/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
optage på DVD
Fra : fooler
Vist : 770 gange
8 point
Dato : 25-09-05 13:33

Hej
Som den ny lykkelige ejer af en DVD afspiller / optager med indbygget harddisk har jeg et par spørgsmål.

1. Jeg har sat optage mode til LP og skal indspille 3.10 timers men DVD skriver til mig der ikke er nok plads på DVD skive. Jeg har godt nok optaget i SP mode, har det nogen betydning ? eller hvor ligger problemet.

2. Kan man på en af de der engangsbrandbare DVD skiver optage i flere omgange eller skal man op tage på en gang ?. Altså hvis jeg vil optage feks. rejseholdet to mandage kan jeg så optage en time en mandag og næste mandag optage videre på samme DVD skive ( altså ligesom man kan på VHS bånd. )Eller skal det optages af to gange, og ja ja jeg ved godt jeg kan optage på HD og så brænde bagefter, men det er for at forstå princippet med at brænde

Det bedste / rigtige svar i hvert spørgsmål belønnes med 100 point.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 14:27

Spørgsmål 1. du kan instille optageren til forskellige optagetider f.eks fra 1-6 timer, så grunden til at DVDen siger der ikke er nok plads, er nok fordi den er indstillet på 2 timers optagetid.
spørgsmål 2. Du kan sagtens optage af flere gange på en DVD-skive, slette og optage på den igen. Det fungere fulstændig som et VHS-bånd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 14:30

"syllemus"
Du kan KUN optage en gang på en alm DVD

Du kan optage flere gange på en DVD-RW

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 14:36

Ja, det er jeg godt klar over man kun kan.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 14:38

-at det er DVD+RW man kan optage flere gange på, har selv en DVD-optager

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 14:39

[citat]
Kan man på en af de der engangsbrandbare DVD skiver optage i flere omgange
[/citat)

Tja - så kender spørgeren ikke forskellen.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 14:42

refi-nej det gør vedkommende ikke og jeg regner selvfølgelig med at når man optager på en DVD-optager, så bruger man RW-skiver.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 14:50

Syllemus og Refi inden I to nu kommer alt for godt igang, så kender jeg godt forskel på de to slags DVD skiver der findes ,men bemærk mit spørgsmål i 2eren, jeg spørger IKKE om man kan optage oveni det forgående men om man kan optage videre på noget allerede optaget, NETOP derfro jeg gav eksemplet med rejseholdet.... så lad venligt være med at belære mig om hvad jeg kan og IKKE kan.
Efter alt jeres udenom skriveri skal svaret altså til spørgsmål nr 2 være...
NEJ - det kan man ikke - uanset antal indspillede minutter kan man kun optage en gang på den slags DVD skiver.
Derudover er det nogen ubehjælpesomme svar I kommer med ;-(

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 14:51

Håber der dukker en person op med mere viden end jer to ...

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 14:53

Du kan godt optage videre efter et andet program og på noget der allerede er optaget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:00

Håbet er lysegrønt....

Hvis du ved alt om brænding og kender forskellen på de forskellige skiver - hvad er det så du spørger om ?????

På en engangsskive (hvad det så er?) kan man selvfølgelig kun brænde en gang.
På en RW skive kan man brænde og slette osv. ca. 1000 gange.

Hvis du optager på en alm. DVDskive er den brugt, og der kan ikke optages mere på den.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 15:08

Hvis du går ind i optagemenuen, der kan du se alle de programmer som du har optaget på DVDen.Og derfra vælger du hvor du vil optage videre fra

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:14

prøver lige at skrive lidt langsommere så selv refi fatter det...

Jeg har en DVD skive ..DVD-R altså på de 4.7 GB jeg optager normalt i den mode
der hedder SP, det er den der giver to timers indspilling.
Jeg er klar over at hvis jeg optager 2 timer nu, så kan jeg IKKE optage mere på den DVD skive.Altså jeg kan IKKE overspille.
Nu skriver jeg så det jeg skrev i mit allerførste indlæg... Jeg ønsker at ot optage 1 time nu kan jeg så på den skive optage den sidste time senere??

Skal jeg så tro syllemus svar kl.14.53 er svaret til spørgsmål nr 2
JA det kan man godt

Men jeg tror ikke hun/han har ret for jeg tolker svaret som om jeg også kan overspille og det kan man IKKE på DVD-R, man kan kun overspille på DVD-RW

ps... prøv dog at læse spørgsmålet en ekstra gang inden der svares, måske har spørgeren ikke lige formuleret sig rigtig, men så spørg dog ind til hvad der spørgess om istedet for at komme med ½ eller ubrugelige svar.

/Savner erling.l

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:17

Nej - det kan du ikke.

