/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
XP SP 1a OEM ind på ny harddisk efter to~
Fra : Gin
Vist : 621 gange
300 point
Dato : 03-10-05 16:05

Har Medion MD 8080, Pentium 4 på 3 GHz samt 160 Gb Seagate harddisk. Efter et uforklarligt crash - jeg har både firewall og antivirus - prøvede jeg at genskabe indholdet på harddisken med den recovery OEM CD, som fulgte med computeren. Det kunne ikke lade sig gøre på nogen måde, så jeg gik ud fra, at harddisken var stået totalt af.

Jeg har nu købt en ny 200 Gb Seagate harddisk, som jeg har sat i i stedet. Brugte Seagates medfølgende CD som skulle guide mig igennem, så jeg kunne lægge OEM XP SP1a ind igen.

Af en eller anden grund, vil det slet ikke lykkes. Jeg har kunne lave en partition ved hjælp af en MEboot diskette. Partitionen er nu drev C. Størrelsen er ca. 32 Gb.

Når jeg sætter XP recovery CD ind for at lægge styreprogrammet ind igen, stopper det hele med en kommentar om, "at computeren er blevet undersøgt og for at lægge XP ind, skal jeg restarte computeren med F3". Sådan bliver det ved. Hver gang jeg restarter computeren - starter det hele op fra bunden og ender med at jeg skal restarte.

I Bios figurerer harddisken fint med sin Seagate benævnelse. Der er sat en jumper som Master. Alle kabler sidder som de skal tilsyneladende. DVD drevet virker også.

Er der en behjælpelig sjæl, der ved noget om, hvordan jeg kan få lagt mit OEM XP SP1a styreprogram ind igen..... eller om, hvor jeg kan læse mig til det. På Microsofts hjælpesider har jeg ikke kunne finde det....

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:16

Hej, du skal boote disken "XP"
Altså genstart, tryk DELETE eller anden knap for at komme i Bios, sæt drevet til at være føste BOOT, og genstart, næste gang pc´en genstarter, går du ind og sætter Bios som normalt.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:18

næste gang pc´en genstarter, efter installationen er begyndt, går du ind og sætter Bios som normalt.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:27

Ellers prøv at lave Bootdiske herfra, du skal bruge 6 formaterede disketter.
http://www.softwarepatch.com/windows/winxpboot.html

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 03-10-05 16:47

Det hjælper ikke at sætte drevet til at boote. Det ender op i, at jeg kan sige ja til at formatere den partition, som er på C. Der spørges derefter om det skal være i NTFS eller FAT, eller om filerne skal konverteres, eller om systemets filer skal beholdes (ingen modifikationer). Jeg har prøvet at vælge dem alle efter tur. (C er formateret til FAT32 i forvejen).

Jeg har også prøvet med de 6 bootdiske, som jeg har hentet fra Microsofts sider. Det hjælper heller ikke....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:49

du skal bruge NFTS
Kan du overhovet ikke bruge installationen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:54

Det lyder utroligt, at du ikke kan installere XP,
Er den nye disk tom, så skulle du kunne installere, både med Bootdiske, og CD´en

Hvis du vil installere XP skal du slette/formatere C:/ og det skal være NFTS hurtig formatering.
derefter, bliver du bedt om at oprette ny, som du siger JA til, og så skulle det bare køre.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 16:57

Hvad sker der, når du har kørt de 6 diske.
Bliver du ikke bedt om at sætte din XP cd i drevet, for at fortsætte installationen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 17:10

Kunne tænke mig, det var heromkring, du får problemer
http://pageperso.aol.fr/puntofloland/installation%20xp.jpg

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 17:12

Godtnok ikke et godt billede.
Men er du kommet så langt.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 18:19

Går det fremad,,,,,,,
Svært at hjælpe uden svar.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 03-10-05 19:15

Undskyld, men den computer, jeg nu sidder med, er ikke min egen, så jeg måtte vige pladsen. Jeg gjorde som du har rådet mig til med at prøve med NTFS hurtig formatering. Satte XP CD'en i og den startede med at lægge ind. Ganske hurtigt begyndte den dog at gøre vrøvl med først en fil, som ikke kunne kopieres rigtigt og dernæst en som slet ikke kunne kopieres. Hver gang trykkede jeg på ecs, som der stod jeg kunne for at gå videre. Jeg talte de filer, som den ikke kunne kopiere - det blev til over 60 stk. og til sidst kom den med kommentaren, at den ikke kunne lægge XP ind og at det måske var CD rommen der var beskadiget. Da jeg aldrig har haft CD rommen ude af dens hylster før nu, tror jeg ikke det er det, der er i vejen. Nu vil jeg gå videre i morgen tidlig. Men tak for dine kommentarer indtil nu.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-10-05 19:16

