/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Augustenborg hertug datter
Fra : svendgiversen
Vist : 2885 gange
100 point
Dato : 23-10-05 09:56

Så har jeg igen været til rund fødselsdag, denne gang fik jeg Karen som borddame...
Hun påstod hun nedstammede fra Hertugen af Augusteborg,
der forførte hendes oldemor her i grænseegnen Slesvig?
Oldemoderen vist Kathrine Rohde, datter af Karen og Evald Schmidt??

Karen har ikke kunnet finde beviser på sin adelige herkomst, Kan I her i kandu???

Indtil jeg får nøjagtigere data fra Karen...
Hvem er (legale) efterkommere af de sidste Augustenborg hertuger?
Og er der anektoter om hertugernes evt. sidespring??
(forførelse af hertugdømmets unge piger), Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-10-05 11:21

Vat det ikke altid Hertugens ret at have den første nat med bruden, og så skulle man jo egentligt allerede have nogle data at gå ud fra.
MvH
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-10-05 11:30

Hertug Albert Af Augustenborg, født 26 feb 1869, død 27 apr 1931.
Han var ugift og slægten uddøde i 1931.
Bemærkning: Mandslinien uddød 1931.

Du skriver: Oldemoderen vist Kathrine Rohde, datter af Karen og Evald Schmidt??
Var Karen født Rohde ?
Mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-05 12:08

Godt set Ejvind, der er noget der ikke stemmer...
på min serviet står kun:
"
mor
Kathrine Rohde
Karen Schmidt??
Evald Schmidt??
Au?? S???
"
Det sidste kan jeg ikke læse...
men Karens mand fik min Email og de vil maile til mig; har ikke deres Email.. endnu.

Er den ugifte Herug Albert alligevel far?
Eller skal vi et led længere tilbage??
Var han bror til ham der blev dansk konge Frederik den ?
Og skal vi tilbage til deres mere produktive far??
Svend

Kommentar
Fra : bertillarsen

Dato : 23-10-05 12:15

Kære Svend!

Der var ingen Hertug af Augustenborg, der blev dansk konge, men derimod Struenses datter med Caroline Mathilde (Chr. 7.), der blev gift med Hertugen af Augustenborg - og deres datter blev Christian d. VIII.'s gemalinde, og dermed Danmarks Dronning.

hilsen
Bertil Larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-05 13:11

Undskyld...
jeg fik blandet disse to informationer sammen:
"
Som nævnt dør Frederik 7. i 1863 uden at efterlade sig arvinger. Dette benytter hertugen af Augustenborg til at udråbe sig til hertug Friedrich VIII af Schleswig-Holstein.
"
Christian 9. fødes den 8. april 1818 på Gottorp Slot som hertug Frederik Wilhelm af Glücksburg
Født 8. april 1818
Fødested Gottorp Slot
Død 29. januar 1906
Begravet Roskilde Domkirke
Regeret 1863-1906
Valgsprog Herren er min Hjælper
Far Friedrich Wilhelm Paul Leopold af Slesvig-Holsten-Sønderborg-Beck
Mor Prinsesse Louise Caroline
Ægtefælle Louise af Hessen-Kassel
"
Fundet her, Svend
http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_9.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-05 13:26

Der må jo være mindst 1 hertug mellem ham her og den sidste Albert:
>Christian Carl Frederik August, Hertug af Augustenborg, 1798-1869

Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-10-05 14:22

Hvis vi antager at din borddame, Karen, har været stort set jævnaldrende med det store flertal af slægtsforskere, nemlig mellem 50 og 70, så kan hendes oldemor vel være født omkring 1870-80. Ikke meget før, og det udelukker vel stort set en gammel Hertug der er død i 1869.
I øvrigt var Albert Af Augustenborg søn af Christian, Prins Af Hertugdømmet Slesvig-Holsten-Sønderborg-Augustenborg, og han var Haveinspektør paa Windsor, men indrømmet der kan være andre muligheder. De er blot døde før den nævnte ugifte Albert.
Eksempelvis Ernst Gynther II Af Augustenborg, som blev gift 2. august 1898 med Dorothea Af Sachsen-Coburg-Gotha (han havde 3 søstre, og mig bekendt ingen brødre)
Den ene af søstrene blev gift med "Der Kaiser" (Wilhelm II), den anden blev gift med Friedrich Ferdinand Af Glyksborg, og den tredie blev gift med Friedrich Leopold Af Preussen.

