/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvordan pokker kan man lade de el tandbø~
Fra : Pete.Sinner
Vist : 647 gange
50 point
Dato : 19-10-05 17:11

Hvordan pokker kan man lade de el tandbørster op og lady shavere der står på en lille plast dub på laderen…hvordan virker det??? og der er ikke noget metal i den ene eller anden ende … jeg har holdt en magnet på , og der er ikke nogen modstand eller tiltrækning…
Faktum er at de bliver ladet op men hvordan… plast kan jo ikke lede strøm.!!!

Send venligst kun svar hvis du har en ide eller ved hvordan…
Mvh peter

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 19-10-05 17:27

Induktion.....

Hvis man holder to spoler op mod hinanden (som i en transformator) - så overfører du effekten til spolen i tandbørsten. Et lille enretterkredsløb omformer vekselspændingen til jævnspænding, der så oplagres i det indbyddede genopladelige batteri. Noget indbygget elektronik "klipper" forbindelsen for at undgå overladning...

/berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 17:28

Peter. Det at der ikke er noget magnetisk, har jo intet at gøre med strømføring! Der sidder nogle små poler af kobber eller lign. på såvel laderen som på shaveren/tandbørsten og det er derigennem ladningen foregår. Hilsen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-05 17:35

arne.....der er netop IKKE noget metal i hverken den ene eller anden ende....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 17:46

Nej det kan jeg godt se nu, sorry. Så er det ren induktion. Men det er da heller ikke noget større mysterium.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-05 17:50

Peter - du kan berige dig selv med lidt læsning her:
http://www.mpoweruk.com/chargers.htm

- rul ned til "Inductive charging"

hvorfra jeg citerer:
Citat
A low power example is the electric toothbrush. The toothbrush and the charging base form the two-part transformer, with the primary induction coil contained in the base and the secondary induction coil and the electronics contained in the toothbrush. When the toothbrush is placed into the base, the complete transformer is created and the induced current in the secondary coil charges the battery. In use, the appliance is completely separated from the mains power and since the battery unit is contained in a sealed compartment the toothbrush can be safely immersed in water.

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-10-05 17:51

induktion / trafo-princippet - ligesom for eks en pacemaker - eller en induktionsovn. Den lades op selvom den ikke har nogen kontrapunkter.

( metallet/kobberet - kan/er skjult så du ikke kan se det pga plast - ligesom en pacemaker er indopereret.)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-10-05 19:01

Se, der fik du også lært noget Arne.
Husk nu at oprette et spørgsmål, så Berpox også kan få point for sin hjælp til dig.
Gambrinus
(Strømekspert og vejleder med overspænding)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-05 19:30

Gambrinus -> Kom med dine egne guldkorn eller lær at holde din mund din dumme brokrøv.

Godkendelse af svar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 19-10-05 19:38

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-05 19:50

Velbekomme Peter

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-10-05 20:28

Arne -> Der er da vist noget, du har misforstået.
Det var da venligt ment.
Spørgsmålet var besvaret korrekt, før du igen udtalte
dig bedrevidende, om noget du ikke har forstand på.
Gambrinus