/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk 220 Gb kun 32 Gb er synligt
Fra : Gin
Vist : 1198 gange
300 point
Dato : 24-10-05 17:38

Som følge af nedbrud af min computer, hvor jeg troede det var harddisken, der var kaput og derfor købte en ny 200 Gb Seagate harddisk, har jeg nu problemer med denne.
Jeg satte den i som den eneste efter nedbruddet af computeren (hvor det var en ustabil ram-kreds, der forårsagede nedbruddet) og fik lavet en partition på 32 Gb på den i NTFS ved hjælp af en ME-bootdiskette.

Nu kører jeg med min gamle harddisk på 160 Gb som primært drev med styresystemet lagt ind på den halve disk og filer på den anden halve. Den nye harddisk er så blevet drev E men udnytter altså kun de 32 Gb af de 200 der er totalt.

Jeg har prøvet at fjerne partitionen på 32 Gb ved at bruge en KILL- diskette uden resultat. Jeg har brugt ME-bootdiskettens fdisk's muligheder uden resultat. Jeg har prøvet på at lægge et udvidet drev ind uden resultat. Jeg har også forsøgt XP's indbyggede diskmanager uden resultat.....

Problemet for mig er, hvordan jeg får slettet drevet på 32 Gb og lagt andre partitioner ind og udnytter resten af harddisken. Jeg vil dele den op i 3 partitioner. Jeg kører med XP-home styresystem, har en pentium 4 med 3.0 GHz.

Det er jo kedeligt at have en helt ny harddisk, som man ikke kan udnytte til fulde.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-10-05 17:45

Du skal flytte jumper helt ind mod det brede kabel.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-10-05 17:50

Hejsa

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
sluk computeren og sæt din 200GB som master (primær 1) koble din 160 GB disk fra

boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie (AL INFO + DATA + PARTITIONER bliver slettet)

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

sluk computeren tilslut din 160Gb disk igen som primær disk og din 200 GB som enten slave
eller primær på ide kabel 2

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

brug så Xp's diskmanager til at oprette partitioner på din 200gb disk

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 24-10-05 19:58

ja det er helt klart din jumber der sidder forkert du kan aflæse på disken hvordan den skal siide alt efter om det er master eller slave

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-10-05 02:27

Er det PATA eller SATA diske ?
Start - Kontrolpanel - Administration . Computeradministration - Diskhåndtering
Her burde du kunne se dine harddiske og oprette/slette partitioner.
Hvis du skal oprette logiske drev, skal du først oprette en udvidet partition, hvorpå du så kan lægge dine logiske drev.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 25-10-05 15:40

Tak til dk for hans svar på mit spørgsmål. Du skriver alt meget klart og brugbart.
Jeg har nu gjort lige, som du har beskrevet det.
Resultatet er, at når jeg bagefter går ind i XP's diskhåndtering kan jeg se harddisken i diskhåndtering. Den figurerer ikke med noget bostav men som disk 1 (hvor min primære harddisk er 0 ved jeg) og har en sort ramme om, men størrelsen er stadigvæk 31,49 Gb uformateret.

Hvad gør jeg nu. Når jeg forsøger at bruge diskhåndteringen, kan jeg kun vælge ny partition og når jeg kommer ind i XP's hjælpeguide vises de 31,49 Gb og jeg kan ikke overstige dette tal.

Når du skriver XP's diskmanager, mener du vel den indbyggede diskhåndtering i XP?

Har du et bud på, hvad jeg så gør?

Til peet49 og cbsjanten: Min jumper står som den skal på min Masterdisk (som i øvrigt virker fortræffeligt).