Medion er lidt Compaq agtig! På din gamle harddisk var der en special partition som recoverycd'en prøver at finde! Det er ikke en rigtig winxp du har men en Medion XP der er tilpasset til PC'en du har.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 19:28

Skulle lige til at sige det samme, prøv den ORIGINALE harddisk, og lav samme "nummer"/ installation.
Men du skiver JO, det er en OEM SP 1 A, nu ved jeg ikke hvad, A´et står for, men det kan tyde på, at den udgave du har, kun kan benyttes, på den originale harddisk.
Eller´s skulle der ABSOLUT intet være i vejen for at installere på den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-10-05 21:35

ganske kort - recovery cd´en - eller flere af dem måske - har været tilknyttet den maskine de tilhører - nemlig oem - jeg har endnu ikke set nogen der kunne overføre til en anden - hvis det er det du mener

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 22:08

Den fil du mangler, er en der hører til dit OPERATIVSYSTEM, altså XP. Og din PC/Hardddisk
Den skal BURDE/ligge på din harddisk´s MBR, hvilket gør, at du ikke kan skifte, til en ny, harddisk.
Tror du skal sætte den originale Harddisk i, igen.
Og køre en ny installation, som ovennævte.
Dog vær opmærksom på hvad
<<<<<<<tedd<<<<<også skriver.<<<<<<<<
<<<<<<<<<<<<<
Tror ikke det er en ÆGTE XP OEM, du har.
Men / bare en genoprettelses, til dette.
Ikke fordi, at det er galt, men den kan bare ikke køres på en ny Harddisk.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
miritdk.........hej
Følger du ikke med mere.
Microblød har frigivet alle XP OEM udgaver.
Hvilket betyder du kan sælge ??? en kopi af en original, ???? og bruge den på en anden maskine...Ha
Har det fra MS, og mener også du så indlægget jeg lå ud angående frigivelse af samme...
Men det er under andet spørgsmål. Selvom de skal registeres hos MS. TILLADT JA...
Men det skal alle OEM udgaver, hvis de skal vare mere end 31 dage
mvh
Tror jeg fik generet alle, NU igen.
Men prøv.
mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-10-05 22:12

frigivet eller ej - har stadig ikke hørt om en oem recovery der kan installeres uden problemer på anden maskine

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 22:52

miritdk
Har ikke skrevet det, tværimod, koldt vand.
Ved ikke hvad system der bruges , hvor.

De virker normalt ,,,kun på en TYPE maskiner, hvad <<<<<<<<<<tedd<<<<<<<<<,,,,,også gør opmærksom på.
Der er JO forskel på en udgave, der kun, virker på en maskine. Som den er installeret på "RECOVERY"
Og en almindelig OEM.
Har selv en recovery, der kun virler på en Compaq, der heller ikke kan tage IMOD, andre CD´er, pga, låsning eller andet, af bundkort, eller processor...
Men efterhånden er så meget, at holde styr på.
Men metoden er stadig, den samme.
Bare du har den originale disk.
Ellers skal du ud at købe en "NY" som muligvis, alligevel ikke kan installeres, pga, af låsning af/på din pc
Virker ovennævte ikke, ville jeg tage PC´en med ned hvor du købte den, og få en bedre forklaring.
END oss´amatørere,,,,,,godt ment.
Eller prøv, at ringe til microblød/soft, gratis, de ved lidt mere, om du kan noget med, den CD du har.
Og flinke at tale med,
mvh

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 04-10-05 09:08

Hej smxxx, miritdk og tedd,
Til mirit - du har vist ikke læst det jeg startede på at skrive. OEM CD'en tilhører den maskine, jeg prøver at lægge den ind på igen...
Når jeg sætter den originale harddisk i igen og prøver, viser den godt nok, at der er en NTFS partition på ca. 32 Gb, men den kommer med meddelelsen, at den ikke kan lægge XP'en ind og harddisken må være beskadiget.
Jeg har nu prøvet at lægge en lånt original XP Pro ind på både den gamle harddisk (som med MEbootdiskens fil "fdisk" viser, at der er de 2 partitioner NTFS, som der var, inden den gik i sort) og den nye uden resultat, idet programmet starter men derefter kommer med meddelelsen om, at den ikke kan kopiere først en fil og siden adskillige andre.

