/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alfa Romeo 156 1.6 Godt køb? For dyr i d~
Fra : Tobster
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 18-10-05 09:28

Jeg går rundt og påtænker mig at skulla have ny bil... Har overvejet Audi A3, A4 og Alfa 156. Men er lidt forelsket i sådan en sort eller rød 156'er.
Det skal ikke være noget vildtm for jeg er ingen racerkører, så en 1,6 vil være fint. Dertil kommer også at jeg tror det er den eneste motor jeg har råd til at forsikre. Jeg er 25. Har haft bil siden 2000, men først fået den forsikret i mit eget navn her for ½ år siden.

Mine spm er så:

* Kan jeg godt glemme at få forsikret sådan én til en rimelig pris? (max! 14.000,- incl. kasko) Påtænker at høre hos Rasmussen Assurance, PrivatSikring og FDM Forsikring.

* Jeg har ikke den store løn, så jeg har ikke råd til at bruge flere tusinde hver anden måned på reparationer. Har jo hørt skrækhistorierne om Alfa'er der holder meget på værksted.

* Hvilke årgange/modeller skal man gå efter af 156'eren? Er det sådan at man skal holde sig fra alt op til 2000 f.eks.?

* Jeg vil helst ikke ud og bruge mere end kr. 130.000,- på én. Kan man få noget ordentligt til de penge? Den må selvfølgelig ikke have for mange km. på bagen, da jeg ikke har råd til en masse reparationer og ikke selv har nogen form for mekaniske egenskaber... Jeg skal have en bil der bare virker.

* Selvfølgelig skal man passe på sin bil, men har hørt folk sige at der konstant skal kæles for en Alfa og tjekkes bl.a. olie. Hvor meget skal man være "efter" den?

* Hvor er de typiske svage steder på 156'eren?

* Hvad med reservedelspriserne?

* Igen: jer er ikke verdens rigeste mand, så mange af mine spm handler jo om penge. Det er jo ikek noget ved at have en fed bil, hvis man må droppe alt andet...

Tusind tak til alle jer der tager sig tid til at læse dette indlæg og svare på det... Ser frem til ærlige og brugbare svar...

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 09:57

Ang forsikring kan du prøve at beregne den her hos tryg og gf. Men tror nu sådan en Alfa er dyr at forsikre da den jo nok ikke betragtes som bedsteforældrebil uanset motorstørrelse! Fed bil forøvrigt men du skal nok ikke regne med noget nyere end 2000 til 130000 kr hos en forhandler kan jeg se inde på www.bilbasen.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 09:58

Gå ind under Forsikring på bilbasen.dk hvis du vil beregne din forsikring!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:46

alfaen er absolut en kanon dyt - men reservedele er megadyre !!!

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-05 13:18

En "rigtig" Alfa'er har jo boxermotor.
Men kræver selvfølgelig ubetinget kærlighed, fra den heldige person
der bliver udvalgt og får lov, til at sætte sig bag rattet.
(Kærlighed gør blind)
Såååå.... Jeg har ikke så meget forstand på de nye
Jeg synes dog lige, jeg vil lægge dette link :
http://www.alfaklub.dk/

"Den Røde Baronesse" (Alfa Romeo Sprint Veloce 1.5 1983) er selv i GF-Forsikring.
Men Alfa-klubben har vist nogle aftaler med andre selskaber.
Der er i hvert fald råd og moralsk opbakning at hente.
Gambrinus
Husk for gud skyld, at en Alfa skal være rød !
Her på Als køre der gud hjælpe mig en LYSEBLÅ rundt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 16:43

Jep boxer, men den twinspark har nu noget af det samme! Mums!!! BMW go home! Hvis du køber en Alfa så er du hooked for life! Skide være med interiøret rasler det er bare den der enorm fede formel 1 fornemmelse du får når du kører gennem et sving og bagakslen wopler og så du finder ud af du bare kan køre dobbelt så hurtigt igennem svinget! Jeg har fulgt en Honda cbx motorcycle til dørs i en Alfa Guiletta 1600! Du skal op i Ferrari eller Porsche (de nye) for at få bedre vejbeliggenhed! Viva Italia!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 16:47

Sorry lod mig rive med af Gambrinus! Men Alfa er ikke en bil det er en livsstil, så uanset den har noget dårligt Fiat over sig så vil du aldrig fortryde at du købte en!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 16:57

Og her er en Alfa! http://www.classicdriver.com/upload/images/_uk/11769/img01pop.jpg
Kørte engang stille og roligt af motorvejen mod syd fra ålborg! Blev først overhalet af den her
http://www.seriouswheels.com/pics-1970-1979/1976-Alfa-Romeo-Alfetta-GTV-red-fa-lr.jpg
i min guiletta! http://www.cuorialfisti.com/MATERIALE/Materiale%20Storia/Giulietta%20(1977).JPG
Og så af den førnævne Montreal! Og så blev motorvejen åbnet i ydersporet!