Til Gambrinus: Begge mine harddiske er almindelige Ultra ATA harddiske, men diskhåndtering virker altså ikke på min slave disk - lader det til.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-10-05 16:18

i bios - kan du der se ALLE 200GB (204800) ?? hvis ikke så er din bios som ikke kan se din 200 gb disk
en evt. opgradering af din bios kan så (måske) løse problemet.

du skal ligeledes som minium have servicepack 1 installeret før XP kan se så store diske

Når du skriver XP's diskmanager, mener du vel den indbyggede diskhåndtering i XP? JA

"Den figurerer ikke med noget bostav men som disk 1"
Dette er korekt fordi der ikke er nogen partitioner på den, lige såsnart du kører guiden "formatere dette drev"
får den tildelt drevbokstav Husk at vælge NTFS og ikke FAT32, angiv ligeledes hvor stor den skal være angiver du f.eks 50GB vil resten være tomme og du kører så guiden igennem igen og opretter partition nr.2 og 3
og den første Harddisk (C:\) har nr. 0

og vær sikker på du har sat jumper korrekt enten som CS - master -slave og ikke fået sat den til "disk limit"
der skal også være et 80 leder "ide" kabel (det flade kabel) og ikke et af den gamle type 40 leder

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 25-10-05 21:56

Til peet49 og cbsjanten: Min jumper står som den skal på min Masterdisk (som i øvrigt virker fortræffeligt).

er det ikke den nye disk vi snakker om???
den på 200 som kun viser 32gb???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-10-05 22:13

du kan se her hvordan jumper skal sidde
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 26-10-05 08:59

Til dk
I BIOS kan jeg kun se harddisken som de ca. 32 Gb, men min primære disk på 160 Gb kan jeg se, så jeg vil tro, at den også ville kunne se den på 200 Gb. Min BIOS er fra 29.9.2003.
Jeg havde, da jeg startede spørgsmålet, kun Service Pack 1, som var på min XP system CD, men i går downloadede jeg Service Pack 2, som nu ligger installeret på computeren.
Min jumpertilstand skulle være korrekt for slavedisken, idet der slet ikke er sat nogen jumper på (ifølge Seagates brugsanvisning). Kablet er et 80 leder kabel og slavedisken sidder som nr. 2 på dette.
Den guide du taler om "formatere dette drev" har jeg slet ikke. Det eneste jeg kan vælge er "ny partition" og så stopper det i denne guide, idet jeg ikke kan vælge andet end de 32 Gb.
Jeg prøvede at lave en ny partition, men det er stadigvæk den samme 32 Gb partition, nu har den en lysegrøn ramme og der står den er fri.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-10-05 09:16

oki lidt forvirring, det er korrekt med "ny partition" vælg størrelse samt NTFS.

du har nu fundet fejlen.....din bios kan ikke styre diske over 160 GB derfor viser den kun 32GB
hvad hedder dit motherboard og nr ?? og hvilken bios version kører du med ??
(det står som regel med hvidt på selve motherbordet) bios version kan du se når du booter op
her står det lige før eller lige efter hvor der angives hvormeget ram der er. tryk på pause/break tasten
for at stoppe op.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 27-10-05 18:38

Min computer er en Lifetec (Medion) 8080 XL med motherboard MS 7012 produceret specielt til Medion af Microstar International. Min bios er en Phoenix version 6.00 PG SMBIOS/DMI version 2.30 med Eprom size 256 kb.
Jeg har forsøgt at finde en opgradering af min BIOS men uden held. Heller ikke på Medions side med opdateringer og drivere findes den.
I dag har jeg igen brugt dit første råd med aefdisk, hvor jeg også har skrevet unhidefat, men det er igen det samme. Der er stadigvæk et felt på 32 Gb, når jeg går ind i XP's disk håndtering.
I Cmos har jeg prøvet at sætte den på LBA, Large og AUTO efter tur uden held.

Det er jo også mærkeligt, at jeg ikke med fdisk kan slette hele disken og lægge en større partition ind, for her er det vel ikke BIOS der styrer, og den vil ikke lægge noget ind større end 32 Gb.
Det er vist noget af en "hård nød" dette her..... og lidt trættende.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-10-05 23:43

hvis din bios ikke kan se mere end 32gb, så vil XP heller ikke kunne se mere, medmindre der bliver installeret
en "overlay" på disken. overlay venter vi lige lidt med endnu

tag siden af på kabinettet så du kan se motherboardet, kig så efter noget som står med hvid skrift
står der andet end ms-7012 ??
f.eks noget i stil med ms-7012 rev. 1,1 eller msi ms-7012 rev. 1,1
med dette er der gode chancer for at finde dit motherboard......

kommando'en unhident gør at aefdisk kan se alle typer partitioner
unhidefat er altid synlig og vil automatisk bliver slettet sammen med delall

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-10-05 00:04

eller hvad hedder din computer mere end Medion ??

