/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dimensinering af 12 Volt ledninger
Fra : Doros
Vist : 1184 gange
200 point
Dato : 07-11-05 05:38

Hvordan ved man om ledninger til 12 Volt er dimensinoret korrekt. Skal der sikringer på for at beskytte at ledninger ikke bliver overbelastet, eller hvorfor sikringer.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-11-05 06:00

Du kan som regel regne med at de ledninger der er, feks. i en bilen originalt, er korrekt dimensioneret.
Må indrømme, at jeg ikke helt forstår dit spørgsmål.
Der bør være en eller anden for for sikring, for alle ledninger. En ledning der feks. sagtens kan klare den belastning, den føres strøm til, kan næppe klare en direkte kortslutning.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers kom igen, evt. lidt mere detaljeret.

MVH

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 06:26

Sikringerne beskytter ledninger og brugsgenstande mod både overbelastning og kortslutning.
Man skal tænke på, at strømmene i et 12 V anlæg er meget større end i et stærkstrømsanlæg ved den samme effektforbrug. Det samme er spændingsfaldene.
En 60 W forlygtepære vil således trække ca. 5 A.
Nu er der det ved glødelamper, at modstanden i kold tilstand er meget mindre end i varm. De vil således trække en kortvarig stor strøm i startøjeblikket.
En 10 A sikring er nok meget passende.
Jeg kender ikke til reglerne, når det gælder biler, men i en stærkstrømsinstallation må en 0.75 mm^2 tilledning trække 10 A. Når den vel at mærke kan slippe af med varmen.
Ældre biler er tit forsynet med et underdimensioneret ledningsnet. (Mener jeg)
1,5 mm^2 til forlygterne er ikke for meget (Jeg selv har brugt 2,5 mm^2).
På min dejlige Alfa Spint fra 1983 var der ingen sikringer fra Akkumulatoren, ind i ratstammen og ud til sikringsboksen.
Først der sad der sikringer til diverse brugsgenstande. (Smart ik’ ?)
Ledningsnettet futtede da også af på et tidspunkt p.g.a. slidt isolation, dårlige forbindelser, irring etc. der altsammen afgi'r varme.
Det uhyggelige ved en bil er jo, at ledningsnettet bliver ved med at brænde, så længe der er guf på akkumulatoren.
Jeg lavede hele det foreste ledningsanlæg om, med relæer og ordentlig dimensionerede ledninger, så det kun er styrestrøm, der løber i de gamle ledninger og kontakter.
Før jeg ændrede det havde jeg et spændings fald på 2-3 Volt ud til forlygtepærene !
Her er 0,75 mm^2 selvfølgelig nok, men med 2,5 mm^2 kom jeg ned på et spændingsfald på 0,3 Volt.
Ledninger over 2,5 mm^2 gav ikke nogen nævneværdig forbedring.
Nu er alt sikret undtagen starter generator og akkumulator.
Håber det gav dig lidt svar.
Gambrinus

Kommentar
Fra : txn

Dato : 07-11-05 10:56

0,75kvadrat ledning må trække 13Amp.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 11:31

Ja, ja, Txn jeg ved det godt. Men sår’n ca. midt imellem.
(Og der skal tages hensyn til varmeafledningsforholdende)

Dengang jeg tog installatøreksamen, var der sgu' ikke noget,
der hed 13 A sikringer.
Man måtte ty til et motorværn, hvis man ville klemme mere igennem.

Til gengæld måtte vi trække 1 mm^2 rundt i en lysgruppe pga. kobbermanglen.
(Papirisoleret i paprør)

I en 12 V installation skal man jo også tage kraftigt hensyn til spændingsfaldene.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 11:36

Ups ... Så gammel er jeg heller ikke.
Men jeg har trukket de der 1 mm^2 ud af væggene i installationer.
De knækkede for et godt ord og paprørene kom med ud, når man trak.
Gambrinus
Ups. Tilbage til emnet

Kommentar
Fra : OR

Dato : 07-11-05 16:03

Kort sagt sikringer skal bruges !

Bilen kan ikke synes hvis ikke der er sikringer på ( Kan føre til brand i din bil )

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 07-11-05 16:34

Er det korrekt forstået!

vil det sige at sikringerne ikke har noget formål vedr. ledningernes dim., men alene kun er til for forbrugsdelene. Hvis jeg har misforstået ovenstående, hvad er årsag til at kablerne kan beskadiges, og hvor finder man "dokumentation" for dim. af sikringer/ ledninger. Ved godt at man på forbrugsdelene kan læse hvor store sikringer de skal havde, hvis denne ikke er med indbygget sikring.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 07-11-05 16:53

Du skal altid have en sikring så tæt på batteriet som muligt.

Det med dim. af ledningerne ved jeg ike så meget om.

Nej sikringen skal passe både til det du vil montere og til ledningens størrelse !!!

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-05 17:21

Jeg er helt enig med OR.
Sikringer bør være anbragt, så de beskytter både ledninger og forbrugsgenstande.
Læg mærke til at jeg skriver "bør"
Jeg kender IKKE reglerne ved montering af el i biler.
På den tid min Alfa blev født, har reglerne åbenbart ikke været så skrappe.

