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:48

700mhz

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:49

jeg har også en 1000mhz

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:50

Send lige en e-mail til wazs(elefanttud)sol.dk med dit tlf. nr.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:52

Nærmere Intel Pentium 3 1000MHZ/256/100/1,75V

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 10:59

Send du bare en e-mail.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 10:59

har du et bundkort......?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 11:00

Det er jo snart jul
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 11:04

Sæ'føl'li har jeg et bundkort.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 11:16

Hva... hvor bli'r du af ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-05 11:44

(elefanttud) skal selvfølgeliug udskiftes med @
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 11:45

sådan, nu har jeg sendt mailen...

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 13-11-05 12:15

Tak for svaret Gambrinus.