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-10-05 08:16

Jeg har nu ved hjælp af "SiSoftware Sandra", som du sikkert kender, kigget på oplysninger om computeren. Jeg kan nemlig overhovedet ikke se, hvad der står på motherboardet, idet der er en speciel ventilator, som er monteret på en måde, der overskygger.
Mainboard:
Manufacturer

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-10-05 08:24

Jeg har nu ved hjælp af "SiSoftware Sandra", som du sikkert kender, kigget på oplysninger om computeren. Jeg kan nemlig overhovedet ikke se, hvad der står på motherboardet, idet der er en speciel ventilator, som er monteret på en måde, der overskygger.
Mainboard:
Manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
MP Support 1 Processor
MPS version 1.40
Model MS-7012
System BIOS 09/29/2003-Springdale-G-6A79AM4DC-00
Chipset Intel 865/848 (Springdale)

System BIOS:
Manufacturer Phoenix Technologies, LTD
Version 6.00 PG
Plug & Play 1.00
SMBIOS/DMI 2.30
(EE)PROM Size 256 kB
Can be updated
Can be shadowed
Is Socketed
Supports Plug & Play
Supports ESCD
Supports Enhanced Disk Drive

Kan du få noget ud af dette???

Computeren hedder LIFETEC Model PC MT6 (det er Medion, et stort tysk firma,
der fabrikerer den).

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-10-05 08:43

Medion har en supportsite: http://www1.medion.com/dk/content.html

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-10-05 09:08

Det eneste de har af drivere eller opgraderinger, som er nyere og har interesse, er en busmaster driver, som jeg nu har downloadet og installeret, men det hjælper jo ikke. Der er ingen BIOS opgradering.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-10-05 09:14

Har du prøvet på den tyske side?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-10-05 09:24

Ja, jeg har prøvet både den danske, tyske og franske, idet jeg bor i Frankrig og har købt min computer her.
Et andet familiemedlem boende i Danmark har den samme computer, som han har købt i Danmark, men han har ikke haft problemet, idet han stadigvæk kører med sin 160 Gb harddisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-10-05 09:51

Du er sikker HD er iorden, havde en +10 300Gb maxtor i går, med nogenlunde samme fejl, den var defekt, har du kørt en dianostic på drevet med powermax eller lign.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-10-05 11:14
Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-10-05 15:32

Til peet49
Ja jeg er sikker på at harddisken er i orden - den er helt ny. Jeg har ikke kørt nogen diagnostic på drevet, men den 32 Gb del der er på den kan formateres og vises så i oversigten over drev. Der kan også lægges filer på det.

Til dk
Ja, det er et sådant motherboard. Det er dog en pentium 4 processor, 3,9 GHz, der sidder i mit motherboard.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-10-05 22:38

det er godtnok ikke nemt at finde noget til dit motherboard nogen steder men,

hent denne zip fil her
http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_list.php?kind=1

LiveUpdate.zip udpak og
installere LiveUpdate373.exe og se om det kan finde en opdatering til din bios.

"Online update BIOS/Driver/Firmware/Utility.
Live Monitor auto-detects and suggests the latest BIOS/Driver/Utilities information.
AP Version: 3.73 (2005/08/26)"

såfremt det er et MSI motherboard kan du kører programmet.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 29-10-05 09:10

Tak for dit store arbejde med at finde løsningen på mit problem.

Efter at have downloadet og kørt LiveUpdate, som kom med oplysning om min BIOS og efter at jeg med bævende hjerte havde trykket på deres upgraderingsknap, fik jeg fortalt at nu var min BIOS opdateret. Jeg gik ind på den liste man kunne klikke på for at se, om MS-7012 var understøttet - det var det ikke - det figurerede slet ikke på listen.

Jeg genstartede computeren og kørte mit Sandra program for at se, om der var kommet nye data om BIOS, men nej, der var intet sket, det var de samme tal....