Har I andre indfaldsveje til problemet. Er det muligviset eller andet med indstillingen i BIOS? eller noget andet med hardwaren??
Hvad er det med en MBR? Det udtryk kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-05 09:16

Beklager hvis jeg var helt gal på den - din kommentar "Jeg har nu købt en ny 200 Gb Seagate harddisk, som jeg har sat i i stedet" - var nok den jeg bed mig fast i

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 06-10-05 17:13

Hej alle, der har forsøgt at hjælpe mig. Fra anden side blev jeg gjort opmærksom på, at det kunne være en ustabil ramkreds. Jeg har 3 af dem og tog de 2 ud, så der kun var en tilbage på 256 Mb. Jeg prøvede nu at lægge styresystemet ind - og vips, blev det lagt ind uden fejl.
Jeg har så uden held prøvet at finde en teknisk beskrivelse af det motherboard, der er i komputeren for at finde ud af, hvorfor 2 af de slots, der er til ramkredsene er grønne og de andre 2 er grå - er der nogen der kan forklare mig hvorfor? Jeg har nu sat de 2 ramkredse i på i alt 512 Mb ram. Desværre var det en ramkreds på 512 Mb, der var knas med... Men hvem kan give mig svar på hvorfor de fire slots har 2 farver?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-10-05 17:25

Kender ikke motherboardet men det lyder som om det kan køre med dual ram?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 07-10-05 11:52

Det er desværre et OEM motherboard, hvor der står Medion på, og jeg har ikke kunne få nogen beskrivelse på Medions websider. I det der fulgte med computeren er der heller ikke nogen forklaring. Det du skriver med dual ram, hvad er det. I den computer jeg have for 10 år siden, skulle man sætte ramkredsene på en ganske bestemt måde, og jeg tænkte så, at når de slots, der er i den computer jeg har nu, har forskellig farve, må det betyde et eller andet. Jeg har oplyst forkerte farver - der er grønne og lilla.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-05 14:30

Prøv at downloade Everest! Den burde kunne finde dit motherboard!
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 07-10-05 17:23

Tak for dit tips. Jeg har nu fundet ud af, hvad det er for et motherboard, men kan ikke få oplysninger om, hvordan ramkredsene skal sættes. Mit næste problem er, om hvordan jeg nu får min nye harddisk, som er på 200 GB, men kun er blevet partitioneret til ca. 32 Gb og indeholder styresystemet til også at indeholde en eller to yderligere partitioneringer????
Jeg har forsøgt mig med programmet "diskpart", men det ville ikke have noget med det at gøre, idet partitionen på disken jo har styresystemet liggende.
Hvordan sletter jeg hele disken igen og starter forfra? Jeg har en MEboot diskette, men jeg har læst mig til, at den ikke kan bruges på XP.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-05 20:49

Heh! Hvor mange spørgsmål stiller du egenligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-05 00:35

tedd - prøv at tælle dig frem

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 23-10-05 09:00

Da jeg nu har fået gang i min computer igen - en ustabil ramkreds fattigere - betragter jeg mit spørgsmål som lukket, idet det ikke lader til, at der er nogen, der kan fortælle mig hvorfor de slots, som ramkredsene sidder i, har to forskellige farver, og hvad der menes dermed.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-10-05 09:15

når ram kører dual, sidder det ene modul på channel 1 og det andet modul på channel 2 - hvordan ville du kende forskel hvis de ikke har samme farve ???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-05 09:19

Egenligt interesant Og helt klart et hardwareproblem! Jep et styk lukket spørgsmål

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 300 point
Dato : 23-10-05 09:24

To forskellige farver på RAM soklerne betyder højst sandsynligt, at bundkortet kan køre Dual-RAM.
Det vil sige at der skrives/læses til/fra to RAM blokke samtidigt.
I stedet for at skrive/læse til/fra RAM med 32 bit, gøres det med 64 bit ad gangen.
Teoretisk dobbelt så hurtigt.
Der skal være lige meget RAM på hver kanal.
Helst 2 ens blokke.
Du vil under opstart kunne se, at der står Dual-RAM.
Eller du kan se det med CPU-Z, der kan hentes her :
http://www.cpuid.org/cpuz.php
Om der skal bruges 2 ensfarvede sokler eller 2 forskelligfarvede farvede sokler, må du lade komme an på en prøve, når du ikke er i besiddelse af en manual.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Gin

Dato : 24-10-05 17:12

Tak for svaret Gambrinus. Dit svar er meget logisk og klart formuleret. Da jeg selv fandt ud af det oprindelige spørgsmål vedrørende mit nedbrud af computeren, er dit svar på noget jeg spurgte om fint, og du får de point, jeg har lovet for det andet spørgsmål.

Håber du kan give mig svar på mit næste spørgsmål om min nye ekstra harddisk. Jeg opretter spørgsmålet i dag.