Måske du kan finde noget på
http://members.aol.com/eurostamm/danneskjold.html

eller lignende steder.

Bl.a. har William Addams Reitwiesner en artikel i "Oldenbourg article in L'Allemagne Dynastique" - men altså jeg kan ikke fransk, så... kik selv under O XXIII:14

MvH
Ejvind

Kommentar
Fra : Burman

Dato : 23-10-05 15:22

Hej Svend.
Struensees Datter hed Louise Augusta, født d. 7. juli 1771, (halvsøster til Frederik d. Sjette) konfirmeret d. 25. august 1785 og gift med Hertug Friedrich Christian af Augustneborg, kaldt Fritz havde to brdr. og en søster... brdr. hed Emil og Carl August og søstren hed Luischen. Emil var den kønneste af de tre brdr. og havde et meget livligt liv. Måske er Karen Rohde en efterkommer af Emil af Augustenborg.
Louise Augusta og Fritz fik tre børn, den første fødte, Caroline Amalie, den anden Christian August og den trejde (blev kaldt) Lillefritz.
Charlotte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-05 16:00

Fandt selv disse her:
"
4. Frederik Christian Hertug til AUGUSTENBORG. Born on Sep 28 1765 in Augustenborg Slot.. Frederik Christian died on Jun 14 1814; he was 48.

Frederik Christian married Louise Augusta PRINSESSE AF DANMARK.
They had the following children ...
i. Caroline Amalie AUGUSTENBORG (1796 - 1881)
2 ii. Christian Carl Frederik August AUGUSTENBORG, b.1798 (1798 - 1869)
iii.   Frederik Emil August AUGUSTENBORG (1800 - 1865)

2. Christian Carl Frederik August AUGUSTENBORG, b.1798. Born on Jul 19 1798 in København.. Christian Carl died on Mar 11 1869 in Primkenau / Schlesien.; he was 70.

Christian Carl married Louise Sophie DANNESKIOLD-SAMSØE.
They had one child ...
1   i. Frederik Christian Carl August AUGUSTENBORG, b.1831 (1831 - 1917)
http://www2.tribalpages.com/tribe/browse?userid=viking&view=63&pid=2531&rand=10896
"
Mon ikke Emil er for gammel?

Vi må vist afvente data fra Karen, der vist kun er omkring de 50 år,
men jeg er heller ikke sikker på det er hendes oldemor der fik et uægte barn...
Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-10-05 16:09

Hej Svendgiversen
Kender du denne adresse !!!
Jeg ved at han "samler" på adelige personer!!!!!
http://www.sadolins.com/genealogy/
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-05 16:33

tak modersvilje,

fandt via dette link bl.a. smukke Emil' s søn:
Frederik, Prins af Hertugdømmet Schleswig-Holstein-Sönderborg-Augustenborg, b. 1830
med mere passende alder?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-05 09:24

Så er der håb:
>hej svend mere info i morgen - jeg må lige printe ud og vise det til karen.
men vi forsinkes af at Karen ikke selv har Email...
Iøvrigt et par rettelser:
"
Cathrine Rohde med C
Karen Schmidt
Ewald Schmidt med w
og vist Augustenborg sogn?
"
Mon vi finder nogen af de nævnte der?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-05 09:36

Rettelse Rettelse:
Ikke Cathrine Rohde men Cathrine Bonde
og uvist (utydeligt) om Evald/Ewald er med v eller w...

Selv kan jeg ikke finde nogen med disse navne i Augustenborg sogn,
men området var jo vel også tysk på Karens oldemors tid? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-05 11:48

Det eneste ord jeg er sikker på er Karen Schmidt, mon den sidste her er Cathrines mor?
Ikke let med informationer fra den periode i Sønderjylland, Svend
"
soenderborg, Als Sønder, Notmark, Dorf Nottmarkholz, , Kathenstelle Fährhaus, 4, FT-1845
John Fowler, 37 , Gift, , Fahrpächter, England
Augusta Caroline, 33 , Gift, , dessen Ehefrau, Augustenburg
Henriette Fowler, 7 , Ugift, , ihre Kinder, Augustenburg
Mary Fowler, 5 , Ugift, , ihre Kinder, Augustenburg
Sophus Fowler, 3 , Ugift, , ihre Kinder, Augustenburg
Augusta Fowler, 2 , Ugift, , ihre Kinder, Nottmkholz
John Fowler, 1 , Ugift, , ihre Kinder, Nottmkholz
Jacob Peter Jepsen, 35 , Gift, , Dientsläute, Nottmkholz
Christian Nielsen, 45 , Gift, , Dientsläute, Norburg
Andreas Jensen Dam, 28 , Ugift, , Dientsläute, Gramm A. Apenrade
Nicolai Hansen Hoeg, 35 , Ugift, , Dientsläute, Mohrbeck A. Apenrade
Andreas Petersen, 50 , Ugift, , Dientsläute, Horne A. Svendborg
Jacob Peter Jessen, 17 , Ugift, , Dientsläute, Nottmkholz
Andreas Christensen, 46 , Gift, , Dientsläute, Atzerballig
Karen Schmidt, 24 , Ugift, , Dientsläute, Atzerbholz
"

