/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk problem......
Fra : michael_30
Vist : 501 gange
250 point
Dato : 23-09-05 17:16

Hej
Jeg har lige sat en Samsung harddisk i min PC...... men den kan ikke finde den inde i bios hvad kan det skyldes...? Jeg er ved at være lidt træt af den.....
Den skal kører som master og jeg skal have installeret Windows ME på den......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-05 17:27

Har du prøvet en autodetekt i BIOS ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-09-05 17:55

Ja.... men den kan ikke finde den....... kan der være en fejl ved harddisken.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-05 18:01

Det er nok ikke fejl på harddisken, men du skal jo flytte jumperen, så der kun sidder en master og en slave på samme kabel, som forøvrig skal være et 80 leder IDE hvis det er et fladkabel?
Har du husket strømforsyningen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-09-05 18:12

Jeg har tilsluttet strømforsyningen.... jeg har kun harddisken tilsluttet... jumperne står en på master & en på slave som de beskriver her... http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/Download/userguide/usersguide_02.htm

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-09-05 18:14

Master with limit capacity in upper 32GB
(capacity ≥ 32 GB)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-05 21:26

Jeg forstår ikke rigtigt.
Hvis du kun har den disk i kan den da ikke både stå i master og i slave?
Er den ikke tilsluttet som nr. 2 billede under master= Master in upper 32GB (capacity ≥ 32 GB)
Hvad hedder din disk og hvilken størrelse?
Og hvis du har en virksom disk med styresystem at sætte i, hvorfor sætter du den nye i som en extra, (Feks. på et andet kabel) for at lade windows finde og formatere den nye. (Og er den helt ny, eller en gl.)
Hvis du har windows XP så kan du i kontrolpanelet/administration/computeradministration/diskhåndtering formatere den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-05 21:34

Det er vel ikke en Compaq, du har
Nogle af dem (I hvert fald de ældre) køre med CS Cabelselect.
Der mangler en enkel leder på det 40 polede fladkabel.
Hvis det er sådan et kabel, vil det ikke virke.
Check med et andet fladkabel.
Gambrinus
Compaq sucks

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 08:22

Jeg har prøvet med alle 3 måder, under de billeder hvor der står Master =
MASTER
#
Master in lower 32GB
(capacity < 32 GB)
#
Master in upper 32GB
(capacity &#8805; 32 GB)
#
Master with limit capacity in upper 32GB
(capacity &#8805; 32 GB)

http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/support/Download/userguide/usersguide_02.htm

Jeg har købt den som brugt inde på QXL. Det er en Samsung 160GB Fra 2003.09.
Jeg har 2 PCér, Nummer 2 PC mangler en harddisk, så det er derfor den skal funkere som Master. Har prøvet at sætte den til pc 1, den kan heller ikke finde den.
Hvis bare min PC kunne se Harddisken, så kunne jeg Formatere den, så den var klar til Windows.

jeg har tjekket om det var ledningerne det var galt med, ved at sætte mit cd-rom til. Den kan den godt finde inde i bios-en
Vedr. Compaq, det L... kommer ikke inde for min dør. har meget dårlig erfaring med det....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 09:35

Tjaaaa. Det lyder ikke godt.
Jeg er løbet tør for ideer.
Du lyder som at ha' check på det hele
og der er ikke noget at ta' fejl af på den tegning.
Gambrinus
(Hvor meget har du givet for den ?)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 09:43

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 09:53

OK det var billigt, men stadigt surt.
Kan du ikke kontakte sælger og høre om han har nogle ideer?
Hvad har han skrevet i annoncen, med hensyn til tilstand af varen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 10:04

Han skrev at den stammer fra et konkursbo og at han ikke havde tjekket den, derfor solgte han den som defekt. Den var i indpakning på billedet.
Så der er ikke så meget at gøre ved det. Jeg regnede ikke med at den over hoved ikke virkede, da der skal en del til at en næsten 2 år gammel harddisk ikke vil mere.
Jeg har på fornemmelsen at den måske har siddet i en PC som har været ude for lyn nedslag men er ikke sikker da jeg ikke kan se nogle skader på den

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-05 10:18
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 10:47

Send mig lige en mail med dit telefonnummer.
wazs(Elefanttud)sol.dk
Det kan være, jeg kan hjælpe dig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 10:51
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 11:05

Nåååå... DU har pillet låget af. Ja, SÅ virker den ikke mere
Nej, det jeg ville tilbyde, er at teste den i hoved og røv hvis du er interesseret.
Det koster jo ikke meget at sende den og den er jo i udu alligevel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-05 14:10

Ja, du skal jumpe A og B Og F og H
Men skal så lægge mærke til om du kan høre eller mærke om harddisken snurrer, hvis den ikke gør det, så ser det sort ud.
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200310/20031017171605421_InstallGuide_ENGLISH.pdf
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 14:24

Jeg vil lige afvente lidt Gambrinus, jeg har nemlig fundet ud af at der stadig er garanti på den. Men nu er det bare lige hvordan jeg finder ud af..... Hvad man gør for at få den lavet under garanti perioden, for jeg ved jo ikke hvor den kommer fra......???
Og hvordan og hvorledes når man har købt den af en 2-3 mand...???

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-09-05 14:27

Ved nogen det
Har lige lagt lidt point oven i....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-09-05 15:29

Der er 3 års garanti på samsung diske.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-09-05 15:43

Prøv om du kan finde nget værktøj, til at teste HD med her: http://www.samsung.com/dk/support/productsupport/download/index.aspx

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 15:43

Du skal jo nok ha' en kvittering, for at det kan lade sig gøre at få den byttet.
Men du kan jo prøve at kontakte Samsung og se om de vil hjælpe dig.
Der er jo en produktionsdato et eller andet sted på den.
Jeg ved ikke hvor smidige de er.
Held og lykke.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 24-09-05 16:10

Principelt er det ligegyldig hvem den er købt af, det kunne være Bilka eller andre, men ud fra serienummeret kan de se om der stadig er garanti.
http://www.samsung.com/dk/support/guarantee/guarantee.htm#
Tryk på det blå: HER
udfyld emailskemaet, og du hører fra dem.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 05-10-05 19:42

1000 tak for svaret pallebhansen og til alle jer andre..... Der er garanti indtil september 2006, men det er ikke lige så nemt at få en Samsung harddisk lavet under garanti, som det er med de fleste harddiske. Specielt ikke når man ikke har en kvittering eller ved hvor harddisken oprindelig stammer fra for en butik. Men det er der råd for, jeg kontaktede først Samsung Support i danmark pr. telefon for der var ingen respons pr. e-mail, de kunne fortælle mig at jeg skulle snakke med deres distributøre. Det gjorder jeg så, ha ha, det er jo bare lige med at finde en som ville hjælpe mig, SMG kunne ikke hjælpe mig, men heldigvis ville Interdata hjælpe mig. De kontaktede en af deres forhandler af Samsung harddiske, hvorpå jeg kunne aflevere den til dem, så de kunne sende den ind til rep.....
Så nu venter jeg spændt på hvad der efterfølgende sker når den er ankommet hos Samsung.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-05 22:05

Selv tak, ja mon ikke du får en helt ny, det plejer at være kutyme hos de fleste harddiskforhandlere.
VH Palle Hansen