/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udluftning af bremser XM
Fra : copycatDK
Vist : 1243 gange
200 point
Dato : 28-10-05 14:25

Står og skal udluft bremser på en citroen XM fra 90. Men der sidder ingen skruer til udluftning foran?? Hvordan udlufter man sådan en fætter der???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 16:42

løft bagenden højt op på en donkraft så skal luften nok søge bagud.

Mærkeligt at der ikke skulle findes luftskruer i forenden.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-05 20:03

Er det noget du har prøvet, eller er det bare noget du mener,især når ndu ikke ved ar der ikke er luftskruer foran
MVH: Poul Erik

Kommentar
Fra : johnnylars

Dato : 29-10-05 11:07

Hej CopycatDK.

Jeg vil nok råde dig til at droppe det med at løfte bilens bagende.
Om så du stillede bilen på snuden vil luften ikke bevæge sig da det kører i et næsten lukket system.

En mulighed (Som desværre sviner meget) er at løsne bremserøret ved caliberen og udlufte den som en gammel dieselbil som er kørt tør. (Husk at beskytte dine hænder og bremseskiven mod kontakt med væsken.)
En hjælper skal bruges til manøvren.

Håber du får løst problemet ellers kan du bare skrive igen.

Hilsen Johnny

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-05 17:28

Selvfølgelig er det noget jeg har prøvet. Og hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre. Det er en selvfølge at det er i et lukket system, men for at få luften ud af bagenden kan i jo med fordel være 2 en der træder på pedalen og en ved luftskruen. Luk altid luftskruen når pedalen skal slippes ellers hives der bare luft med ind igen

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-10-05 18:17

Det er meget flot du siger du har prøvet det før. Og meget sjovt det undre dig der ikke er udlufnings foran når du nu har prøvet det før
Har ikke selv nogen bedre ide. Men det er afprøvet.

Hvis det er til nogen hjælp så kan jeg sige hele det hydrauliske system hænger sammen. Dvs.servo,bremser,sænke/løfte osv.

Accepteret svar
Fra : johnnylars

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-05 23:13

Hej CopycatDK.

Jeg tog lige en surftur for at finde en løsning på dit problem.
Prøv evt. at stille spørgsmålet i dette forum : http://www.citroen.nu/
Den er godt nok svensk men er befolket af "citroen-fanatikere"
Håber det kan løse dit problem.

Hilsen Johnny

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-10-05 13:58

Du kan udlufte på regulatoren, skru en halv omdrejning ud når motoren kører.
alimak

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-11-05 17:56

Hej.
Der er normalt ud-luft-skruer for på xm.
De er nok "bare" knækket af.
Ovennævnte udluftningsmetoder kan ikke bruges til citroën
med hydraulik.

Til Alimak.
Udluftskruen på ht.regulator bruges kun til at få ht.pumpen
udluftet, dermed trik på systemet.
/steen b.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 17-01-07 17:39

Tak for svaret johnnylars.

Sikkert en god side.. Fik aldrig løst problemet og ej heller min onkel som var ejeren. Den er nu død og begravet. Altså bilen...