/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Uret og sommertid
Fra : classic26
Vist : 776 gange
200 point
Dato : 12-10-05 15:15

[hør]
ER der nogen der på en let forståelig og nem måde kan forklare urenes gang frem og tilbage i dette kaos, så det er til at huske?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-05 15:18

Der er jo den lille huskeregel med havemøblerne:

Du sætter havemøblerne FREM om foråret - ligesom uret
Du sætter havemøblerne TILBAGE om efteråret - ligesom uret...

Jeg husker det på denne måde - var ellers også godt forvirret

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-10-05 15:20

Når dagslyset tiltager skal uret frem, og mærkeligt nok skal uret tilbage når lyset forsvinder/går tilbage!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 12-10-05 15:22

classic26, det er en joke ik'?? jeg mener nu har der været jeg ved ikke hvor mange opfindsomme tip igår og idag så selv jeg ikke kan glemme hvordan det er

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-10-05 15:24

Det er meget nemmere, at stille uret en gang for alle.
Man skal så bare vælge, om man vil komme for sent på arbejde om sommeren,
eller for tidligt på arbejde om vinteren.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 15:26

Vi er ved at være TILBAGE ved den normale tid igen
Næste år kommer du FREM til sommertiden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-10-05 15:29

Du kan jo også checke med dit ur i Windows.
Det stiller sig selv. ( Hvis du altså ikke har slået det fra )
Gambrinus

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-10-05 15:33

Jeg skulle lige til at sige det, men Gambrinus tog ordene fra mig.

Hvorfor bruge så meget krudt på at huske hvordan man stiller urene, hvem er egentlig oppe kl. 3 når de skal stilles ?? Hvis man ikke er ude og drikke hatten af, men hva så glemmer man det alligevel.

Bruge uret far computeren eller endnu mere sikkert tag lige et kig på tekst TV, de fleste moderne mobil telefoner skifter også selv tiden rundt, eller RDS uret i din bil.

Så glem alt om solens forskydning i forhold til solen, og månes bane om jorden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-05 16:08

Vi sætter uret til at vække kl. 3:00
Men da vi jo skal stille uret til en time før kl. 3:00 - sætter vi det til at vække kl. 2:00 , da man jo ikke kan stille tiden tilbage.
Vi er ret hurtige for alle urene skulle gerne gå ens.
Det lyder nemlig ikke godt hvis de er ude af trit......tik.tak.tak.tik.tik.tik.tak,tik.tik.
vi stiller også fjernsynet tilbage, efter vi har hafte det med rundt og stille ure efter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-05 16:45

Hvad med i stedet, at opfordre politikerne til at afskaffe den åndssvage regel.

Jeg har altid syntes, at det var åndssvagt, på den måde at sætte sig til herre over tidsregningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-10-05 16:58

De s---- politikere skal sgu' ikke have lov til at bestemme mere end de gør
Gå på pension og glem alt om de ure

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-10-05 17:32

Jeg forstår ikke modviljen over for det med sommertiden. Som vi alle ved har vi utrolig godt af sollys eller lys i det hele taget, så det er da en god måde at forhindre den så småt begyndende vinterdepression .
For mig betyder det intet. Jeg vænner mig lyn hurtigt til det, så bare bliv ved.

Og skål for de lyse timer (og held og lykke med landskampen).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-05 17:34

Fik vi ikke mest indført sommertiden, fordi vore nabolande havde det, så for ikke at skabe for mange problemer med tog mm, så fulgte vi trop??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-05 19:25

Det værste ved denne skiften rundt synes jeg er de stakkels dyr, der tror de kan gå i fred i morgenstunden - og så fra den ene dag til den anden, kommer myldretiden lige midt den fredelige morgen... et væld af dyr bliver kørt ned i denne periode...

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-10-05 21:13

Dova:

Hvad med i stedet, at opfordre politikerne til at afskaffe den åndssvage regel.

Altså, det er skam en udmærket måde, at få en ekstra lys time om sommeren, det er jo derfor sommertiden er

lavet,

De første år der blev gjort forsøg med det i Europa, var omkring den 1 Verdenskrig, men da gik der helt kuk i det.

De forskellige lande brugte forskellige tidsforskydninger, og så vidt jeg husker var Englænderne rigtig dygtige,
de havde 4 timer, som tiden blev rykket. Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-05 23:25

Jeg synes da, at vintertiden skulle sættes yderligere 1 time frem i forhold til den nuværende sommertid....

Det ville give flere lyse timer om eftermiddagen i en i forvejen mørk årstid - og så kan man vente med at tage kælken ind en hel time!

Om morgenen er det komplet ligegyldigt....det er jo mørkt alligevel når man skal på arbejde....

mvh berpox

Ellers - så tilslutter jeg mig vaxen's første huskeregel....den bruger jeg selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-05 01:28

Så får I da lige den allerbedste regel.....

URENE SKAL ALTID STILLES MOD SOMMEREN I DET ÅR VI NU ER I.

Altså forår frem - efterår tilbage.......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-10-05 04:59

Ka' vi så ik' lige så godt stille det 5 - 6 år tilbage, nu vi er igang ?
Jeg mener, jo ældre vi bli'r, des hurtigere går tiden.
Jeg har store problemer med, at få nået alt det jeg gerne vil.
Specielt kvinderne, tror jeg, vil støtte dette forslag.
Der er mange ting, hvor det ville være rart med lidt ekstra tid,
til at tænke sig om en ekstra gang.
Ikke mindst vore politikere kunne ha' brug for det.
HVA' FAN' JAVER DET SÅR'N FOR ?
Gambrinus
Nytårsaften år 2000 var vist lidt af en fest.
Jeg husker i hvert til fald ikke ret meget fra den aften.

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 13-10-05 10:11

Tak for svaret Nordsted1, og du havde ret,,,,,det vil så sige uret skal stilles frem nu om lidt!!!
.
SORRY, jeg kunne ikke dy mig da der nærmest kun var indlæg om sommertid og stillen ure i går men tak for de fine indlæg og så er den ged vist barberet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-05 10:25

He he selv tak . gad vide om Klumme's æggeur kan stilles tilbage??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-10-05 10:27

Og jeg røg lige I... Har ikke tjekket Kandu hele weekenden og så kommer man intetanende ind og tror, man er en hjælpsom sjæl... Og så bliver man narret!!!

Jeg kan godt se, at det ikke går at have et liv uden for Kandu... Jeg må tage det (altså livet) op til revision... Altså ligesom få prioriterne i orden, så jeg ikke på den måde bliver taget ved næsen....

ha' en go' torsdag... Nyd nu de 18 grader, tror sgu det er for sidste gang i år

Vaxen