/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
højtaler
Fra : tronddk
Vist : 916 gange
14 point
Dato : 20-09-05 18:46

jeg har et firkante kabinet kan man lave det om til en trekant uden at det betyder noget for lyden ? (selføllige en ny front plade på ) (de skal stå i et hjørne nemlig og vel gerne bruge så ligt plas som muilg da det er et mindre værlse)

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 20-09-05 19:01

Regn ud hvor mange liter de gamle højtalere har, lav de nye i samme mål.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 19:02

Nej, det kan du ikke.
At dimensionerer højttalerkabinetter er en videnskab for sig selv.
Gambrinus
(Vent bare hvis 3773 kommer forbi)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 19:31

Nej, nej, hvis det er et par basreflekshøjttalere er der dimensioneret labyrinter, hvor bassen "skubber lyden bag ud".
Disse labyrinters udformning har stor indflydelse på lyden.
Det kommer selvfølgelig an på, om det er en højtaler til et par hundrede kr.
eller en højtaler til flere tusinde kr.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-09-05 19:37

det er en bas (10 tommer bas og en diskant ) og det kommer luft ind og ud af et rør (ånde hul)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 19:41

Skal det laves rigtigt, skal jeg have det der hedder thiele/small data'erne for basserne. (VAS, Qt osv) så kan jeg beregne dem for dig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 19:42

Nogle gange kan man finde det på nettet, hvis vi har type og navn på enheden!

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-09-05 19:46

det er ældre højtaler (ca 10-15 år ) ved det ikke præcis

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 19:47

Se... Jeg sagde jo han kom forbi.
Han kan alle de der fine ord omkring Hi-Fi og gettoblastere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 19:51

Så bliver det rent gætteri. Umiddelbart ville jeg vælge trykkammer. Så kommer man aldrig helt galt afsted. Gider du bygge dummy'er som du måske skal smide ud?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 19:54

Hvis du har det gamle kabinet, kan du jo lige måle det op, og skrive dataerne. Så regner vi det lige om! Hvis du derforuden giver mig et mål på rummet og hvilken højde du vil hænge kasserne i, kan vi prøve et eller andet!

Jeg skal bruge bredde, højde dybde. Hvor tyk træ, diameter på port, længde på port.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 19:55

Slemme Gambrinus. Det kommer til at koste, at forære mig væk!

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-09-05 20:39

60 høj 30 bred 23 dyb er højtalern og træet er 8 milmer tyk træ og ånde huldet er 6.5 i diameter og rummet er ca 6 meter bred x 4 meter lang 2.5 høj

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-09-05 20:45

ånde huldet er 6.5 cm i diameter

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 20-09-05 21:01

Det var nogle store højtalere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:06

Et geni er ikke en der ved alt, men en der ved hvor alt kan slå's op.
(Eller kan henvise til de rette eksperter)
Gambrinus
Forøvrigt er det lige lykkedes mig at clocke min AMD 64 3000+ fra 1.8 GHz til 2,7 GHz.
50 % !!!! Så jeg er ikke til at vippe af pinden lige nu. D

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:07

Undskyld Tronddk
Jeg skulle lige blærer min over for ham 7546/2

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 20-09-05 21:57

højttaler - staves med 2 T'er

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 23:03

Næ, næ, næ, Invisible
Det kan faktisk staves både højtaler og højttaler ifølge Nudansk Ordbog.
Hvis du bruger "Invisebele" som et navn, skal det forresten begynde med stor I.
Ligesom når man begynder en sætning.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-05 15:49

Portresonansen beregner jeg i omegnen af 70 hz. (mit program kan ikke regne med så tynde plader). Volumen på kassen er ca 35 liter. Ækvivalent luftvolumen og egenresonans + Qt på enheden aner vi ikke.

Er du sikker på det er nogle enheder du gider bruge særlig meget tid og energi på at genanvende. De der basser virker ikke specielt imponerende. Du kan købe udmærkede byg-selv kits og så selv kreere kabinetterne.

En anden ting slog mig. Rent akustisk er en hjørneplacering, helt inde i hjørnet med til at puste bassen. Så du kan risikere at få en "booom-effekt ud af det"

Med placeringen in mente, tror jeg du skal lave et par kabinetter i størrelses ordenen 40 liter netto. Disse skal vinkles så diskanten ligesom peger mod lyttepladsen. Hvis du hænger dem højere end ca 1,5 meter, vil jeg sætte diskanten nederst og bassen øverst.

Brug 15mm krydsfiner eller bedre MDF plade, polyurethanlim og tonsvis af skruer.

Hvis du vil prøve refleks-ideen igen, skal du bore et ø7,5cm hul (idet din volumen er lidt større). Men prøv trykkammeret først.

Husk at få delefiltret med.

Nye kabler intern - minimum 1mm2 hjælper næsten altid på præsicionen.

Udskift kondensatorerne i delefiltret til nye. Helst plastkondensatorer i samme kapacitet som påtrykt på lytterne. Det hjælper meget.

Dæmp kabinettets sider og bagside med 30mm blød isolering (ikke pakke det for hårdt)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-09-05 18:49

højtlalerne er skide goe syntes jeg kan høre det i hele huset hvis jeg skruer op på 60 (ud af 80 ) hvis jeg skruer mer op begynder kabinete at ryste (fordi det er af ældre dato og limning er gådet og sømene er ved at falde ud ) er det jeg har ikke et trykkammer en kasse med et åndehul ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-05 09:07

Nej i den sammenhæng skelnes der mellem en helt tæt kasse (trykkammer). Der virker den indespærrede luft som fjeder på enheden. En enhed i et sådan kabinet kan ikke spille dybere ned end sin egenresonans.

Et ventileret kabinet (basrefleks), altså det med hul i, kan godt narres til at komme med output under basenhedens egenresonans. De der ting fandt Thiele og Small ud af for ganske mange år siden, og lavede en række beregningsformler derfor. Iflg Thiele/Small har en eksakt enhed kun eet idealkabinet. Ændrer du på dette, ændres idealoutputtet fra enheden. I Praksis syndes der dog lystigt, og smag og behag er forskelligt. Oftest går man specifikt lidt længere ned i kabinetstørrelse en beregnet, hvis enhederne fordrer helvedes store kabinetter. Eksempelvis vil mine 18" gerne have 500 liter, men er altså puttet i 120 liter. Der kræver så lidt jongleren med portene.

Men prøv at tegn dine kasse. Udregn indre volumen. Gå efter de 40 liter. Prøv at spille med dem, uden at bore et reflekshul. Og lad så høre.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-05 10:13

Læg en mail på hvac(snabela)sol.dk så skal jeg lave en skitse, når jeg får tid!

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-09-05 17:00

hva skal med på den email ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-09-05 17:14

ups glemte at der stod snabala skriv dov @ det fårstår allle

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 14 point
Dato : 22-09-05 18:34

Nix tronddk. Så kan den blive scannet at alle emil-scannerne og så duer den mail ikke mere pga spam og skrammel.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 23-09-05 15:21

Tak for svaret 3773. husk og send det !!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-05 08:48

Der skulle gerne ligge en skitse i din mail.

Vildt hvad man kan få for 14 cyber-poæng, ikk'?