/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakt med timer ?
Fra : berpox
Vist : 8723 gange
100 point
Dato : 04-10-05 08:57

Hej.

Ønske: Stikkontakt med indbygget timer der kan sættes "trinløst" til afbrydelse i intervallet 0-20min (så man trygt kan "glemme" en tændt kaffemaskine eller et tændt strygejern)

Findes der en standardløsning hvor man blot kan udskifte stikkontakten og opnå dette?

- og i givet fald, hvor er den set, og hvor kan den købes....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 09:07

Godmorgen.

Kaffemastinen kan jeg klare.
Jeg var selv irriteret, over al den energi jeg sløsede væk ved at glemme kaffemaskinen.
Jeg læste en test over kaffemaskiner og valgte en Krups Aromacontrol.
Internettet er en dejlig ting.
Man kan finde oplysningerne, når man har brug for dem.
Den har timer, så den selv slukker efter 2 timer.
Den kan også stilles til selv at brygge kaffe på et indstillet tidspunkt.
Denne funktion bruger jeg dog ikke.

Strygejern.... ? Hvad er det får en dingsbum ?
Er det noget frækt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 09:18

Så, Gambrinus...! Ikke noget frækt her på morgenkvisten - det ER overstået

Jeps - men nu har jeg jo en oldgammel kaffemaskine som jeg er utroligt glad for - så den står ikke lige til udskiftning - og nu ER det jo stikkontakten jeg gerne vil ha' til at afbryde pr. automatik.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 09:20

Nu er jeg jo elektriker og alternativt begavet.
En timer ville og har jeg smække sammen af en sensor til lamper.
Du ved sår'n en som bruges til udendørslamper.
De reagerer på kropsvarme ved en given lysmængde.
De har en indbygget timer og kan typisk belastes med 1000 Watt.
Ved at indstille den til testfunktion, kan den aktiveres med et tryk.
De fås til en flad 50'er i Jem & Fix.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-05 09:20

gambrinus din nød *GGG* - så nu fik jeg vækket naboen *GGG*

berpox - var det noget:

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?sideid=185&what=tekst

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 09:33

Du kan jo også få timere, som dem der bruges i trappeopgange og lignende.
Meeen.... der snakker vi nok en helt anden pris.
Gambrinus
(Stavefajlene er med vilje, for at se om i er vogne)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-05 09:36

ved ikke med dig gambrinus - men jeg er filene ingen vogn

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 09:42

Hmmm.....æv - ja, jeg forestillede mig jo noget med en stikkontakt 1½ modul med vippeafbyder med fjederretur og indbygget timer...

De der trappelys - det er jo en eller anden giftig korrespondance og en timer placeret i et skab i bunden af trappeskakten...

Så - måske....den der flikke noget sammen med noget "gå hjem og fix" el-grej, er måske vejen frem....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 09:59

Ka' i huske de gamle Columbus-tryk, der sad i trappeopgange ?
Det var sin sag at trykke dem ind.
Det var en cylinder med fjederpåvirket stempel, som man trykkede luften ud af.
En ventil sørgede for at luften langsomt sivede ind igen og derved opnåede man den ønskede tidsforsinkelse.
Det tog en evighed at indstille dem.
Det var edderstjertme godt man var på timeløn !
Gambrinus
Sådan et har jeg selvfølgelig i min samling, men DET får du ikke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 11:02

Yep - hvis det er de store klodser på ca. 70x70x50 mm med en stor rund knop i midten ca. Ø25 ... de pynter ikke i mit pæne hjem

Men findes der virkelig ikke en stikkontakt med denne standardfeature?

mvh berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-05 11:10

SIEMENS TC91100 er med autosluk og den er da pæn

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 04-10-05 11:13

Kan ikke lige lade være:

http://imageshack.dk/images/sab16955.jpg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-05 11:20

at sætte sikkerhed auto sluk på en maskine er ikke pænt vi laver kogeplader til ældre menesker der har det med at glemme at slukke få kogepladerne som virker på den måde at de kan tænde få kogepladen (den måler der er forbrug på)og så slukker den efter X tid og kan så indstilles til ikke at kunne tændes inden får X tid efter den har slukket den skal kun indstilles 1 gang og så kører det per automatik men kassen fylder ca 10X20X12 (l b h)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 11:56

Balcanard....so ein ding muss Ich haben

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 12:02

Det er jo ikke en KAFFEMASKINE med autosluk jeg søger rotw - men en stikkontakt med autosluk.