Jeg gik på XP's diskhåndtering - også det samme - kan kun lave 32 Gb partition.
Jeg vil prøve at kontakte Medion i Danmark på mandag (hvis det ellers er muligt at komme igennem med mail eller telefon) og spørge dem, om den BIOS, der sidder i computeren, kan klare en så stor harddisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 09:14

Der findes software-big drive enabler, har du prøvet det?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 29-10-05 09:19

Nej, det aner jeg ikke hvad er eller hvor det findes????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 09:22
Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-10-05 10:32

takker
nu ligger det sådan, at du SKAL bruge det disk værktøj som hører til det mærke harddisken har
(du kan f.eks ikke bruge IBM's overlay til en saegate disk og omvendt)

se her
http://www.seagate.com/support/kb/disc/capacity/32_338/index.html

du skal have fat i Disk Manager, den skulle så gerne lægge et overlay på disken, som gør du kommer op på alle
200gb, selvom din bios kun kan se 32gb
hent det her http://www.seagate.com/support/disc/drivers/diskmanager_download.html

jeg vil anbefale at, du frakobler din 160gb disk men du bruger disk manager

en skam det "liveopdate" ikke funkede................så gad vide hvad medion har gjordt her...!!

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 29-10-05 17:08

Til dk
Jeg downloadede seagates diskmanager og koblede min 160 Gb harddisk fra og satte 200 Gb disken som master med korrekt jumper.
Da jeg brugte diskmanageren lavede den en partition på 137 Gb. Glad var jeg, men min glæde blev kort, for da jeg koblede 160 Gb harddisken på igen og gik ind i XP's diskhåndtering, var de 137 Gb igen skrumpet ind til 32 Gb.
Jeg har nu mailet til Medion i Danmark for at prøve at få svar på, om BIOS ikke understøtter harddiske over 160 Gb, men da jeg bor i Frankrig, kan det jo være, at de ikke vil svare mig.....

Til peet49
Det lader til, at "dk" mener, at jeg ikke kan bruge et Maxtor værktøj på en Seagate harddisk, men pænt af dig at foreslå det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-10-05 17:32

hvis de ikke vil svare dig opretter du bare en yahoo eller hotmail..........mulighederne er mange.

afventer spændt på om du hører noget fra medion...................

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 17:59

Jeg har brugt maxtors værktøjer til flere fabrikar uden problemer.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 30-10-05 15:09

For en gangs skyld var jeg heldig at få svar fra Medion allerede et par timer efter afsendelsen af mail til dem - endda på en lørdag.

Her er, hvad jeg blev rådet til:

"For at få din disk til at virke skal du gøre følgende:

Harddisken skal først Initialiseres af Windows. Herefter skal den formateres
før den virker.
Dette gøres således:

Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering.
Her ses Harddisken under Disk1. Højreklik på den og vælg Initialisér.
Herefter kan man se drevet under de andre drev i højre side. Her står den
som Ikke Allokeret.
Højreklik på drevet og vælg Ny partition. Herefter startes guiden Ny
Partition.
Først vælges 'Primær partition'. Herefter vælges drev bokstav. Nu vælges
filsystemtypen som skal stå til NTFS. Tilsidst formateres Harddisken.
Herefter kommer harddisken til syne i Denne Computer

For at opnå en større partition end 32gb gør da følgende:

Man skal indstille størrelsen på harddisken. Dette gøres således:
1. boot to the Disc Utility CD that came with your drive and select
"DiscWizard Starter Edition".
2. Once in DiscWizard Starter Edition select Utilities, then select Set Hard
Drive Size.
3. In the Recommended LBA type the same number as the Native Maximum LBA.
4. Check your system and see if it comes up correctly.

Jeg gik notorisk frem efter dette, men det virkede ikke med min Disc Utility CD, som jeg havde fået sammen med harddisken, idet "DiscWizard Starter" overhovedet ikke kom frem men blev sprunget over.

Jeg tænkte så, at nu måtte det briste eller bære, så jeg brugte den "Kill-diskette", som jeg havde brugt allerede én gang på harddisken. Den fik jeg til at slette det hele. Da den var færdig, gik jeg ind og kunne se, at harddiske stadigvæk figurerede, men den var ikke allokeret, og der var et adgang forbudt tegn.
Jeg havde i forvejen downloadet fra Seagates hjemmeside deres DiscWizard, og den lå på mit C-drev. Jeg tænkte, at det jo nok var en nyere udgave end den CD, der fulgte med harddisken, så jeg lavede en bootdiskette udgave derfra

Da jeg satte den til at boote op, kom der endelig DiscWizard Starter frem, og jeg kunne så følge dennes anvisninger til enden.

