/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
CPU BLÆSER RENSET FORKERT ?.....
Fra : dhmoelsted
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 06-10-05 12:38

Jeg har haft min pc skilt ad og støvsuget rigtig godt, og nu efterfølgende er temp i pc faldet 2gr, så vidt så godt, men nu læser jeg så bagefter at jeg ikke har blokeret vingen i blæseren , men blot lade den rotere i rigtige mange R.P.M og det skulle jo betyde at lejet i denne tager skade , kan jeg godt allerede nu gå ud og have en blæser i reserve, det skal siges at den kører med samme støj, som altid , blot er det det med lejerne , er der et råd , skal jeg se tiden an og håbe at være sluppet med skrækken , og så huske at blokere vingen, ved næste rens....
mvh
hans
PS nogen anbefaler en lille dråbe olie i lejerne ... er det en go ide ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-10-05 12:43

Er det broncelejer må de ikke få olie, jeg ville købe en ny køler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 12:44

Ja til olien.

Der er 99,999% sikkert ikke sket en bønne med blæseren. De få sekunder der har kørt stærkt er uden betydning. Har aldrig nogen sinde hørt om ventilatorer af nogen art der døde pga den behandling. Har arbejdet med blæsere og ventilatorer i tyve år.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-10-05 12:47

Hvis olie, så siliconeolie.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 06-10-05 12:49

hvordan kan man se om der er bronce lejer i blæseren min der sidder i en hp pavillion a220 ligner noget der er købt hos fætter br...ren plastik...

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 06-10-05 12:51

Du kan roligt se tiden an.
Det er rigtigt, at det bør undgås at lade møllen snurre med de omdrejninger.
Det er lige så meget fordi, at den kan virke som generator og derved sender strøm den gale vej, altså fra møllen til bundkortet.
Du har ikke været så uheldig at ødelægge noget, så lad den bare køre videre.
Olie har vi haft oppe at vende.
Jeg mener ikke man skal bruge olie.
Det trænger alligevel ikke ind i lejerne på den slags møller, det sviner bare.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-10-05 12:55

Vi bruger aldrig olie, kører blæseren ikke med fuld speed eller larmer, bliver de skiftet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 12:56

Bare for at overgå 3773 vil jeg påstå, at det er
999,9999999999999999999999999999999 0/00 sikkert, at møllen ikke har taget skade.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-10-05 12:59

Det er selvfølgelig op til enhver, er bios ikke stillet til, at lukke ved en betemt temperatur, når møllen en dag ikke kører hurtigt nok til, at køle cpu, bliver den grillet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:02

Bavl med dig Gambrinus.....................

Mange af de der møller kan man hive hjulet af. Kan du ikke trække det af akslen, then forget it.

Enig med peet - livet er for kort til at reparere billige italienske ventilatorer. Oftest kan de fåes for under en hund hos elektronik forretningerne. Bedste eksempel, var vores daværende computer firma, der dødsdømte en pc, "fordi man ikke kunne få stumper til den mere". Et besøg ved OK Elektronik, en ny ventilator til 49,- incl moms, og vi kørte igen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 13:11

Hvaffer noget var bavl ?
At jeg ikke kan overgå dig ?
At jeg ikke vil spenderer min dyre "Duckhams Hold Kæft" på CPU-møllen ?
At en DC motor ikke kan bruges som cykel-dynamo ?
Du ved jeg altid gerne vil lære mere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:14

...at du driller Gambrinus.......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 13:16

DET behøver du ikke lære mig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:23

De der små møller, med DC-motorer eller skyggepol, lidt afhængig af udformning, kan da sagtens levetidsforlænges en smule, ved at skille dem ad (hvis de kan adskilles). En enkelt dråbe olie og de tager lidt flere drifttimer. Men bøvlets omfang overstiger bestemt omkostningen ved at købe en ny. Så langt er vi formentlig enige. Den med at generere strøm den anden vej, er jo kun hvis man lader den være hægtet på, mens man renser, og det er der vel ingen der gør, oder was? Netop den slags blæsere har vi ofte købt netop hos OK, hvor priser er en forsvindende brøkdel af PC branchens.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:26

De små skyggepoler de putter i lokumsventilatorer SKAL skilles ad en gang om året og have en dråbe olie, ellers kører de fast (bare som eksempel).

Skal man anvende større antal af de der køleblæsere, kan de med fordel købes i Polen eller Kina. Prisen der er forsvindende lille pr stk, så der skal antal på for det passer!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 13:31

Ok 3773
Du får ret. Jeg får fred.
Gambrinus
(Du har aldrig set mig pille noget skilt ad)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:43

Pille noget skilt ad?!?!?!??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:49

.........og jeg bukker mig i støvet for dig Gambrinus, idet mine evner i retningen af strøm og computere vist er slemt bagud af dine. Til gengæld roder jeg i sagens natur tit med blæsere. Og det er faktisk kun til fusk, vil adskiller og reparerer (de små altså). Ellers er den slags så billigt, at det hedder køb og smid væk.

Vi har set mange gamle EBM'er (70W centrifugalventilator) der tog langt over 100000 drifttimer. Der er sørme fint i forhold til man "kun" lover ca 30000 timer.

Et lille sidespring kan være en blæser - af de helt gamle med smørekop på hovedlejet (en stor en). Har set en med ungefær 500000 drifttimer på bagen. Man "tror" aldrig der er blevet repareret noget på den!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 13:51

Ja da..
Er det ordvendingen du ikke er fortrolig med ?
Hvis det ikke var i udu før, er det i udu nu !
If it aint in udu, don't udu it more udu !
Du må da gerne komme og PRØVE at samle noget af det, jeg har pillet skilt ad.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:54

Pillet skilt ad?!?!?!? Lyder som noget min søn har været rodet ind i (6 år). Husk nu på jeg er indfødt jyde!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-10-05 13:56

Jeg er hoppet af denne tråd-fortsat en god dag.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 13:58

Vi ka' vist ligeså godt lade være med at diskuteter.
Det ender jo altid med, at vi er enige.
(Det er sgu' lidt trivielt i længden)
Jeg vil da også hellere bruge lang tid på at pille skilt ad og reparere end at købe nyt.
Så finder man også ud af hvordan dingsbummen virker og hvorfor den ikke virker mere.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 06-10-05 16:57

Tak for svaret Gambrinus. så er jeg lidt mere rolig igen det er ikke hverdagskost for mig at rode i det "indre" hvor er der dog lidt i sådan en stor kasse....
mvh
hans

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-10-05 17:16

Ja, man bliver lidt skuffet. Ik' ?
Hatten af for at du fik taget låget af og renset.
Det er der desværre alt for mange der ikke tør.
Når man først har set, hvor meget skidt sådan en kasse kan samle, forstår man ikke, at mange ikke får støvet de indre dele af en gang imellem.
Det tror da pokker deres datamaskiner får hedeslag.
Gambrinus
Jeg har bare et problem, ved at du gav mig point.
Jeg VED at 3773 nu vil hævne sig på mig.
Han kan være rigtig udspekuleret.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 06-10-05 19:34

ja man bliver jo modigere og modigere som tiden går med den tidsrøvermaskine, ang 3773, håber jeg i kan indgå et forlig... jeg må jo så ryste et par point extra i posen, ha en go aften osse til 007
mvh hans