/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Scientology
Fra : Carg
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 18-10-05 14:13

Er blevet lidt nysgerrig...nogen der kan forklare, sådan lidt pædagogisk, hvad scientology går ud på?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-10-05 14:33

Det er beskrevet som værende "religionen" hvor du køber dig fattig i kurser og litteratur, fornægter din familie, og aldrig giver slip på dig om så de skal hjernevaske dig"
Der er folk der siger at det er folk uden hjerner der lader sig indrulérer og som sådan ikke kan hjernevaskes.
Personligt tror jeg at sekten tager sig af folk med komplekser, folk der ikke har selvværd nok til at "klare" sig selv, da de giver dig en skål mad for din 10 - 12 timers arbejdsindsats, samtidigt at du kommer til at være "med i gruppen" og derfor vil du ikke føle dig alene.
Mennesket er frit, og som sådant må det gøre med sit liv som det vil, men at bringe andre ulykke er der ingen der må, og dog der er én der må "Din Gud" og Gud er ikke et menneske der skal have hjælp til sine gerninger, "Din Gud" kan selv!! også uden fanatismens hjælp.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 18-10-05 17:37

Søg hos dialogcentret i århus

http://www.dci.dk/

du skriver blot scientology i søgefeltet og så er der mange artikler man kan blive klogere af.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-05 17:50

Ikke særlig pædagogisk:

Men Scientology er noget man bør gå langt uden om, såfremt man vil bestemme over sit eget liv, sine egne tanker, sine egne penge o.s.v. o.s.v.

Først inde der......næsten umuligt at slippe derfra......hvis altså man er en af dem, der ikke så let lader sig hjernevaske og derfor stadig har lidt vurderingsevne og selvstændig tankekraft tilbage.

mvh dova

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 18-10-05 19:17

Jeg ved at de gør brug af en masse psykologiske principper, men ved ikke præcist, hvad de går ud på. Skuespilleren Tom Cruise er jo en kendt scientolog. Jeg læste for nylig et sted, at han nægter at spille roller, hvor han skal fremstå som en "elendig" eller "taberagtig" person, da man indenfor Scientology åbenbart ikke mener, at man bør identificere sig med karakterer af den slags.
Jeg ved til gengæld, at Scientology har nogle meget effektive programmer for stofmisbrugere og alkoholikere. Det var omtalt i nyhederne for flere år siden og der blev beskrevet, hvordan netop disse programmer var ualmindeligt vellykked sammenlignet med andre af slagsen på verdensplan.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 18-10-05 19:19

De har også et uddannelsessystem, hvor man kan stige i graderne ligesom indenfor militæret. Rent faktisk har de også en flåde! Meget mystisk.
Men mennesker med en svag identitetsfølelse kan nok nemt blive tiltrukket af sådan et system, fordi du kan arbejde dig til den identitet, du tilsyneladende ikke selv kan skabe dig. Groft sagt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-05 20:37

Scientology er lig med hjernevask.
Det har intet med religion at gøre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-10-05 11:18

PENGE !!!!
(Til ham der Hobbart. Er det ikke det han hedder ?)

Min søster meldte sig til et danskkursus, som absolut ikke skiltede med, at det i virkeligheden var Scientology der stod bag.
Det tog et halvt -> et helt år, at få dem gjort klart, at hun ønskede at slippe for deres ubehagelige headhunting.
Det krævede en advokat, at få dem til at holde snuden for sig selv.
Gambrinus

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-10-05 10:43

Ved ikke så meget om sekten, men arbejdede engang i et firma, som var ejet af tre medlemmer...og mottoet i alt hvad fiirmaet og disse mennesker gjorde var: Kill or get killed. Det lyder jo lidt af rendyrket darwinisme.

Accepteret svar
Fra : mrjones

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-06 09:13

Fra et exmedlem af scientology, været der 25 år.

Hvis Scientology teknikkerne bliver anvendt rigtigt og man ikke er presset til at benytte den, eller skal betale formuer, som man ikke har råd til osv. Så er scientology er en samling af teknikker hvorved man kan løfte sin bevidsthed, dvs. blive mere vågen rent spitituelt, mindre rodet i hovedet. Man kommer mere i nutid, og opleve opgivelserne mere intenst. Har man specielle problemer med feks. generthed, angst, studie, konsentration m.m kan disse afhjælpes. Dette gøres gennem en terapi hvor man går tilbage og finder hændelser (måske fra andre liv) som har påvirket en negativt, her bruger man et e-meter - dette kan guide en i den rigtigt retning. Man studerer også bøgerne og laver mange øvelser - bla. nogle effektive øvelser i kommunikation. Højere oppe findes der nogle niveauer der hedder OT niveauer, her bliver det hele noget scienfiction agtigt, hvad det er rigtigt eller ikke rigtigt her, kan jeg ikke rådgive om. Den del jeg har deltaget i op til stadiet Clear har været meget forståeligt og ikke specielt underligt.

Jeg personligt studerer nu Scientology uden for Scientology kirken - fordi Kirken gennem tiden har fået storhedsvandvid mildt sagt, mange Scientologer inde i kirken er dybt fanatiske, de må ikke tale kritisk om kirken og slet ikke læse noget negativt på nettet. Jeg betragter det også som en slags hjernevask, når man bliver så ensporet. Yderligere så koster en times terapi i kirken mellen 2400 og 6000 kr. hvilket vidner om hvor galt det står til. I øvrigt så behandler ledelsen de medarbejdere som ikke lige producerer nok, som det rene lort - mange skrækhistorier om dette på nettet.

Heldigvis der er mange grupper udenfo,r som har lært af dette og bare benytter sig af teknikkerne uden at opfører som rene idioter, så med tiden tror jeg denne "Kirke" vil grave sin egen grav.

Om Hubbard, en meget klog fætter og samtdig kunne virke ret mærkelig, men sådan plejer det at være.

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 16-04-06 23:06

Tak for svaret mrjones.