Så skal du optage på harddisken først (til du har det du skal bruge) og derefter brænde det hele samlet til en DVD.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:21

TAK Refi det var skrev jeg jo også allerede i mit første indlæg med at have det på harddisken

Men spørgsmål 1 er IKKE besvaret endnu...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:22

"fooler"

Ingen af svarene er ½ eller ubrugelige.

Der er STOR forskel på DVD/r og DVD/rw

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 15:23

hav en god dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:25

En DVD skive indeholder 80min (en dobbeltlayer det dobbelte)

Om du optager på den ene eller anden måde har kun betydning for pladsen på din harddisk.

Hvis du vil have mere end 80 min på din skive må du bearbejde optagelsen først i et videoprogram (f.eks DVDShrink)

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:26

Måske jeg også lige skal skrive det spørgsmål lidt langsommere. Jeg har indstillet mode på LP altså 4 timers indspilling, jeg skal have indspillet 3.10 timer, men får den besked at der ikke er plads nok på DVD skiven, og det burde der jo være.
Da jeg overspillede fra VHS til min harddisk havde jeg mode i SP altså i 2 timers indspilning.
Kan det være derfor at jeg ikke kan brænde nu eller hvor ligger fejlen ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:27

Sorry 120 min .......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:29

Du kan IKKE have mere end 120 min på DVDen - UANSET hvordan du optager det.

LP-SP er KUn til brug for harddisken.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:33

Refi
dit svar kl 15.25 passer ganske enkelt IKKE, for jeg har lige optaget 1 time og 56 minutter på en DVD skive.
dit svar kl .15.22 passer ganske enkelt ikke for jeg skrev i mit første indlæg engangsbrandbare DVD , havde du nu spurgt om jeg mente DVD-r eller DVD+r ja så kunne jeg have svaret JA det var det jeg mente med engangsbrandbare. Istedet vælger du og syllemus at kommer med ½ og ubrugelige svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:34

Du kan lægge de 3.10 timer over i f.eks. DVDschrink og der barbere dem ned til 2 timer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:38

"fooler"

Hold nu op - om du snakker om + eller - skiver er underordnet - det er kun et spørgsmål om hvad maskinen arbejder med.

Minuttallet HAR jeg rettet..... Det var en huskefejl.

Hvis du skal have 3.10 timer på en DVD SKAL det være en dobbeltlayer (hvis din maskine overhovedet kan arbejde med dem) - ellers skal du bruge 2 skiver eller klippe optagelsen ned til 2 timer.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 15:39

Jeg tror jeg har fattet det nu, men jeg er ikke sikker, du kan kun brænde een gang på en DVD -R uanset om du kun brænder 10 minutter.
På min optager kan jeg kun bruge RW skiver, altså kun dem man kan optage på. DVD R skiver kan jeg ikke bruge i min DVD-optager, ved ikke om det gælder for alle.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:39

DVDschrink - hva er nu det og hvordan får jeg det puttet ned i en DVD afspiller ??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 8 point
Dato : 25-09-05 15:42

Kort og godt

Max 2 timer på en DVD (4 på en dobbeltlayer)
LP/SP er KUN til brug for harddisken.
En alm. DVD kan KUN brændes i ET forløb - derefter ikke mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:43

Det kan du IKKE putte ned i DVDspilleren

Du må overføre filmen til din komputer først.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:43

Syllemus RW skiver er ret dyre, så derfor bruger jeg DVD-r (du kunne bruge DVD+r )der kan købes for ca 2-3 kr diverse steder på nettet. Jeg bruger skiverne til at optage feks. en film eller lignende som jeg gerne vil gemme. Brugte jeg RW ville det blive en bekostelig affære har ikke set dem billigere end 15 kr på nettet. Jeg bor lidt langt fra Tyskland, så kan ikke lige smutte over grænsen efter dem.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 15:44

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 25-09-05 15:47

RW skiver er vel ikke dyre end VHS-bånd og jeg synes det er en fordel, at man kan optage flere gange. Men nu når du har harddisk i din optager, har du vel mindre brug for RW.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:50

Refi du må undskylde jeg er forvirret over dine svar til mig for tjek lige hvad ans skriver til en anden bruger her på kandu.
Optagemuligheder

Der kan optages i 4 forskellige kvaliteter:

