/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
lumatron surround
Fra : notatoy
Vist : 2353 gange
300 point
Dato : 15-10-05 15:40

Jeg har et lumatron dvd/surround anlæg, der aldrig har virket korrekt. Nu vil jeg gerne have det til at fungere, men har smidt installationsanvisningen væk.Måske er højtalerne forbundet forket.

Den skal tilsluttes en technics forstærker. Hvor kan jeg finde en vejledning på nettet? Eller hvem kan forklare hvodan det skal tilsluttes?

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 15-10-05 18:00

Hej.
Hvorfor tilslutte en ekstra forstærker? (Der er vel 5-kanalforstærker i dit anlæg, ikke?)
Hvilken model er det?
Og hvordan har dit mislykkede forsøg ytret sig? (Kunne være, at du ikke har sat den til 5-kanaler i opsætningen).
VH
Leif

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 16-10-05 11:23

Hej,

Prøv gå ind din søgemaskine "Google" eller hvad du nu bruger, indtast model nr. på det produkt du ønsker manual på.
Jeg har prøvet at finde Lumatron's hjemmeside, men det var ikke lige til, måske er det et no name brand.
Ellers kan du spørge hos FDB (Brugsen) da det så vidt jeg ved er deres produkt.

Men som Leif skriver "Hvorfor tilslutte en ekstra forstærker? (Der er vel 5-kanalforstærker i dit anlæg, ikke?)"
Er det fordi der ikke er blæs nok på Lumatron'en?

Mht. tilslutning kan dette foregå på flere måder afhængig af muligheder på DVD afspilleren og din Technics forstærker.

Det bedste resultat får du ved at benytte den digitale signalkilde hvis dette findes på begge enheder, de hedder enten Optical-, SPDIF el. digital output på DVD, på din Technics hedder det det samme bare "Input" i stedet for output.

Optical: Kræver at du har et optisk fiberkabel til at forbinde de to enheder.
SPDIF/Digital: Kræver at du har et Coax kabel.
Begge disse muligheder giver det bedste lydbillede.

Begge kan købet hos radioforretninger.

Hvis din Lumatron DVD har indbygget 5.1 dekoder, og din Technics har 5.1 indgang kan du også benytte disse stik som benævnes:
Front left, front right, rear left, rear right, center og subwoofer.
Her skal du bruge 3 stk. stereo phono/phono kabler.

Den sidste mulighed er at din DVD kun har stereo out og at din Technics har indbygget dekoder, så kan du bruge den "almindelige" stereo tilslutning (Line out/Line in), men denne mulighed giver det ringeste udbytte p.g.a. at det digitale signal er blevet konverteret til analogt.

Jeg håber du kan bruge svaret.