Nu springer en 10 A sikring altså ikke ved 10,1 A.
Den kan føre en meget højere strøm i lang tid, før den springer.
Det kommer helt an på konstruktionen af den enkelte sikring.
Derfor også forvirringen om en 0,75 mm^2 ledning må sikres med 10 el. 13 A.
Det det gælder om ved overbelastning er, at få den til at smelte, før isoleringen på de ledninger og efterfølgende brugsgenstande gør eller de simpelthen bryder i brand.
Ved en kortslutning er der ikke så meget bøvl, der skal den såmænd nok springe.

I stærkstrømsinstallationer gælder der helt klare regler.
Her skelnes der også mellem overbelastningsbeskyttelse og kortslutningsbeskyttelse.
Men det er et kapitel eller 900 for sig selv.
Populært sagt skal en kortslutningsbeskyttelse sidde før ledningen og en overbelastningsbeskyttelse må sidde et vilkårligt sted i kredsløbet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-11-05 17:24

Sikringerne har 2 opgaver, den ene er hvis der opstår en defekt i forbrugeren så der går for meget strøm gennem den, den anden er hvis en ledning feks. ved gennemslidning kommer til at røre ved stel, i begge tilfælde vil der gå så stor strøm at ledningen vil gløde op og måske antænde brændbart materiale i nærheden.
Normalt i alle biler sidder der derfor sikringer på vej fra batteriet og ud til alle forbrugerne. Hvis man selv vil koble en ekstra ledning fra batteriet til en eller anden ny forbruger, bør man også her indskyde en sikring, helst tæt på batteriet, sikringen skal så have en størrelse der er lidt større end de amp. forbrugeren er opgjort til. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-11-05 17:41

Ps. På en måde har sikringerne ikke noget at gøre med ledningernes dim. det vil sige at hvis en ledning er alt for tynd, så vil en sikring på 40 amp. ikke brænde over før der går omkring 50 amp. gennem den det vil sige
50 gange 12 volt = 600 W så det er altså en stor varme som vil få tynde ledninger til at brænde over uden at sikringen ryger, derfor er det vigtigt at ledninger er dimensioneret tykke nok afhængig af forbrugeren. K.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 07-11-05 17:54

Lige en bemærkning.

DER SKAL VÆRE SIKRINGER PÅ ALLE LEDNINGER FRA BATTERIET ELLERS KAN DIN BIL IKKE SYNES...

PGA. BRAND !!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 18:13

Njaaaaa.... OR
Starter, generator og akkumulator er sgu' lidt svære at sikre med sikringer.

Da jeg var til syn med min Alfa og han så installationen, så han lidt skeptisk ud og spurgte, om det nu også var i orden.
Da jeg viste ham diagrammet og sagde hvilken uddannelse jeg havde, var eneste kommentar : Der er sgu' blus på. (Med hensyn til forlygterne)
Så med hensyn til gamle biler, kan der i mange tilfælde laves forbedringer
Gambrinus
Hva' fa'n hjælper piratpærer, når ledningerne ikke er dimensioneret ordentligt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 18:20

Shhhhh.....
Jeg er ved at udtænke et FI-relæ til gamle biler.
Det kræver desværre nok, at man ikke bruger stel som hverken plus eller minus.
Et vekselstrømsbatteri ville også være gavlligt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : OR

Dato : 07-11-05 18:51

Hej Gambrinus

Ja det kan godt være !!

Du har faktisk været heldig med Piratpærer mener du der flere watt ? hvis det er tilfældet burde han ikke have
synet din Alfa den må nemlig ikke lyse mere end et vis antal lux og det gør den med stærkere pærer.

På nyere biler er der faktisk en sikring ved batteriet !

OLE

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 07-11-05 19:18

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 20:39

Hov, hov, hov, Ole
Du misforstod mig totalt !

Jeg havde IKKE sat det lort i, som piratpærer er.
Jeg prøvede at gøre grin med dem, der tyr til sådanne ulovligheder.
At putte en piratpære (Flere Watt) i en ældre bil, hvor lyset ikke har det så godt, er sgu' da at skyde sig selv i foden.
Den manglende lysstyrke skyldes jo netop et henfaldende ledningsnet og med piratpærer inviterer man da selv til, at skittet skal futte af.
Jeg havde opnået en rígtigt godt blus på en gammel (Undskyld ældre) Alfa, ved at reparerer og dimensionerer ledningsnettet bedre.
Det havde han synsmanden absolut ikke noget imod. (Tværtimod).

At biler i dag er bedre konstrueret med hensyn til el, er da bare rigtigt godt.
Du kan da nok se at min Alfa's ledningsnet, hvor sikringerne først sad lige før brugsgenstanden er helt hul i hovedet.
At de ellers så geniale Alfa konstruktører så også førte ALT strømmen ind igennem ratstammen, og igennem små underdimensionerede afbrydere er heller ikke bedre.
Der hjalp en par relæer da revaldigt, for at aflaste de gamle kontakter til tænding, lys etc.

Så som du ser er vi faktisk rigtig enige.
Strømmen fra akkumulator til startermotor har jeg dog aldrig set sikret med en sikring. Der strøm er da så stor, at en sikring er totalt nytteløs.

Der imod synes jeg det burde være lovpligtigt med en enkelt knivafbryder, så man hurtigt kunne koble akkumulatoren fra ved brand.
Jeg ved ikke om de findes, med det skulle da ikke være så svært eller dyrt at installerer, også på ældre biler.
Gambrinus
Selv tak Doros