/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Asus bundkort med 2-cpu
Fra : dr_scooter
Vist : 485 gange
50 point
Dato : 25-10-02 16:20

Jeg vil bare høre om det er en god ide, at købe et asus-motherbord med 2 athlon mp 2000+ xp cpu'er.
Og om det bliver en kraftig computer af den årsag.

Jeg har hørt at der er kun få, programmer det understøtter 2 cpu'er, er det rigtigt???

Vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-10-02 16:30

Hej Dr Scooter,

eh... ikke progammer men styresystemer... Win9X/Me understøtter ikke Dual Processore (2 cpu'er), men Win NT/2000/XP gør...
(Linux sku' også gøre det)...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-02 15:41

dr_scooter <dr_scooter.news@kandu.dk> wrote in message
news:igcu9.177799$Qk5.6140170@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil bare høre om det er en god ide, at købe et asus-motherbord med 2
> athlon mp 2000+ xp cpu'er.
> Og om det bliver en kraftig computer af den årsag.

Om det er en god ide kommer kraftigt an på hvad den skal bruges til.

> Jeg har hørt at der er kun få, programmer det understøtter 2 cpu'er, er
> det rigtigt???

Det er rigtigt nok, hvis ikke programmet er skrevet til at udnytte mere end
én CPU er der ikke så meget at hente. Det hjælper ikke at sætte computeren
til at regne to ting ud (en hver CPU) hvis ikke programmet kan fatte hvad
resultaterne betyder. Jeg ville ikke gide at bruge de ekstra penge på et
dual bundkort og en ekstra CPU. Så hellere købe en enkelt hurtigere CPU,
mere RAM, bedre grafikkort eller eller noget helt andet (ellerspare pengene)

> Vh. dr_scooter

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Wow, et kandu.dk indlæg uden underlige opsætningsfejl. Vildt. (Det er ikke
møntet på dig, kandu har bare problemer med opsætningen :)

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 25-10-02 22:55

tak for tippet,dr sooter selv jeg ikke har en dyt forstand på det ku´man nok alligevel regne den ud *vh,os*

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-10-02 00:01

> > Jeg har hørt at der er kun få, programmer det understøtter 2 cpu'er, er
> > det rigtigt???
>
> Det er rigtigt nok, hvis ikke programmet er skrevet til at udnytte mere end
> én CPU er der ikke så meget at hente. Det hjælper ikke at sætte computeren
> til at regne to ting ud (en hver CPU) hvis ikke programmet kan fatte hvad
> resultaterne betyder. Jeg ville ikke gide at bruge de ekstra penge på et
> dual bundkort og en ekstra CPU. Så hellere købe en enkelt hurtigere CPU,
> mere RAM, bedre grafikkort eller eller noget helt andet (ellerspare pengene)
>
> Devast8or

Hej Devast8or,

du mener vel styresystem og ikke programmer?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ulle55

Dato : 26-10-02 00:59

>stratrup

Det kommer både an på styresystem og programmer, alle NT baserede OS understøtter dual CPU, men programmer som 3DstudioMax gør også, der er dog en fordel ved at køre med dual, man kan vælge at sit OS kører på den ene CPU, mens man køre f.eks. et spil på den anden, så er man sikker på at få det bedste resultat

Mvh
Morten Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-10-02 00:05

Jeg er da rimelig sikker på at jeg har lært at selve programmet også skulle
kunne finde ud af det, men det kan være jeg husker galt.

Under alle omstændigheder ville jeg ikke anbefale at spilde penge på det til
en alm. hjemmecomputer.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

strarup <strarup.news@kandu.dk> wrote in message
news:C0ju9.178214$Qk5.6197974@news010.worldonline.dk...
>
> Hej Devast8or,
>
> du mener vel styresystem og ikke programmer?
>
> mvh.
>
> Strarup
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 26-10-02 19:31

Tak for svaret Devast8or. I er alle sammen guld værd:)

ps. er det nogen der ved om man kan få et Dual-bundkort til P4.... kan kun finde til P3, Xeon, og Athlon MP.

Vh dr_scooter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-10-02 12:21

> Jeg er da rimelig sikker på at jeg har lært at selve programmet også
skulle
> kunne finde ud af det, men det kan være jeg husker galt.

NT-baserede styresystemer, såsom XP og 2000 administrerer tråde og processor
og sørger for at uddelegere disse til de tilgængelige processorerer.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-10-02 15:16

dr_scooter wrote:
> Tak for svaret Devast8or. I er alle sammen guld værd:)
>
> ps. er det nogen der ved om man kan få et Dual-bundkort til P4.... kan
> kun finde til P3, Xeon, og Athlon MP.
Findes ikke, du skal op i Xeon proc. hvis du vil køre med dual Intel
kraftigere end pentium III.
Har selv dual PIII, og jeg kan fortælle at det kører absolut langt bedre
end sit rygte.
Det er som om maskinen ikke kan presses i knæ, ligegyldigt hvor meget du
byder den.
Overvejer selv at skifte til Tyan's nye bundkort:
http://www.tyan.com/products/html/thunderk7x.html
med de nye 2200 MP'ere.

Mkkel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 06:25

dr_scooter wrote:
> Tak for svaret Devast8or. I er alle sammen guld værd:)
>
> ps. er det nogen der ved om man kan få et Dual-bundkort til P4.... kan
> kun finde til P3, Xeon, og Athlon MP.

P4 kan ikke SMP, det er kun P4 Xeon som kan bruges i
multiprocessor-konfigurationer.