Der må sq da findes et eller andet med kipkontakt, en eller anden kondensator og og en transistor eller noget... (jeg er jo ikke elektroingeniør) der kan gøre det. Lave en tidsbestemt holdekreds ... ikk' ?

Den kasse du omtaler rotw ... er det cm eller mm du opgiver målene i ?

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 13:22

Selvfølgelig kan det laves.
En 555 sammen med et relæ er ideel til sådan en timer.
Men så er der jo lige det der med godkendelse.
Det er jo stærkstrøm vi taler om.

Jeg har stadig en stak "Ny Elektronik" , "Populær Elektronik" og lignende liggende.
Jeg kan ikke få mig selv til at smide dem ud.
De er fra den gang, det kunne betale sig selv at flikke elektronik sammen.
Mange af konstruktionerne kunne slet ikke købes færdige.

I min første lysdæmper "glemte" jeg at sætte støjfilter i.
Der var godt nok en streg på fjernsynet, man kunne skrue op og ned,
men man har jo ikke brug for lys, når man ser fjernsyn. Vel ?
Et par måneder efter jeg havde klyttet den sammen, kom vores nabo ,der var elektronikingeniør op og spurgte hvad jeg havde gang i.

Hvem pokker kunne vide at hans clockradio kun kunne modtage AM ?
BBBBBBbbbbbbbbz.........
Gambrinus
> Rowt
Hvor gammel behøver man at være,
for at kunne købe sådan en dingsbum, du beskriver ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 13:28

Hov, der skulle bare ha' stået et langt 100 Hz Bbzz..
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 13:37

Balcanard
Der har jeg ideen til mit næste projekt.
Den skal selvfølgelig udstyres med et casemod kabinet og en fancy mølle med tilhørende styring, til at bringe den liflige kaffeduft rundt i hele lejligheden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 04-10-05 13:41

>> Gambrinus - ja, og der er indbygget sluk og tænd-ur !!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 13:44

Gambrinus - jeps - det er lige det med lovligheden og godkendelserne ... det er jo også derfor jeg efterspørger en standard gå-jem-og-fix-og-færdig-løsning lige til at proppe i væggen

Findes det virkelig ikke ???

Bzz zz zz zz zz zz - har hørt noget lignende om en hjemmeflikket babyalarm der gik i radioerne - det var også en form for støj med variabel ampli"tude" ...

mvh berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-05 13:47

ja det er cm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-05 13:51

og der findes ikke nogle stikk. m timer som passer i et underlag/dåse

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-05 13:53

og der findes ikke nogle stikk. m timer som passer i et underlag/dåse

den billige løsning er et kontakt ur eller at maskinen har det indbygget ??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 13:57

JEG synes min løsning med bevægelsessensoren er genial.
Jeg skulle dog ikke ha' givet dig det tip med testindstillingen.
For det første ville det holde kvinderne i køkkenet.
(Hvor de høre hjemme)
For det andet ville det betyde, at de rent faktisk var nød til at bevæge sig derude.
Den kan jo finindstilles, så det ikke kun er snakketøjet, der trigger den.
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 14:05

Klaaart genialt med bevægelsesføleren - sååå måske det alligevel bliver en udgave i den henretning

Rotw - mit strygejern har ikke indbygget afbryde-elektronik ... det varmer bare derudaf

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-05 14:49

Hej berpox

Jeg har laver det er sted, men det passer ikke i en 1,5m dåse.

LK har laver en trykknap timer i OPUS modellen og det jeg gjore var at sætte den 2 modul OPUS dåse med timeren i den ene og en stikdåse i den anden.

Den anden løsming findes der ikke en færdig løsning på.

