/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Skat vs. Investere inden årets udgang
Fra : ivanovic1
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 03-11-05 14:54

Hej Alle,

Jeg har en lille hobby virksomhed, og det er sådan at jeg har et overskud i år 2005.

Jeg ønsker at investere pengene igen, men først når året er omme, og hvis jeg først gør det i 2006 bliver jeg jo nødt til at betale skat af dem. Er der nogen der kender en god måde hvorpå man kan investere dem inden udgangen af 2005 og bagefter tage pengene retur og investere dem i mit projekt, eller er der noget andet smart man kan gøre, for at slippe for at betale skat.

Det skal nævnes at alle pengene som jeg har tjent skal bruges til investering blot i starten af 2006.

Med venlig hilsen

Ivanovic

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 15:06

Du skal huske på, at det du vælger at sætte pengene i, skal kunne godkendes som et fradrag i din virksomhed....så det afhænger af virksomhedens art, hvad du kan investere i.

Beløbets størrelse er jo heller ikke ligegyldig, så du er nødt til at afsløre lidt mere.

I øvrigt kan et underskud i 2006 godt overføres, så ring til skat. Det er ikke ulovligt det du påtænker, så du kan roligt spørge.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 03-11-05 15:15

Ok her er lidt mere at arbejde med.

Jeg har en import virksomhed, og har oparbejdet et overskud på ca. 20000 kr.

Lad os sige at jeg ikke investere dem i noget, så skal jeg batale virksomheds skat ca 30 % dvs. der bliver 14000 kr. I det nye år skal jeg bruge 20000 til investeringer dvs. jeg bliver nødt til at investere 7000 kr. igen.

Hvis jeg nu kunne investere de 20000 kr. inden årets udgang ville jeg ikke behøve at investere 7000 kr. mere. Problemmet er bare at jeg ikke kan investere dem før det nye år, da det ikke kan lade sig gøre.

Det som jeg så spørger om er om man på den ene eller anden måde kan overføre de 20000 kr. til investeringer i det nye år, uden at betale skat, f.eks. ved at lave en hurtig investering inden 2006, eller er der en anden måde hvorpå jeg kan overføre de 20000 kr uden at betale skat til investeringer.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-11-05 14:44

Du kan ikke umiddelbart slippe for skat, med det du har oplyst her. For at kunne slippe i skat skal der være nogle fradragsberettiget omkostninger - hvis du sætter pengene i varer, vil de skulle aktiveres som varelager, dvs. ikke som et vareforbrug (omkostning).

Virksomhedsskatten for 2005 er nedsat til 28%, men gælder kun hvis du anvender en ordning, fx. virksomhedsordningen. Ellers er der tale om personlig indkomst.

AMP

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 05-11-05 05:33

Ok men hvis jeg køber et varelager for de penge som er tjent, så skal jeg vel ikke betale skat af dem, eller hvad?

Og så kan jeg jo sælge varelageret i det nye år, hvilket jo resulterer i at jeg slipper for skat, eller hvad?

Ivanovic