/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fra VHS til DV
Fra : ceg63
Vist : 361 gange
100 point
Dato : 21-09-05 11:49

Hej
Jeg har installeret et Typhoon TV kort med henblik på at afspille VHS og brænde ned på DVD.

Jeg skal lige fortælle, at dette er absolut volapyk for mig, og det er så derfor, jeg retter henvendel til eksperterne. Hvilke stik skal jeg bruge, og hvordan skal det forbindes?

Vil I være søde at lade være med at bruge for mange fagord, og engelssprogede links dur heller ikke. Jeg har været inde på kabelgulde, som tidligere er beskrevet her på siden, men kan ikke rigtig bruge den.

Hvad gør jeg?...............og husk helt nede fra bunden.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-05 12:12

Sammen med TV-kortet fulgte et eller andet program til at indstille kanaler osv - ligesom på dit fjernsyn.
På kortet (der hvor det rager ud af maskinen) er et antennestik.
Fra antenne out på din VHSmaskine sætter du et antennekabel til komputeren. (du skal muligvis også bruge et lydkabel)
Nu kan du i det program der fulgte med kortet, indstille din videokanal (som på fjernsynet) og nu kan du se dine videoer på komputeren.
Med hensyn til at optage dem på komputeren kommer det jo an på om programmet kan optage.
Kan det ikke det, må du finde et sådant program (der er mange).
Når du har optaget dine videobånd på komputeren er det bare at brænde dem til en DVD.

Det hele er lidt i grove træk, men du skal sikkert ikke bruge andre kabler eller stik end dem du har i forvejen.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 21-09-05 12:21

Det var dog en fantastsk grundig beskrivelse.Tak for det.

Hvis jeg skal brug et lydkabel, hvordan skal det så tilsluttes? Jeg ved godt, jeg er tung, men alt er besværligt, indtil man har prøvet det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 12:27

Det er i så fald sikkert et phonostik på VHSen (lyd ud) og så derfra til lydindgang på TVkortet (normalt et jackstik).

Altså Phone (left-right) til jackstik (stereo)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 12:30

Normalt tager den lyden med gennem antennestikket, men det kræver at du monterer den lille "brokobling" du sikkert har fået med sammen med kortet. (et lille 10-15 cm langt lydledning.)

Den forbinder dit lydkort med dit TVkort.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 21-09-05 12:34

Ja, så er det jeg står af, for uha....der er jo mere end én udgang på både VHS og TV kort. Jeg sidder dog ikke lige nu i nærheden af pc´en, men vender tilbage, så snart, jeg kan se, hvordan de ser ud på bagsiden.

Forløbig tak for din hjælp....endnu en gang

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 21-09-05 12:35

Ja den ledning har jeg fået, men der stod ikke noget om, at den skulle monteres nogen steder. Det mår jeg så lige kigge på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 12:50

Den skal blot monteres bagpå din komputer mellem TVkort og lydkort (hvis maskinen har internt lydkort er det blot din lydindgang på komputeren).

Den sørger blot for at den lyd der kommer ud af dine højtalere OGSÅ er den lyd der kommer fra dit TVkort.(forbinder de 2 kort med hinanden).

Det er i realiteten simpelt, selvom det kan lyde vanskeligt.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-09-05 14:40

og
det er lidt af et kunststykke at brænde ned på DVD, fordi mange vhs film er copyright'et og kopi sikret
med macrovision.

men du kan sagtens se dem på computeren

sshhhh
her skal du så ud og finde noget software som kan knække denne sikring.

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 21-09-05 20:49

dk:
Ok, men det er nu ikke noget problem. Langt størsteparten af videoern er hjemmelavede, det er jo også det, der gør dem bavaringsværdige.

Refi
Jeg arbejder lige lidt videre på sagen.

Hvis jeg IKKE tilslutter lydkablet, vil der så komme lyd på vidoeafspillelsen, som senere skal brændes. Det lyder nemlig som om dette kabel kun behøves, hvis je skal kunne høre afspillelsen, og det er jo i princippet ligegyldigt, bare lyden er der, når DVD´en er brændt.

Du hører nærmere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 20:56

Det er derfor jeg skrev at det sikkert ikke er nødvændigt med det lille kabel - men uden kan du ikke høre lyden.
Du kan alternativt sætte dit højtalerstik ned/op i TVkortet medens du arbejder, så er lyden der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 20:57

Lyden vil blive optaget alligevel.....

Godkendelse af svar
Fra : ceg63

Dato : 22-09-05 11:17

Tak for svaret refi. I kan jo godt være helt nede på jorden, når man beder pænt om det. Tusind tak skal du have.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-05 11:25

Selv tak

Jeg/vi er da altid nede på jorden