El-hansen.dk

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 15:32

Hej H2 - det lyder spændende

OPUS 66 indsats kombi tidsstyring timer 600 10 A - det må være den!

Hmmm ..... overvejer nu, om den lokale installation ved strygejernet skal laves om til OPUS serien

mvh bepox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 15:47

Phuuu.... Jeg føler mig gammel !

Er der virkelig kommet nye kontaktserier til, efter jeg stoppede som elektriker i 1985 ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 17:58

>Gambrinus - rodede lidt i gemmerne - og fandt den! Bogen "Anvendt Elektronik" bind 2 fra 1980 - Jostykit JK10 hobby fototimer der kan modificeres til formålet

Så det er vist lige vand på nostalgimøllen, eller?

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 18:11

Ja, Jan Solberg
AE står da lige her på hylden bag mig godt nok :
Trykt i København 1975, Første oplag, 7. Udgave
Hvor Fan... er 2. Bind henne ?
Synes lige jeg har haft fat i den.
Gambrinus
Hvordan ætsede du print ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-05 18:39

Se, jeg havde slet ikke tålmodighed til det der finætsekrystal.
Selv med min Storm P. opstilling med et
gammelt akvarievarmelegeme og tilhørende pumpe.

Næææææ…..
Jeg læste et sted, at 1 del 30% Brintoverilte sammen med 1 del Saltsyre
og 3 dele vand skulle kunne gøre det.

Nu kunne jeg aldrig huske, om det var syre man skulle komme i vand eller vand man skulle komme i syre.
Så……. jeg ”glemte” vandet !
DET VAR EFFEKTIVT ! ! ! !

Det tog ca. 15-20 sekunder for et print.
Det foregik på min mors vaskemaskine lige ved siden af kælderdøren.
Jeg trak vejret dybt, holdt det, smed printet i suppedasen og løb ud i fri luft, hvor jeg i sikkerhed kunne observere den grønne paddehattesky, der stod op fra vaskemaskinen.

Så tog jeg en dyb indånding og skyndte mig ind for at redde printpladen, før den var helt væk, smide den over i en vask, der stod lige indenfor døren, løb ud igen, hvor jeg måtte opholde mig til det hele var dunstet af.

Det er først her forleden dag, jeg fik fortalt min mor,
hvorfor vaskemaskinen altid var rusten på låget.

Ak… Ja… de minder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 19:15

Jeg havde en flink fysiklærer der også underviste i elektronik - så de håndtegnede print kunne jeg få lov til at ætse i fysiklokalet - og så var det ellers hjem og sidde med trynen ind over tindampene og lodde komponenter på. Mit fædrende ophav havde gode forbindelser til S-lageret (tror jeg det hed) og kunne skaffe alle mulige komponenter til spotpris i små styktal....

Det var dengang.... og så står man her 25 år senere - og har pludselig BRUG for et jostykit JK10 - hvor skaffer man liiiige sådan et?

Nja...det ender jo nok med OPUS 66 løsningen - det er nok det nemmeste og hurtigste

- eller dit ganske udmærkede forslag i starten med en ombygget bevægelsessensor i TEST mode. Så er det bare lige at få det forbundet....

mvh berpox

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 04-10-05 20:03

Hejsa,

Prøv at gå ind på www.gira.dk og se om ikke de skulle have den omtalte funktion i deres udvalg af stikkontakter.
Der ud over er det faktisk meget sjovt at se alternativer til LK også med den "danske" stikkontakt løsning.

MVH Michael

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 20:26

hmm...kan ikke finde noget - men ret nydeligt program iøvrigt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-05 20:29

Og dog......tidsurene - ser jo interessante ud

Kommentar
Fra : H2

Dato : 04-10-05 21:13

Jeg kan kun anbefale den løsning med OPUS 66 for det virker meget godt
H2

Godkendelse af svar
Fra : berpox

Dato : 06-10-05 19:59

Tak for svaret H2.

Det bli'r en OPUS66 løsning ved strygejernet

Dyrt men dejligt

mvh berpox

Kommentar
Fra : H2

Dato : 07-10-05 08:27

JA men det virker
Tak.