"SP" - 2 timers video på en standard 4.7 GB disk: Klart anbefalelsesværdigt.
Giver flot kvalitet, og der er jo nemt plads til en film eller 3 afsnit af en TV-serie.
"LP" - 4 timers video på en standard 4.7 GB disk: Tilforladelig kvalitet, men lidt for tæt på videobånd. OK, hvis man f.eks. skal have optaget en masse på "timer recording".
"ELP" - 6 timers video på en standard 4.7 GB disk: Yrk! Ellers tak ... hvad er det, jeg kigger på? Er det Mulder eller Scully, der gemmer sig i de der kæmpe pixels?
"XP" - 1 timers video på en standart 4.7 GB disk: Superflot kvalitet, men lidt spild. Et afsnit af X-files på en skive til 50 kr? Hvis man bare optager og sletter igen kan det dog sagtens forsvares.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1059416531432211

http://www.kandu.dk/dk/spg/74854

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:51
Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:52

Derfor jeg stiller spørgsmål tegn ved din viden på dette område.
Eller venter vi til senere på dagen og får ans eller Erling.l i tale

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:54

Hvis du bruger den forklaring til at brænde DVD - er det IKKE længere DVD kvalitet du får ud af det.

Så er det blot brændt som data.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 15:55

Du gør bare hvad du har lyst til......

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 15:58

"SP" - 2 timers video på en standard 4.7 GB disk: Klart anbefalelsesværdigt.
Giver flot kvalitet, og der er jo nemt plads til en film eller 3 afsnit af en TV-serie.

Tjaaa Refi

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 16:00

Mangler dog stadig svar på 1eren, debatten er kommet på vildspor af dine mange forkerte/urigtige oplysninger Refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 16:01

Tja hvad?????

2 timer er da klart - det er DVD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 16:06

Ha´ en god søndag......

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 25-09-05 17:56

refi også du må ha en god søndag,
Dine ubrugelige svar har bragt forvirring ind i denne tråd, så jeg vil åbne en ny tråd så jeg kan få et svar på spørgsmål nr 1, vel og mærke svar fra folk som ved noget om emnet, hvilket du tydeligvis IKKE gør. For du svarer direkte forkert på mange ting, jeg tror ikke i ond vilje men i mangel af bedre viden.

Husk så lige dit link til medieshoppen er prisen 75 kr for 10 PLUS 44 kr til fragt= stk pris på 11.90 altså 12 kr og jeg skrev vist 15 kr.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 18:16

Korrekt, men er det ikke 3 kroner billigere...........

De svar du hentyder til er ud af en anden sammenhæng.

DER ER KUN 2 TIMERS DVD PÅ EN DVD - Det andet er fordi det bliver konverteret til et andet format så det fylder mindre.
Hvis det er det du vil er spørgsmålet sat forkert sammen.

Hvis du konverterer til f. eks. .avi kan der være ca. 7-8 timers film på en DVDskive, men det er ikke længere DVD.

Og hvad viden angår, har jeg arbejdet med medier og brænding af disse de sidste 7 år (fra før DVDen overhovedet blev almindelig).

Du kører rundt i et problem der slet ikke eksisterer - du fremkalder det selv.

2 timer DVDkvalitet på en DVD
Alt andet er IKKE DVDkvalitet.

Alt det med SP/LP er kun en omskrivning af at filerne enten bliver pakket eller konverteret - og så kan du sandsynligvis IKKE se dem på andet end den afspiller hvor de er lavet.

Var det det du ville.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-05 18:52

Nu har jeg ikke selv dvd optager men må bruge computerens dvd drev. Det er jo muligt på computeren at optage "multisessions", dvs man kan fortsætte med at brænde og ikke færdiggøre dvden før den er fuld (alm. dvd + el -)
Om harddisk optageren kan det skal jeg ikke kunne sige, men prøv at læse i manualen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 19:02

"fijala"
Det er korrekt - men så kan DVDen ikke bruges før den er færdig - Og så kan man jo ligeså godt vente med at brænde til man har det hele...
Men ideen er god nok hvis det bare er for at spare plads på harddisken, da man jo så kan slette det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-09-05 20:08

Fijala skrev det jeg var lige ved, og jeg ved ikke om man kan afspille inden hele sessionen er færdig.
refi:
Og så kan man jo ligeså godt vente med at brænde til man har det hele...På harddisken.
Refi. du mener på harddisken ikke??

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-05 20:17

Jo - afspilleren har jo både harddisk og brænder.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-09-05 22:25

Hejsa

afhændig af hvilken dvd optager/afspiller der er tale om kan der brændes op til 6 timer på een disk......
men hvis du f.eks vælger een film på 3,10 time =4 timer og du stopper optagelsen på 3,10 time har du
kun 50 min. tilbage på skiven, men hvis du angiver din 3,10 time film vare 6 timer fra start og stopper
efter 3,10 time har du 2,50 time tilbage at optage på.
for at kunne lægge 2 x film på samme skive kræver det at du ikke har afsluttet (lukket) dvd'en.
jeg buger selv denne metode på en liteon 5004.......

Godkendelse af svar
Fra : fooler

Dato : 01-08-06 01:00

Tak for svaret refi.