Endelig kom der resultat. Nu kan jeg se, når jeg går ind i diskhåndteringen på XP, at der er 2 partitioner - den ene, som har fået drev E betegnelsen er på de famøse 32 Gb. Den anden er ikke allokeret endnu, men er på 159 Gb.

Jeg går så ud fra, at det bare er at dele denne op i 2-3 partitioner og formatere dem på normal vis?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-10-05 15:33

Det kunne du alt have gjort i diskhåndtering, som vi andre gør. Men selvfølgelig kan du oprette partitioner der, og siden ekspresformatere fra windows.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 30-10-05 15:52

Til peet49
Øjensynlig har du ikke læst de ovenstående bulletiner, idet det tydeligt der fremgår, at jeg ikke kunne gøre det i diskhåndtering (hvorfor det ikke virkede, aner jeg ikke), idet der ikke kunne laves flere partitioner på harddisken, men nu, da jeg har fået resten af harddisken frem i højre felt i diskhåndtering kan jeg lave aprtitioner og formatere.
Hvis jeg havde kunne gøre det i diskhåndtering, havde jeg slet ikke behøvet at lægge mit spørgsmål ud på "kandu".....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-10-05 15:56

Joda og undskyld, har skam læst samtlige indlæg, men har aldrig været ude for, at diskhåndtering har svigtet, og jeg lever dog af, at reppe PCèr, hvordan man kommer til målet, er vel ligegyldig, bare skidtet virker, som man vil have det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-10-05 15:58

du burde også kunne slette E: på 32gb og oprette partitioner i den størelse som du selv vil have
passer maget godt med 159 + 32 = 191GB der bliver brugt ca 8gb til alkokering og partitoner

hvis det er dit cdrom drev som har drev d: kan du skubbe det ned så din(e) partitioner kommer først
D: E: F:

du deler bare op i den størelse som du selv vil have husk det skal være NTFS og ikke FAT32.
FAT32 kan ikke læse mere end 32GB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-10-05 16:04

Og, det var da noget af en overraskelse at du har fået svar fra medion her i weekenden, jeg troede ikke der kom
noget før mandag/tirsdag. Skrev de intet om din bios ??

der er vist en fejl i min staveplade
maget = meget

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 30-10-05 16:28

Til peet49
Godt ord igen. Du har jo prøvet at hjælpe på mit problem... og som du skriver, er det ligegyldigt om, hvordan man når til målet, når bare det virker.

Til dk
Tak for din store hjælp med de mange hints og links. Selv om det til slut var Medion, der fik løst problemet, må det alligevel være dig, der skal have points for spørgsmålet, idet jeg synes, at du har knoklet mest med at finde løsningen på problemet, for man kan vel ikke dele points op, så peet49 også får en del af dem?

Medion skrev ikke noget om min BIOS, men det er jo heller ikke nødvendigt at opgradere den, lader det til.

Hvorfor XP's diskhåndtering ikke har kunne lave partitioner på resten af disken fra starten af, må stå hen i det uvisse. Jeg har i hvert fald igennem år og dag opdaget, at man skal ikke tage noget for givet, når det drejer sig om edb eller elektronik.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 300 point
Dato : 30-10-05 16:48

man kan desværre ikke dele point op her på kandu................

det eneste mam kan gøre er at oprette en ny tråd med x antal point
evt. med en henvisning til denne tråd.

den her

"Jeg har i hvert fald igennem år og dag opdaget, at man skal ikke tage noget for givet, når det drejer sig om edb eller elektronik."

den lyder mig meget bekendt, og kan kun give dig ret.

det ville have rart om de kunne henvise til en side med bla. drivre og bios mv.

Godkendelse af svar
Fra : Gin

Dato : 30-10-05 17:27

Tak for svaret dk. Det har været en fornøjelse at få løst mit problem. For øjeblikket har jeg ikke flere problemer, men det kommer nok, og så lægger jeg igen spørgsmål på "kandu", som jeg er begejstret for eksisterer.