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-10-05 14:26

(Tipoldemor) Karen Schmidt, 24 , Ugift, , Dientsläute, Atzerbholz - det er sparsomt, men må vel betyde Tjenestepige, født ca. 1821 i Asserballeskov.

Henset til naturligt forekommende fertilitetsproblemer når kvinder bliver ældre end ca. 40-45 år, og Hertugens fortrinsvise efterspørgsel efter yngre kvinder, så skal datteren mest sandsynligt være født senest omkring 1850-60. Hvilket heller ikke er helt umuligt.

En barnebarn kan være født omkring 1890-1900, og et oldebarn omkring 1930-1940. Normalt regner man gennemsnitligt 30 år til en generation (gennemsnitligt !!), hvilket kan dække over hvad som helst mellem 15 og 45, men når vi nærmer os de 45, så falder sandsynligheden hvis der er tale om kvinder, hvorimod mænd ofte har været ældre end deres hustruer og da svinger alderen oftere mellem ca. 25 og ca. 55. Altså indtil gennemsnitligt ca. 40 år. Jeg har set større udsving.

Hvis vi derfor forudsætter at "din" Karen er født ca. 1955, hendes far ca. 1915, hendes farfar ca. 1875, så kan hendes oldemor godt være født ca. 1845, og dermed ovennævnte Karen Schmidt (tipoldemor) ca. 1821 og Hertugeligt forført i en ung alder.

Vi skal herefter "se" på en hertug født senest omkring ca. 1820. Så lad os det.
MvH
Ejvind (Varla)

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-05 14:50

Hertug af Slesvig-Holsten-Sønderborg-Augustenborg 1814-1848, Christian August Af Augustenborg, født 19 jul 1798, død 11 mar 1869 i Primkenau, Schlesien, gift 18 sep 1820 med Louise Sophie Comtesse Af Danneskiold-Samsøe (søsteren blev gift med broderen, Frederik Emil). Han har adskillige børn

Prins af Nør, Frederik Emil Af Augustenborg, født 23 aug 1800, død 4 jul 1865 i Beirut var gift 2 gange med hhv. 17 sep 1829 Henriette Comtesse Af Danneskiold-Samsøe, og 3 nov 1864 Marie Esther Lee fra New York.
Ses ikke at have børn, hverken i 1. eller i 2. ægteskab.

Christian August havde mindst 7 børn, deriblandt sønnerne, Frederik VIII Af Augustenborg, og Christian, Prins Af Hertugdømmet Slesvig-Holsten-Sønderborg-Augustenborg.

Førstnævnte født 1829, blev 1856 gift med en tysk prinsesse, og sidstnævnte, født 1831, blev engelsk gift i 1866, og blev Haveinspektør paa Windsor. De er formentligt udelukkede pga. ung alder. Uden at kende mere til oldemors fødselsdata vil jeg dog ikke gætte yderligere.

Der var sådan set en tidligere født broder, Alexander, men han døde 2 år gammel, og pigerne har løseligt anslået været i klart overtal i flere generationer i Augustenborg'erne.

Jeg har endt dig en lille oversigt på 8 sider over en del Augustenborg'ere og deres efterkommere. Jeg vil gerne tro der kan være flere efterkommere, men jeg kender dem ikke, og hører derfor meget gerne om "sidespring".
MvH
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-05 22:25

Tak Ejvind, også for det tilsendte,
det indeholder jo ingen legale Bonde eller Schmidt efterkommere efter hertugerne,

Håber snart at få flere detaljer fra Karen Madsen Sørensen Bonde Schmidt...
hilsen Svend, der blev våd i dag på golfbanen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-06 16:36

Tak for svaret Varla.