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 18-10-05 17:00

Har hørt at alfa`s svage side er rust, men helt sikkert en fed bil

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 17:03

Nah det var Alfa Sud modellen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 17:05

Tror det var den itlienske mafia der krævede at Alfa lavede en bilfabrik i Sicilian, men alle vd jo at ægte Alfa'er laves i Milano

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 17:06

Men kabinefinishen kan blive bedre i Alfa! Men what the fuck! Fordi elvinduet ikke virker kan bilen jo godt køre!

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 18-10-05 17:19

tedd-Ja den italienske mafia var ikke noget at spøge med, alfafabrikken har sikkert fået et tilbud de ikke kunne/tør sige nej til, for ellers.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 17:23

Så en udsendelse på Discovery Channel om det! Så vidt jeg husker! Det kan osse have været Vatikanet! Et eller andet var lidt lusket!

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 18-10-05 17:34

Hey Back to da point....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-05 17:36

Yeah! Sorry! Spørg Gambrinus om alt det der Alfa! Han er Alfa han

Kommentar
Fra : Den_Roede_Baronesse

Dato : 18-10-05 18:16

Tak Tedd
Det er nu kun om de gamle med boxer.
Der er krig på kniven !. Med boxer / uden boxer.
Man behøver aldrig at lave rust på en Sud.
Det kommer af sig selv ! ;-D

Jeg er faktisk i tvivl, om Den Røde Baronnesses pigenavn er
Alfasud Sprint Veloce eller Alfa Sprint Veloce.
I har fået med, at hun lige er kommet igennem syn med pil opad. Ik’ ?
Hun er jo også koldgalvniseret. Nul rust !

På et tidspunkt blev Sud navnet skrottet (Sammen med de fleste af bilerne) fordi det havde fået et dårligt ry med alt det rust.

De blev lavet i Syditalien af noget genbrugsjern et eller andet, af landarbejdere der blev slæbt ind på fabrikken. En af genistregerne var, at vangerne blev fyldt op af skum for lyddæmpning. Skummet sugede vand og man kan ikke sprøjte noget rustbeskyttelse ind, for der sidder skummet.

Bortset fra det er der ikke gået på kompromis med noget med hensyn til køreegenskaberne. De har negativ camper, boxermotoren giver bilen et meget lavt tyngdepunkt. Ingen af bagsæderne kan lægges ned, da ændringerne i karosseriet vil gå ud over køreegenskaberne. (Der er dog hul igennem ved midterarmlænet, så skiene kan komme med) De forreste skiver (Der er selvfølgelig 4) sidder inde på gearkassen, for at få så lidt uaffjedret vægt som muligt. Der er altid en eller anden rød lampe, der lyser, for at man ikke skal være bange for at fyre til den. Ja man kan blive ved.

Det var da en sjov motorhjelm den har, den der er på Tedd' link
http://www.seriouswheels.com/pics-1970-1979/1976-Alfa-Romeo-Alfetta-GTV-red-fa-lr.jpg
Hvem har en side hvor jeg kan uploade et billede af Den Røde Baronesse ?

Gambrinus
Ups der fik jeg snakket mig varm.

Kommentar
Fra : Den_Roede_Baronesse

Dato : 18-10-05 18:29

Her er hun :
http://www.fotokritik.dk/ Den Røde Baronesse 01
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-10-05 18:42

Hov... Der var en side med mere plads.
http://peecee.dk/view.php?id=17859
Gambrinus
>Tobster
Undskyld jeg bruger dín tråd Z-)

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 28-11-05 09:53

Ja, nu har jeg jo så været den lykkelige ejer af en sølvgrå ALfa 156 siden 02/11/2005 og har ikke fortrudt det...

Se den her:
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=42590
http://www.tobster.dk/InvisionPowerBoard204/index.php?showtopic=41

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-11-05 10:52

FOR SA... DEN SER GODT UD !
Tillykke !
Husk nu at hilse på os "gamle".
Gambrinus

Kommentar
Fra : morpheus-one

Dato : 22-01-06 09:44

her et et indlæg jeg har lavet på alfa-klubben.........

http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3072

alle biler ruster og ingen går fri men satdig en kedelig historie..især for ejeren ikke..

mvh

morpheus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-01-06 09:56

FY FOR EN BANKEBÆ !
Man bli'r helt glad for at ha' en ældre årgang, hvor rusten ikke lader sig skjule SÅ nemt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 08-08-06 00:03

Alfa'en lever stadig og der er da også modificeret lidt på den hen ad vejen...
Men ikke for meget - det skal gøres stilfuldt...

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=42590
http://www.tobster.dk/InvisionPowerBoard204/index.php?showtopic=41